Jasmine
    Hej. Jag tog studenten förra året, gick samhällslinjen och gick ut med 15.56 poäng i snitt. Bor just nu i USA och försöker komma på vad jag vill göra när jag kommer hem till hösten. Jag vill söka till läkarlinjen men vet att jag inte har behörigheten än, jag behöver biologi 2, kemi 2, fysik 2 och matematik 4. Jag läste upp till matematik 2 och läste naturvetenskap 1. Jag har några frågor som gör mig väldigt förvirrad.

    1. Vad är intagningspoängen på läkarlinjen?
    2. Vad motsvarar naturvetenskap 1?
    3. Måste jag läsa biologi 1 för att läsa biologi 2 på komvux?
    4. Jag vill gå ett naturvetenskapligt basår på Chalmers men jag måste ha läst matematik 3 vilket jag inte har, finns det någon högskola som inte har matematik 3 som krav?
    5. Om jag nu måste läsa mattmatik 3 och om jag måste läsa kurs 1 innan 2 (biologi, fysik, kemi) så tänker jag göra det på komvux, är det bättre att läsa alla kurser på komvux och sedan göra HP och sedan söka in till läkarlinjen, eller bara läsa matte 3 och sedan söka till ett naturvetenskapligt basår först?
    6. Behöver jag göra högskoleprovet för att komma in på ett basår? Vad är det för intagningspoäng på ett basår?
    7. Med tanke på att jag bara hade 15.56 i snitt, behöver jag läsa upp mina ämnen först?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jasmine!

    Jag ska försöka svara på alla dina frågor.

    Du undrar över följande

    1. Vad är intagningspoängen på läkarlinjen? Svar: brukar vara ganska höga (nära 20.0 som lägst, vilket betyder att man i princip måste ha alla A betyg i alla kurser från gymnasiet, men ofta räcker inte det, utan man måste oftast även ha några Meritpoäng). Läs om Meritpoängen Här >>

    2. Vad motsvarar naturvetenskap 1? Svar: jag tror du menar "Naturkunskap 1". Det finns några gymnasiala kurser i Naturkunskap: och Naturkunskap 1a1 + 1a2 = Nk1b.  Om du undrar angående möjlighet att "slippa" läsa fysik, kemi och biologi om man läser Naturkunskap och bli behörig till Läkarprogrammet, så är svar Nej, det är inte möjligt.

    3. Måste jag läsa biologi 1 för att läsa biologi 2 på komvux? Svar: när du söker till Läkarprogrammet, är Antagning.se intresserade att  få dina godkända betyg i Biologi 2, (och inte i Biologi 1) och så vidare... dvs i Kemi 2 (och inte i Kemi 1) men komvux tar inte in på steg 2 om man inte har kunskaper i steg 1. Detta pga det bedöms vara osannolikt att man klarar studier på nivå 2, när man inte har godkänt betyg på nivå 1. Komvux vill inte ge plats på kurser när de inte tror att man kan klara studier i den kursen med godkänt resultat. Men Prövning kan man anmäla sig till: kostar 500 kr och du förbereder dig genom självstudier. Du behöver, alltså, inte visa upp betyg i Kemi 1 för att kunna göra prövning i Kemi 2 (och så vidare: behöver inte visa upp betyg i Biologi 1 för att kunna göra prövning i Biologi 2). Mer om Prövningar, läs Här >>

    4. Jag vill gå ett naturvetenskapligt basår på Chalmers men jag måste ha läst matematik 3 vilket jag inte har, finns det någon högskola som inte har matematik 3 som krav? Svar: Chalmers erbjuder Tekniskt basår som inte inkluderar Kemi 2 eller Biologi (ingen biologi, alltså) och därför är det fel utbildning. Du behöver läsa Naturvetenskapligt basår och det finns inte på Chalmers. Göteborgs Universitet har Naturvetenskapligt basår, men där krävs det att man har godkät betyg i Matte 3 (b eller c) för att bli behörig. För övrigt, måste man alltid ha Grundläggande behörighet till högskola. De flesta andra högskolor/universitet kräver inte att man har godkänt betyg i Matte 3, det räcker med Matte 2 och så läser man in Matte 3 inne på ett naturvetenskapligt basår, men det finns inte i Göteborg.

    5. Om jag nu måste läsa mattmatik 3 och om jag måste läsa kurs 1 innan 2 (biologi, fysik, kemi) så tänker jag göra det på komvux, är det bättre att läsa alla kurser på komvux och sedan göra HP och sedan söka in till läkarlinjen, eller bara läsa matte 3 och sedan söka till ett naturvetenskapligt basår först? Svar: det är sällan man har val var man läser, tyvärr. Det är hårt konkurrens om utbildningsplatserna och vi rekommenderar därför att man söker till alla ställen samtidigt och sedan om man har lyckats få plats både på Naturvetenskapligt basår & på Komvux, då kan man i så fall välja. Sök till Naturvetenskapliga basåret på andra orter (där matte 3 inte krävs) och sök samtidigt till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    6. Behöver jag göra högskoleprovet för att komma in på ett basår? Vad är det för intagningspoäng på ett basår? Svar: att göra Högskoleprovet är frivilligt. Antagningspoängen varierar på olika orter och vad det blir i framtiden vet ju ingen, så det är bara att söka till alla de orter där du kan tänka dig att läsa. Våra Tips inför HP, kan du läsa Här >>

    7. Med tanke på att jag bara hade 15.56 i snitt, behöver jag läsa upp mina ämnen först? Svar: sök till alla de olika Naturvetenskapliga basår på alla högskolor/universitet där du kan tänka dig att läsa och sök samtidigt till komvux. Angående "läsa upp ämnen" så är det inte troligt att du kan läsa på komvux i de kurser som du redan har godkända betyg i. Komvux kommer nästan garanterat hänvisa till Prövningar (självstudier och betala avgift 500 kr/prövning).

    Jag hoppas jag svarade på alla de frågor som du ställde - på ett sådant sätt att mina svar blir till hjälp för dig i din studieplanering. Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare