Abc
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32017 frågor besvarade.
Abcdefghijklmopq?
5 Svar
Hej Belle,
en kurs är obligatorisk på alla nationella svenska gymnasieprogram.
Du får gärna gå in på skolverkets hemsida och läsa om den kursen.
Den exakta innehållet och de obligatoriska och valbara delmoment i kursen är det idrottslärare som känner till. Vissa "moment" måste tolkas och de kan tolkas lite olika av olika lärare.
Eftersom kursen är obligatorisk - kan man inte skippa den. Och det är kanske inte någon mening att oroa sig på förhand, utan mitt råd till dig blir "Go with the flow" (ta det som det kommer). Gör ditt bästa i alla kurser på gymnasiet, inklusive idrott och hälsa 1-kursen och Lycka till med dina studier!
Vänligen
Julia syv
Hej Belle, jag fick nu svar från Rektor på Perstorps gymnasium >>>- var god läs nedan:
"I kursplanen för Idrott 1 står:
Eleven kan med goda rörelsekvaliteter genomföra en bredd av aktiviteter som utvecklar den kroppsliga förmågan.
Och
Eleven kan med goda rörelsekvaliteter genomföra aktiviteter i naturmiljöer.
Detta är utdrag ur kunskapskraven. När det gäller första meningen så tror jag att flera idrottslärare, åtminstone vår, försöker variera sina lektioner och då blir orientering ett inslag.
I den andra meningen framgår ganska tydligt att ett moment i Idrott 1 bör ha med aktiviteter i naturmiljöer att göra och då kan orientering vara ett alternativ.
MEN det står ingenstans att det måste vara orientering, det bestämmer varje idrottslärare själv. På Perstorp Gymnasium tror jag dock att man en gång i kursen prövar på momentet Orientering."
Svaret vi fick från >>Munkagårdsgymnasiet i Tvååker är att ..."vi kommer att använda oss av kartor och att ”hitta rätt” men det kan nog inte kallas orientering i generell bemärkelse. Vi jobbar alltid i grupp och man blir aldrig ”ensam” ute i skogen ☺. "
Rektor på en gymnasieskola svarar så här:
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Den fysiska aktivitetens och livsstilens betydelse för kroppslig förmåga och hälsa.
Motions-, idrotts- och friluftsaktiviteter som utvecklar en allsidig kroppslig förmåga.
Träningsmetoder och deras effekter, till exempel konditions- och koordinationsträning.
Rörelse till musik samt dans.
Utemiljöer och naturen som arena för rörelseaktiviteter och rekreation.
Metoder och redskap för friluftsliv.
Säkerhet i samband med fysiska aktiviteter och friluftsliv.
Åtgärder vid skador och nödsituationer, till exempel livräddande aktiviteter vid blödning och drunkningstillbud.
Kosthållning, droger och dopningspreparats betydelse för hälsa och prestation.
Spänningsreglering och mental träning.
Arbets- och studiemiljöer: samspel mellan situationens krav och människan utifrån ergonomiska aspekter, till exempel kroppslig balans och lyftteknik.
Huruvida orientering är obligatorisk är en fråga man får diskutera med aktuella lärare eftersom det är idrottslärarna som är bäst lämpade att tolka kursplaner och kunskapskrav för denna kurs.
Hej igen, nu fick vi svar även från Dille gård >>- var god läs nedan:
"Vi på Dille Gård arbetar (inte bara i kursen Idrott och hälsa 1) en hel del med karta, kompass och gps i många olika sammanhang för att upptäcka omvärlden och för att skapa intresse, förståelse och inspiration kring vistelse på nya platser. Om man kallar det orientering så är svaret absolut ja på frågan om det ingår i undervisningen. Om man kopplar ihop orientering med tävling, terränglöpning i skogen, svett och gegga upp till ljumskarna så är det knappast förekommande i undervisningen hos oss. Dock kommer vi under Idrott och hälsa 1 att använda karta och kompass i skogen obligatoriskt men utan tävlingslika former."
Vi fick också svar från Polhemskolan >>, var god läs nedan:
Hittills har alla lärare på Polhemskolan jobbat med orientering i någon form, men då i form av stadsorientering eftersom vi inte har praktiska möjligheter att bege oss till skogsområden.
Till hösten kommer vi sannolikt att släppa det lite mer fritt för varje lärare att välja om momentet ska ingå som betygsgrundande examination. Jag tror dock att det kommer att finnas med i undervisningen hos de flesta.
Eleven bör ha klart för sig att just orientering inte är ett eget kunskapskrav på gymnasiet utan en liten del av många andra praktiska delar. Detta skiljer sig en hel del från grundskolan där orientering väger mycket tungt och där man ofta jobbar länge med det. Vi hinner oftast inte ha mer än max 4 pass stadsorientering.
Med vänlig hälsning
Polhemskolan
Svar från Nynäshamns gymnasium>>, var god läs nedan:
"På Nynäshamns gymnasium har vi orientering och det brukar vara en del som har till en början motstånd till det momentet.
Men när vi har haft intro och börjat i närområdet så brukar det inte innebära några problem.
Jag har snarare den uppfattningen att många har blivit omvända och tycker efter ett tag att det är ganska skoj."
Här kommer svar från idrottslärarna på Jensen i Göteborg>>>:
"Hej!
Eleverna får orientera till varje idrottslektion eftersom vi är på olika ställen. Så då använder dom mobilen för att orientera sig fram.
I teorin går vi igenom karta och kompass, lär oss karttecken samt ta ut kompassriktning.
Sedan har vi kört stadsorienteting med övningar."
Men vi önskar att du inte låter denna fråga styra ditt gymnasieval, känns vanskligt att göra sitt gymnasieval utifrån att man vill slippa orienteringen.
hej igen, ännu ett svar från en person som är bra insatt i den aktuella problematiken; var god läs nedan:
Kursplanen nämner inte orientering specifikt i betygskriterierna men betonar deltagande i en bredd av aktiviteter (varav orientering brukar räknas som en). När det gäller friluftsliv ska man kunna visa att man kan hantera olika redskap (som t ex karta och kompass).
Det är vanligt att det inom idrott och hälsa 1 på gymnasiet genomförs orientering/orienteringsövningar någon/några gånger per termin och om man inte deltar, leder det till bristande närvaro och svårigheter att visa att man behärskar t ex kartläsning.
Med vänlig hälsning
L.
Nej, orientering är inte ett kunskapskrav. Däremot är "Utemiljöer och naturen som arena för rörelseaktiviteter och rekreation" ett centralt innehåll. Där ingår orientering om den undervisande lärare bestämmer sig för det.
Det vore bra för dig att öva på orientering. Det är ju, faktiskt, bra att kunna i verkliga livet. Skönt för dig är att eftersom det inte är ett kunskapskrav, riskerar du inte underkänt på kursen, hur illa det än är ställt med just den förmågan.
:)
Frågor och svar taggade med 'grundlärare' (10 st.)
-
Bli komvux lärare?
Hej, undrar om jag skaffar utbildning som grundlärare i fritidshem (har 2 år kvar) med undervisning i Bild och får lärarleg, kan jag då undervisa på komvux? Behöver jag läsa till några kurser? På Yrken.se står det väldigt...
Hej!Lärare som jobbar på komvux är vanligtvis utbildade Yrkeslärare, Ämneslärare med behörighet att undervisa på gymnasiet och SFI-lärare. Jag har svårt att... Läs hela svaret -
Vad krävs för en Grundlärare i F-3 för att bli behörig 4-6 lärare?
Jag undrar vad som krävs för en legitimerad F-3 lärare, för att bli behörig lärare även i årskurs 4-6? Har försökt läsa på men verkar stå lite olika överallt. Beror det exempelvis på vilket ämne man valt att...
Hej, det kan skilja sig åt mellan olika lärarhögskolorna. Det bästa för dig är att du tar kontakt med studievägledare på den... Läs hela svaret -
Från Trafiklärare till ämneslärare eller grundläggande lärare?
Jag undrar vilka kraven är när man i grunden är trafiklärare men vill komplettera så att man blir behörig lärare mot ämneslärare eller grundläggande lärare, läst mig till att det finns något som heter kompletterande pedagogisk...
Hej Peter,utbildning till lärare till och trafiklärare ligger i Sverige i olika skolformer. Yrkeshögskolepoängen kan, som regel, inte "översättas" till... Läs hela svaret -
BF LÄRLING VIDARUTBILDASIG TILL EN GRUNDLÄRARE?
Om jag vill gå i barn och fritid lärling kan jag vidareutbilda mig till en grundlärare?
Hej och tack för din fråga om att utbilda sig till grundlärare efter studier på BF!Behörighet till grundlärarprogrammen brukar beskrivas så här: Grundläggande... Läs hela svaret -
Grundlärarprogram för 4-6 - behörig att även lära ut för F-3 sen?
Hej! Om jag pluggar gundlärarutbildningen åk 4-6, kan jag då arbeta med allt mellan åk F-6? Eller måste jag då plugga för grundlärare F-3 om jag vill arbeta i de åldrarna? Tack!
Hej Hans,jag har nu pratat med en sakkunnig på Skolverket som säger att vissa kompletteringar kommer troligtvis att krävas (alltså man blir inte "behörig... Läs hela svaret -
Kan ämneslärare jobba som grundlärare?
Hej. Jag fick höra på att om man läser till ämneslärare i åk 7-9 blir man också behörig till att undervisa i åk 4-6, stämmer detta?
Hej Elissa,vad vi fick som svar när vi frågade personer som är välinsatta i lärarbehörigheter, är att gymnasielärare blir samtidigt behörig undervisa i samma ämnen... Läs hela svaret -
Vilken lärarutbildning ger mest valmöjligheter?
Jag vill gärna studera till lärare, jag tycker det verkar vara ett kul yrke. Däremot är jag väldigt kluven på vilken lärare jag vill bli. På ett sätt vill jag bli grundlärare i åk 1-3, men jag undrar om det finns möjlighet att arbeta i högre klasser då? Jag tänker att om jag studerar ämneslärare...
Hej Julia,som lärarutbildnings- och lärarlegitimationssystemet fungerar nu (mars 2020) så gäller följande:behörig gymnasielärare är behörig att undervisa i samma... Läs hela svaret -
Andra krav för att jobba som lärare i en internationell skola?
Hej! Jag är ganska bestämd på att plugga vidare till en grundlärare i åk F-3. Jag har alltid tyckt att internationella skolor är intressant så jag undrar, om man har en svensk lärarexamen, har internationella skolor annorlunda krav för att man ska kunna undervisa i dem? Jag är medveten om att...
Hej Marwa, jag tänker på UNDERVISNINGSSPRÅK, alltså på vilket språk sker undervisning på en Internationell skola? Min gissning är att det i... Läs hela svaret -
Vad ska jag bli för lärare?
Hej! Jag har länge funderat på att bli lärare, men har lite svårt o välja vilken åldersgrupp jag vill undervisa. Vad skulle du säga är dom största skillnaderna mellan att va lärare för åk 1-3 och 4-6 ?
Hej Fanny,det vi vet om yrket Lärare F-3 berättar vi på Framtid.se/yrke/lagstadielarareoch "mellanstadielärare" - är en sort Grundskolelärare.Det första jag tänker på... Läs hela svaret -
Vilket alternativ är bäst?
Hej jag har blivit både antagen till Grundlärarprogrammet och stude- och yrkesvägledarprogrammet. Jag är fortfarande osäker på vilket jag ska välja. Har hört att lönen för lärare ligger ganska lågt, har det blivit bättre med...
Hej Donna,Grattis till att du blev antagen! Och så har du Lyx-problem: att välja mellan två utbildningar som du vill gå... inte alla har sådan tur! Så, du kan verkligen skatta dig lycklig! Med... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga