Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32010 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'produktionsledare' (3 st.)
-
Kurser på högskolan?
Vilka antagningskrav gäller om man endast vill läsa fristående kurser på högskolan? Om man själv läser kurser fristående för att sen sätta i hop till en färdig utbildning,måste man då ha läst kurserna efter varandra...
Hej Sara, olika kurser på högskolenivå kan ha olika krav på särskild behörighet. Alltid krävs det dock Grundläggande behörighet. Se på "behörighetskraven" - vad som krävs... Läs hela svaret -
skillnaden mellan byggnadsingenjör och produktionsledare?
Hej. Jag har kikat lite på utbildningarna: Byggproduktionsledare-rot Byggnadsingenjör-digitalt byggande Anläggningsingenjör Produktionsledare bygg.. Känns som dessa har lite samma innehåll. Vad skiljer dessa åt? Vilken roll har bredast arbetsuppgifter med...
Hej Carolin,jag råder dig att noga läsa all information som står på utbildningarnas egna webbplatser. Jämför längd (omfattning) på utbilndingar och vilka... Läs hela svaret -
F på muntlig examination på Hermods komvux ?
Hejsan! Jag läser naturkunskap 2 på Hermods (komvux) och har bara sista biten kvar som är en muntlig examination. Jag har fått godkänt på alla mina uppdrag men undrar nu vad som kan hända om jag inte klarar muntliga? Jag har fått veta att jag...
Hej Nicole,jag förstår att du kämpar mycket och gör ditt bästa. Och mer kan du inte göra.Ingen kan göra mer än sitt bästa ju!Vilket betyg du får på kursen... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga