Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31962 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'praktiska yrken' (4 st.)
-
Praktiskt eller teoretiskt lagd?
Hej! Jag har kommit till underfund med att jag är mer praktiskt lagd än teoretiskt. Jag behöver läsa på mer om passande arbeten för denna typ. Vet ni någonstans man kan läsa om detta och tips på yrken? Undrar också om ni vet någon...
Hej!De flesta yrken förutsätter att man arbetar både praktiskt och teoretiskt (i olika grad av "blandningen" mellan praktik och teorin). Jag kan inte hitta ngt exempel på ett yrke där det... Läs hela svaret -
Måste man ta studenten?
Vilka framtidsmöjligheter finns om man väljer att inte ta studenten? Min 17-åriga dotter går första året på gymnasiet, hon gick om åk 9, är väldigt skoltrött och hävdar att hon ”aldrig kommer vilja plugga på...
Hej, för att bli "anställningsbar" behöver man ha vissa kunskaper och färdigheter för att kunna bli verksam i något "yrke". Vissa yrken kräver universitetsutbildning men... Läs hela svaret -
kan man bli IT-tekniker efter teknikprogrammet?
Hej! Min fråga är om man kan utbilda sig till IT-tekniker eller någon som pysslar med datorer efter teknikprogrammet informations och medieteknik? Eller måste man gå el och energiprogrammet dator och kommunikation? Har fått olika svar från skolorna jag...
Hej, IT-DATA branschen förändras mycket; nya yrken tillkommer också. Vilka kunskaper och färdigheter som inom IT-Data branschen kommer ge jobb om några år - är det kanske... Läs hela svaret -
Jag funderar på att byta yrke, var ska jag börja?
Hej! Jag funderar på att byta yrke men vet inte riktigt var jag ska börja. Kanske ni kan hjälpa till? Jag är utbildad fotograf/bildjournalist och har det senaste decenniet jobbat som bildredaktör på Dagens Nyheter. Nu är jag trött på att...
Hej David,du kan gott Söka till många olika yrkeshögskoleutbildningar; om du blir antagen, då har de utbildningsansvariga gjort bedömning att du har förutsättningar att... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga