Jesper

    Hej, Jag är antagen till en yh-utbildning som inköpare/upphandlare och jag har några frågor angående jobbet. •Hur ser tillgängligheten för jobb ut i hela Sverige samt Uppsala & Gävle regionen(min region) eller är de flesta jobben centrerade till Stockholm och de andra storstadsregionerna? •Jag har sett att vissa företag vill ha inköpare/upphandlare med en akademisk bakgrund från högskola/universitet hur påverkar det chansen att få jobb efter utbildningen och eventuellt på sin LIA plats? Annan nödvändig fakta om jobbet/utbildningen som ni kan komma på? Arbetstider? Resor i jobbet? Nackdelar och fördelar med jobbet? Karriär möjligheter för en inköpare/upphandlare? MVH Jesper

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    yrkeshögskoleutbildningar inom Inköp och Upphandling brukar vara i lite drygt 2 år; t.ex utbildning/affarshogskolan/inkoepare-upphandlare är på 415 yrkeshögskolepoäng - alltså läses på heltid på lite över 2 år.
    Vilka jobb och var som blir sökbara om 2 år, är det idag ingen som vet. Vi kan inte förutse framtiden. Ingen kunde t.ex veta att Covid-krisen skulle uppstå som påverkade så mycket i Sverige och i hela världen. Och vad som kommer att hända inom de närmsta 2 åren, vet vi heller ingenting om. :( Det vi dock kan säga att yrkeshögskoleutbildningar får lov att starta endast om bedömning har gjorts att arbetsmarknaden blir god eller mycket god.
    Du nämner att du har sett att arbetsgivare önskar personer med högskoleutbildning till tjänster som inköpare/upphandlare och det är mycket möjigt att vissa arbetsgivare önskar det, men det betyder inte att de i slutändan inte kommer anställa ngn med en yrkeshögskoleexamen.
    Yrken Inköpare och Upphandlare är icke-reglerade, alltså finns inga strikta generella bestämmelser om vilken utbildning man ska ha. Varje arbetsgivare får fritt bestämma vilken utbildning hen önskar att man har. Sedan får arbetsgivare välja av de som sökte jobbet. Det är inte alltid som alla önskemål som arbetsgivare uppger i en jobbannons som kan tillgodoses.

    Ang. arbetstider - så är det ofta kontorstider. Resor kan ingå (beror på vilken arbesgivare du söker jobb hos).

    • : Tack för ditt utförliga svar, jag har lite följdfrågor: hur ser arbetsmarknaden ut rent generellt för inköpare utanför storstadsregionerna(inte specifikt just det här året utan mer ett normalt år) , finns det överhuvudtaget jobb i t.ex. Uppsala eller är alla jobb samlade i storstadsregionerna?
    • Milla :

      Du får gärna kika på www.arbetsformedlingen.se och andra sajter där jobben annonseras; då ser du vem arbetsgivare söker att anställa just nu och var. Det finns arbetsmarknadsprognoser, men de kan slå fel. Fråga gärna utbildningsansvariga för relevanta utbildningar.
      Bra om du kan vara flexibel vad gäller flytta till andra regioner, om det skulle behövas. Och du kan kanske också fundera på att starta eget, även inom Inköp-och-upphandling borde man kunna starta eget, tänker jag. :)

    • : Jag har pratat med min lärare på inköpsutbildningen jag har blivit antagen på och hon sa att det är vanligt med presentationer inför grupp som inköpare, då undrar jag hur vanligt är det med presentationer inför grupp för kontorspersonal? Och lite mer specifikt för logistiker?
    • Mikael :

      Menar du Hur vanligt är det att under utbildningen till logistiker behöva göra presentationer inför grupp? Vad gäller "kontorspersonal" - är det någon specifik utbildning du tänker på eller någon speciell typ av jobb på kontor, för det finns väldigt många olika kontorsjobb. Om vad som ingår i en viss utbildning (i detalj, som t.ex vilka typer av uppgifter man måste genomföra) är det bäst att fråga de som jobbar på just den specifika utbildningen, i första hand just den läraren som ska undervisa.

    Läs alla kommentarer