Hej! Jag vill gärna få så höga betyg som möjligt i gymnasiet (Helst A i allt), och går i 1an nu. Så nu har jag 3 frågor: 1. Kan jag exkludera muntliga presentationer för hela klassen, för att jag verkligen inte klarar av det alls, typ att man ksk bara behöver göra för läraren, för annars kommer det bara påverka mina betyg negativt vilket jag inte vill. 2. Om jag får ett B på en uppgift exempelvis, kan man kräva komplettering ev kompletteringsuppgift på samma kunskapskrav? 3. Även fastän sommarskola är tillför de som behöver nå godkänt, kan man ändå gå på det i gymnasiet för att höja sina betyg från C till B exempelvis? tack!
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32095 frågor besvarade.
Individuell studieplan?
1 Svar
Hej Sara,
svar jag måste ge är Tyvärr Nej på samtliga punkter i din fråga. Gymnasieskolans uppgift inkluderar inte att se till att eleven får de högsta betygen; utan eleven får de betygen som eleven "förtjänar" när kursen är slut.
Sommarskola är ingen självklarhet; inte ens för dem som fick F i svenska, engelska eller matematik och är helt beroende av möjlighet att nå upp till E för att försöka få uppnå kraven för examensbevis. Elevens rättigheter på gymnasiet är rätt så begränsade (i alla fall vad gäller möjlighet att höja betygen): om eleven får F i kursen har hen rätt att göra Prövning innan hen slutar i årskurs 3; tidpunkt för prövningen är det skola som bestämmer.
Har eleven godkänt betyg (E eller högre) får hen försöka höja det Efter gymnasiet - söka var prövningar kan erbjudas (då i hela landet... behöver inte vara där eleven bor eller är folkbokförd - alltså detta gäller EFTER GYMNASIET).
ANG. REDOVISA ENSKILT FÖR LÄRAREN
Om eleven har intyg från en psykolog att hen ej kan tala inför en grupp - då borde det gå att få igenom i så fall att redovisa för läraren. I andra fall är tanken att eleven ska träna på att tala inför grupper. Det krävs i många yrken att man ska kunna göra det. Ju yngre man är desto lättare är det att träna upp olika förmågor. Väntar man för länge med att träna - blir det svårare.
Prata gärna med kuratorn och med skolsköterskan. De kan förmedla kontakt till en skolpsykolog. Om psykologen anser att du ej kan eller ej behöver träna på att prata inför grupper, då skriver hen Intyg om det (eller Utlåtande - ngn form av rekommendation); sedan är det inte per automatik så att även ett sådant utlåtande befriar helt från att behöva tala inför klassen.... beror på grad och omfattning.
Den vanliga föreställningen är att i fall eleven klarar av att gå i skolan (och inte stannar hemma pga "torgskräck") då borde hen också klara av att träna på att tala inför grupper. SYV är inte en psykolog; och inte en lärare heller. Vi har inte expertkunskap just inom detta... Du får gärna prata med dina lärare; förklara hur du känner och höra vad de svarar. Min gissning är att de svarar att utan beslut från rektor (och rektor vill se utlåtande från en psykolog) kan inte läraren göra det undantaget och låta dig presentera för läraren enskilt. Detta pga bl.a "rättvisefaktorn": om en elev får - då borde alla andra få också; det kan då snabbt bli en ohållbar situation då varje elev kan kräva enskild tid med läraren för varje redovisning; de resurserna har inte skolorna, vilket jag beklagar, men så är det.
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'stöd och matchning' (5 st.)
-
SYV mässa/konferens i Skåne?
Hej, finns det någon SYV mässa, konferens på gång nu år 2018 och 2019 i Skåne?
Hej Emma, i dagens läge känner vi till följande "evenemang" i Skåne där SYV kan delta: Malmö, 7 sept. 2018 -... Läs hela svaret -
Tema Utbildningar för nyanlända vuxna?
Hej, om man ska ta upp tema "Utbildning i Sverige" med nyanmälda vuxna (inom STOM, stöd och matchning) - vad råder ni att ta upp vid en gruppinformation? Alla tips är välkomna! Maria
Hej Maria,beroende på hur mycket tid man har för informationstillfället - och på deltagarnas förkunskaper, kan man göra väldigt olika upplägg. Kanske kan man på... Läs hela svaret -
Läsa till SYV eller bli klar med beteendekandidat?
Hej, jag har äntligen, runt 30-årsåldern, kommit fram till att jag skulle vilja utbilda mig till SYV, problemet är att jag samtidigt vill komma ut och arbeta så fort som möjligt. Jag studerar i dagsläget till en kandidat i beteendevetenskap, inr pedagogik, är drygt halvvägs genom...
Ville ge svar då jag själv i min roll som studie- och yrkesvägledare har en rätt annorlunda syn än svaret du fått. 1. Umeå Universitet har en överbyggande... Läs hela svaret -
Hur måtiverar man omotiverade vuxna, några förslag?
hej, jag arbetar som "jobbcoach" med arbetslösa och några är ganska så nära pensionsåldern... och de har liksom "gett upp" kan man kanske säga. Mitt jobb, oavsett vad jag tycker om självaste upplägget av uppdraget, är det, trots allt, att motivera dem så att de går ut och skaffar sig ett jobb...
Hej Oleg, ja... det kanske inte är så jättemeningsfullt att motivera till aktivt jobbsökande om personen i fråga ska gå i pension om 3 veckor. Här håller jag med... Läs hela svaret -
Har ni tips på värderingsövningar och dylikt?
Hej! Har fått en speciell grupp att arbeta med praktiken. Det är så att denna gäng är anhängare till en ledare som mobbar andra. Vi ska få göra gruppövningar med de. Jag kom på att man kanske kan köra med påståenden om normer, värderingar etc. Där de får röra om sig i rummet och sedan för man...
Hej Amina! Om jag förstår dig rätt, så arbetar du som Coach inom Stöd och Matchning, stämmer det? Kika gärna in på den här sidan där vi har samlat... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga