Julia

    Hej! Jag har en mega stor dröm att få utbilda mig till frisör, känner ärligt att det är det enda som jag har sug för i livet just nu. Däremot så har jag redan en gymnasieutbildning på humanistiska programmet och i dagsläget en tillsvidare tjänst. Jag har talat med SYV i min kommun som tyvärr inte gav mig några möjligheter. Jag skulle hemskt gärna vilja gå utbildningen via komvux, men förstår att jag kommer längst ned i prioriteringslistan. Alla privata utbildningar jag har kring mig är dessutom inte CSN berättigade. Tycker det känns fullkomligt omöjligt att kunna försörja sitt hus och sig själv utan något bidrag och jobba ihjäl sig på kvällar och helger. Jag är 22 så jag får tyvärr inte heller gå om gymnasiet. Vad kan jag göra? Kan jag försöka söka via komvux ändå eller kanske kolla mer in på företags trainee alternativet? Förstår dock inte varför någon skulle vilja anställa någon utan några som helst tidigare kunskaper. Uppskattar era tankar och svar! Mvh Julia

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,
    du får söka till alla utbildningar som du vill komma in på. Om du blir antagen eller inte, kan inte jag svara på. Att hitta utbildning till frisör på komvux är svårt. Och så är du "bunden" till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Om du söker till en komvux-utbildning i en annan kommun, så kommer din kommun bli tillfrågad om de går med på att betala för din utbildningsplats. Det står din kommun fritt att neka. Komvux måste prioritera betala för utbildning för sökande som har "störst behov av utbildning"(detta gäller från 1 juli 2021). Hur man tolkar "i stört behov av utbildning" kan vara olika i olika kommuner.
    Olika sätt att utbilda sig till frisör beskrivs bl.a i yrkespresentationen Frisör på Framtid.se
    Du undrar hur man ska ha råd att gå utbildning hos en privat skola utan rätten till studiemedel. Ett sätt är att spara pengar under några år när man jobbar för att använda de sparade pengarna för att betala för sin utbildning och för sina utgifter under studietiden. Ett annat sätt är att försöka låna pengar, t.ex av vänner och familjemedlemmar. Tredje sätt är att se om privat skola erbjuder någon lösning, t.ex kan skolan ha avtal med någon bank som lånar ut pengarna till de studerande eller att skolan kan gå med på en avbetalningsplan som löper under längre tid.
    Du frågar också om vem som skulle anställa en person utan yrkesutbildning för att utbilda (på en arbetsplats) till frisör. Det som jag känner till är att det är oftast genom personliga kontakter som man hittar en sådan möjlighet: antingen har man en familjemedlem eller en god vän som jobbar som frisör eller så skapar man en ny kontakt, t.ex skriver personliga brev till ett stort antal frisörsalonger där man förklarar hur sugen och motiverad man är och ber att få komma på ett besök för att få lov att presentera sig, till att börja med. Jag kan inte lova dig att du lyckas hitta rätt kontakt, men du kan i alla fall göra ditt bästa och vi hoppas du lyckas!
    Om du menar allvar med att du är väldigt motiverad, gör allt på en gång: om du hittar studiemedelsberättigad utbildning på komvux, sök den! spara samtidigt pengar för att kunna köpa utbildning (om du inte lyckas ordna det på annat sätt) och sök kontakter inom frisörbranschen för att försöka komma in som lärling för att bli utbildad på en arbetsplats.
    Det är inte självklart att kunna få yrkesutbildning på gymnasial nivå som vuxen. Det finns tyvärr allt för många fall då folk inte lyckas med det. Vi på FRåGA SYV beklagar att det är så och vi påtalar i olika forum det orättvisa och orimliga i att man måste veta vad man vill utbilda sig till redan när man söker till gymnasiet, när man är 15 år. Jag och de flesta av de andra SYV-ar tycker att yrkesutbildning på gymnasial nivå för vuxna måste bli mer tillgänglig.
    Jag har full förståelse för att du troligtvis förväntade dig ett mer positivt svar med konkret lösning som ger direkt svar på din fråga och att du kan bli besviken på att du inte fick det. Jag svarar utifrån den kunskap och erfarenhet som jag har, men jag är inte allvetande och inte expert på just frisörbranschen, så du får gärna söka svar även på andra ställen.
    Jag hoppas i alla fall att någonting i mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!
    Lycka till!
    Du får gärna återkomma och berätta sen, hur det går för dig... Håller tummarna!