Razmus
    Hej jag har precis börjat gymnasiet och jag hatar verkligen idrott. Enligt vår idrottslärare så får vi frånvaro om vi inte byter om och får man från vari 3 gånger så får man inte ut sitt studiebidrag. Stämmer detta enligt svenska lag eller är det hennes på hitt? Jag har inte tänkt vara med på idrotten och er därför får F. Kort jag ändå få jobb? Eller går det inte när man har F i idrott? Vad händer exakt om jag får F jag är orolig att inte få jobb?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Razmus!
    Tråkigt att du inte gillar Idrott! :(
    Tyvärr är en kurs i Idrott och hälsa - obligatorisk på alla gymnasieprogram, men du vet ju redan själv om det, eller hur? :)

    Ang. frånvaroreglerna - så är det vid 4 timmars frånvaro på en månad, som din skola är skyldig att rapportera till CSN som i sin tur stoppar utbetalning av Studiebidraget. För att få tillbaka sitt studiebidrag, måste man ha 100% närvaro under en hel månad först.
    Det är de reglerna som gäller nu. Du får kolla med CSN själv också. Läs info på www.csn.se eller kontakta CSN.

    Ang. tvång att byta om - så tror inte jag det finns något i lagtexten, men det är väl rimligt att man byter om när man idrottar.

    Vilket program går du på gymnasiet?
    Med F i idrott kan du ändå få ut din gymnasieexamen. Tråkigt att ha ett F betyg och inte alls roligt att bli av med Studiehjälpen under hela åk1!

    Mitt förslag är att du ber att få samtal med läraren i Idrott. Att du förklarar dina känslor inför ämnet och ber läraren om råd. Min förhoppning är att ni tillsammans kan komma fram till en bra lösning.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA
    Hej igen!
    Vi har ringt till Skolverket och fick fram att det inte finns något i skollagen skrivet om att eleverna måste byta om, i alla fall inte direkt. Indirekt kan man TOLKA det som att "rätt förhållningssätt till sin hälsa" innebär också att man inte går resten av dagen i svettiga kläder.
    Skolverket hänvisar till Rektor på programmet på gymnasieskolan som får "ta i detta", kalla till ett möte och försöka lösa problemet.
    Skolverket kunde inte heller svara på frågan om läraren har rätt att boka av "frånvaro" enbart pga eleven inte har bytt om, utan lovade att läsa noga i alla styrdokument och återkomma.

    Skolverket hänvisar till en rapport från Skolinspektionen som finns att läsa på länken nedan:

    http://www.skolinspektionen.se/Documents/Kvalitetsgranskning/idrottgr/kvalgr-idr-slutrapport.pdf

    Se om du hittar ngt intressant i den rapporten som också har med din situation att göra.

    Vi på Fråga SYV gör vårt bästa för att hitta mer information kring de frågorna som du ställde till oss.
    Vi återkommer så fort vi har mer att tillägga.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA
    • : Tack för svaret jag går fordon transport. Jag har en skada så jag kan inte springa. Så jag lör ju inte bli svettig borde det inte räcka att vara där?.för att inte få frånvaro?
    • Anna : Ta läkarintyg (om din skada) med dig och gå prata med Skolsköterska och/eller med Kurator på din skola - snarast. De kan hjälpa till att "fixa till" en speciallösning för dig. I kursen Idrott och hälsa ingår även en teoretisk del.
    • Anna : Vet din idrottslärare om din skada? har du en anpassad studieplan i idrott? Som du säkert själv förstår också så kan inte vi på Fråga SYV påverka din lärares beslut om att du bör byta om inför idrottslektioner. Den som kan "beordra" läraren något är Rektor.
    • : Jag har en hälskada sedan jag var 8 men jag har inget läkarintyg. Räcker det att man klarar den teoretiska delen för att få betyg?Om det inte finns några regler som gäller för alla skolor och alla klasser om ombyte så tänker jag inte byta om och om hon nu tvingar mig så tar jag det med rektorn, eller?
    • Anna : Läkaren kan bedöma din skada även om den är flera år gammal - om skadan ger dig begränsning i fotens funktion. Bra att utreda det och inte bara för att försöka lösa problemet med kursen i idrott... Gå till vårdcentralen och be om att få remiss till Ortoped (specialist på området). Jag har nu skickat en fråga till Skolverket om det finns stöd i Skollagen ang. byta om inför idrottslektion. Du kan gå prata med rektorn, som är ytterst ansvarig för allt som händer på skolan. Vi får hoppas att rektorn har ngt. bra förslag på lösning. Vi återkommer till dig när vi får svar från Skolverket.
    • Anna : Jag ska nu skriva ett nytt (utökat) svar till dig.
    • : Tack hoppas de hör av sig snart
    • Anna : Har du läst mitt utökade svar ovan som jag skrev för en timme sedan? Be rektor om att boka möte där du, dina vårdnadshavare, lärare i idrott, skolsköterska, din mentor - alla samlas och "slår era huvuden ihop" i ett försök att lösa problemet. Du måste ju också förstå att om idrottsläraren skulle säga till dig att det är OK att inte byta om och bara sitta där och så får du F i betyg men ingen frånvaro - så kan det finnas flera elever som vill göra så och så har man en grupp "sittande elever" och kanske en hel klass. Skolans uppgift är att göra allt för att ge kunskaper i varje kurs och förutsättningar till din utveckling på olika sätt, att du ska testa olika saker och våga göra det som känns "motigt" ... för att på arbetsplatsen blir det säkert så att vissa uppgifter man får göra vill man egentligen inte göra men man måste. Så jag tycker att du kan FÖRSÖKA byta om och delta i lektionen - i alla fall i en lektion /testa det/. Om du sedan känner att du absolut inte kan, då ber du rektor om att boka ett möte. Kan du göra så?
    Läs alla kommentarer