Abc
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31976 frågor besvarade.
Abcdefghijklmopq?
5 Svar
Hej Belle,
en kurs är obligatorisk på alla nationella svenska gymnasieprogram.
Du får gärna gå in på skolverkets hemsida och läsa om den kursen.
Den exakta innehållet och de obligatoriska och valbara delmoment i kursen är det idrottslärare som känner till. Vissa "moment" måste tolkas och de kan tolkas lite olika av olika lärare.
Eftersom kursen är obligatorisk - kan man inte skippa den. Och det är kanske inte någon mening att oroa sig på förhand, utan mitt råd till dig blir "Go with the flow" (ta det som det kommer). Gör ditt bästa i alla kurser på gymnasiet, inklusive idrott och hälsa 1-kursen och Lycka till med dina studier!
Vänligen
Julia syv
Hej Belle, jag fick nu svar från Rektor på Perstorps gymnasium >>>- var god läs nedan:
"I kursplanen för Idrott 1 står:
Eleven kan med goda rörelsekvaliteter genomföra en bredd av aktiviteter som utvecklar den kroppsliga förmågan.
Och
Eleven kan med goda rörelsekvaliteter genomföra aktiviteter i naturmiljöer.
Detta är utdrag ur kunskapskraven. När det gäller första meningen så tror jag att flera idrottslärare, åtminstone vår, försöker variera sina lektioner och då blir orientering ett inslag.
I den andra meningen framgår ganska tydligt att ett moment i Idrott 1 bör ha med aktiviteter i naturmiljöer att göra och då kan orientering vara ett alternativ.
MEN det står ingenstans att det måste vara orientering, det bestämmer varje idrottslärare själv. På Perstorp Gymnasium tror jag dock att man en gång i kursen prövar på momentet Orientering."
Svaret vi fick från >>Munkagårdsgymnasiet i Tvååker är att ..."vi kommer att använda oss av kartor och att ”hitta rätt” men det kan nog inte kallas orientering i generell bemärkelse. Vi jobbar alltid i grupp och man blir aldrig ”ensam” ute i skogen ☺. "
Rektor på en gymnasieskola svarar så här:
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Den fysiska aktivitetens och livsstilens betydelse för kroppslig förmåga och hälsa.
Motions-, idrotts- och friluftsaktiviteter som utvecklar en allsidig kroppslig förmåga.
Träningsmetoder och deras effekter, till exempel konditions- och koordinationsträning.
Rörelse till musik samt dans.
Utemiljöer och naturen som arena för rörelseaktiviteter och rekreation.
Metoder och redskap för friluftsliv.
Säkerhet i samband med fysiska aktiviteter och friluftsliv.
Åtgärder vid skador och nödsituationer, till exempel livräddande aktiviteter vid blödning och drunkningstillbud.
Kosthållning, droger och dopningspreparats betydelse för hälsa och prestation.
Spänningsreglering och mental träning.
Arbets- och studiemiljöer: samspel mellan situationens krav och människan utifrån ergonomiska aspekter, till exempel kroppslig balans och lyftteknik.
Huruvida orientering är obligatorisk är en fråga man får diskutera med aktuella lärare eftersom det är idrottslärarna som är bäst lämpade att tolka kursplaner och kunskapskrav för denna kurs.
Hej igen, nu fick vi svar även från Dille gård >>- var god läs nedan:
"Vi på Dille Gård arbetar (inte bara i kursen Idrott och hälsa 1) en hel del med karta, kompass och gps i många olika sammanhang för att upptäcka omvärlden och för att skapa intresse, förståelse och inspiration kring vistelse på nya platser. Om man kallar det orientering så är svaret absolut ja på frågan om det ingår i undervisningen. Om man kopplar ihop orientering med tävling, terränglöpning i skogen, svett och gegga upp till ljumskarna så är det knappast förekommande i undervisningen hos oss. Dock kommer vi under Idrott och hälsa 1 att använda karta och kompass i skogen obligatoriskt men utan tävlingslika former."
Vi fick också svar från Polhemskolan >>, var god läs nedan:
Hittills har alla lärare på Polhemskolan jobbat med orientering i någon form, men då i form av stadsorientering eftersom vi inte har praktiska möjligheter att bege oss till skogsområden.
Till hösten kommer vi sannolikt att släppa det lite mer fritt för varje lärare att välja om momentet ska ingå som betygsgrundande examination. Jag tror dock att det kommer att finnas med i undervisningen hos de flesta.
Eleven bör ha klart för sig att just orientering inte är ett eget kunskapskrav på gymnasiet utan en liten del av många andra praktiska delar. Detta skiljer sig en hel del från grundskolan där orientering väger mycket tungt och där man ofta jobbar länge med det. Vi hinner oftast inte ha mer än max 4 pass stadsorientering.
Med vänlig hälsning
Polhemskolan
Svar från Nynäshamns gymnasium>>, var god läs nedan:
"På Nynäshamns gymnasium har vi orientering och det brukar vara en del som har till en början motstånd till det momentet.
Men när vi har haft intro och börjat i närområdet så brukar det inte innebära några problem.
Jag har snarare den uppfattningen att många har blivit omvända och tycker efter ett tag att det är ganska skoj."
Här kommer svar från idrottslärarna på Jensen i Göteborg>>>:
"Hej!
Eleverna får orientera till varje idrottslektion eftersom vi är på olika ställen. Så då använder dom mobilen för att orientera sig fram.
I teorin går vi igenom karta och kompass, lär oss karttecken samt ta ut kompassriktning.
Sedan har vi kört stadsorienteting med övningar."
Men vi önskar att du inte låter denna fråga styra ditt gymnasieval, känns vanskligt att göra sitt gymnasieval utifrån att man vill slippa orienteringen.
hej igen, ännu ett svar från en person som är bra insatt i den aktuella problematiken; var god läs nedan:
Kursplanen nämner inte orientering specifikt i betygskriterierna men betonar deltagande i en bredd av aktiviteter (varav orientering brukar räknas som en). När det gäller friluftsliv ska man kunna visa att man kan hantera olika redskap (som t ex karta och kompass).
Det är vanligt att det inom idrott och hälsa 1 på gymnasiet genomförs orientering/orienteringsövningar någon/några gånger per termin och om man inte deltar, leder det till bristande närvaro och svårigheter att visa att man behärskar t ex kartläsning.
Med vänlig hälsning
L.
Nej, orientering är inte ett kunskapskrav. Däremot är "Utemiljöer och naturen som arena för rörelseaktiviteter och rekreation" ett centralt innehåll. Där ingår orientering om den undervisande lärare bestämmer sig för det.
Det vore bra för dig att öva på orientering. Det är ju, faktiskt, bra att kunna i verkliga livet. Skönt för dig är att eftersom det inte är ett kunskapskrav, riskerar du inte underkänt på kursen, hur illa det än är ställt med just den förmågan.
:)
Frågor och svar taggade med 'huvudman' (9 st.)
-
Går Barn och fritid, vill plugga vidare på rektorsprogrammet?
Hej! Jag går första året på gymnasiet, men vill plugga vidare till rektorprogrammet. Vad behöver man för att vara behörig?
Hejsan,till rektorsprogrammet görs anmälan av den arbetsgivare som är rektorns/skolledarens arbetsgivare. Läs... Läs hela svaret -
fritt val moderna språk?
Hej, Nu har min son börjat 6:an och äntligen får han välja spanska som språk, något han har sett framemot. Men... han blev nekad. Problematiken är att jag är spansktalande. Han hade påbörjat moderspråk i spanska i 3:an men fick sluta...
Hej, din son har rätt att läsa spanska från årskurs 6 om hans grundskola erbjuder läsa spanska (annars kan en grundskola endast erbjuda t.ex franska och tyska). Att din son kan för mycket (eller... Läs hela svaret -
Hur långt får ett schema i gymnasiet värkligen vara?
Jag tyckte att mitt första schema var dåligt (men man kunde ändå ofta sig) men vårat nya schema som vi kommer få är värkligen inte acceptabel enligt mig. På måndag går i vi i skolan från 08:30-16:30, och har en håltimma...
Hej! Du ställer en fråga som kräver svar från en jurist. Kontakta Skolverket som har juridisk kompetens och kan ge dig svar om det är reglerat eller inte: hur långa skoldagar får vara schemalagda. -
Reducera profilkurser på ett yrkesprogram?
Hej, Kan man reducera profilkurser på ett yrkesprogram när man har ett åtgärdsprogram som underlag, t.ex. hantverksprogrammet mot frisör? Vet att detta inte kommer att leda till en yrkesexamen men om det framkommer i utredningen av elevens behov av särskilt...
Hej Veronica,det första jag tänker på är att lägga upp utbildningen under längre tid (t.ex på fyra år i stället för tre) - detta för att ge eleven... Läs hela svaret -
Hur många prövningstillfällen finns det per termin i gymnasiet?
Hej! Jag ville fråga, hur många prövningstillfällen finns det per läsår och termin i gymnasiet? Och hur många prövningar får man göra samtidigt, finns det någon begränsning?
Hej Leo,de som är gymnasieelever (så länge de är inskrivna i någon gymnasieskola) har rätt att göra prövningar endast på sin egen skola och... Läs hela svaret -
Vilket stöd har elev rätt till för att uppnå mål fr grundsk i gymn?
Hej! Mitt barn går nu i år 2 på gymnasiet och är godkänd i allt utom engelska från grundskolan. Hen jobbar fortfarande med den. Vad har eleven rätt till för stöd för att uppnå det målet, både hållande engelska grund...
Hej Caroline!Elevens rätt till särskilt stöd och extraanpassningar beskrivs i 3 kapitel i Skollagen, §§ 5 - 10.3 kapitel i skollagen heter Barns och elevers... Läs hela svaret -
Validering av grundskolebetyg från utlandet?
Validering grundskolebetyg från utlandet, görs det på någon instans eller är det upp till varje enskild huvudman att göra?
Hej Ylva,enligt de svar vi fick från skolverket och från antagningskanslierna, så finns det inte någon instans som gäller för hela Sverige utan det löses på lite olika... Läs hela svaret -
Gå upp till åk2 med 450 poäng?
Hej! Jag undrar om man kan gå upp till åk2 med 450 poäng? Är det något som säger att man inte kan göra detta? Kan jag läsa de ämnena jag inte fick godkänt i, vid sidan av i 2’an? Kanske att jag kan läsa dessa kurserna med...
Hej!elevens rätt att fullfölja påbörjad utbildning regleras i skollagen 16 kap. § 37.Men...Exakt hur utbildningen läggs upp för varje elev ansvarar "huvudmannen" för. I... Läs hela svaret -
Kan jag fortsätta trejan?
Hej! På grund av vissa omständigheter kan jag inte fortsätta plugga i tredje året i gymnasiet. Jag behöver ta ett års paus. Kan jag fortsätta tredje året nästa år? Eller måste jag börja om hela gymnasiet?
Hej Zahra! Har du frågat rektor på ditt program /på din gymnasieskola/? Har du godkända betyg från åk1 och 2 på gymnasiet? Har du läkarintyg eller ngt. annat "dokument" som skulle... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga