Vfj
    Om jag har läst tre år i ekonomiprogrammet kan jag bli tandläkare? Jag är ny i Sverige jag bor här nästan tre år. Jag tror att naturprogrammet är för svår eftersom jag har inte bott här långt tid. jag har ansökte ekonomiprogram de har accepterat mig.
    Men jag vill jätte gärna veta om jag kan bli tandläkare i framtiden?
    Utan att läsa i KomVux.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej, du skriver om att du kom in på Ekonomiprogrammet på gymnasiet och önskar bli behörig till Tandläkarutbildningen på högskolan direkt efter gymnasiet, du vill inte läsa på KomVux.
    Du undrar om det är möjligt att bli behörig och mitt svar är: i princip - nej.

    Så här tänker jag...
    behörighet till Tandläkarprogrammet är:
    Grundläggande behörighet för högskolestudier + Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matematik 4.

    Se programplanen - Ekonomiprogrammet - här http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/EK.pdf

    Grundläggande behörighet får du i fall du uppfyller kraven för Gymnasieexamen.
    Sedan behöver du även ha minst betyg "E" i kurserna Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 samt Matematik 4.
    Du kan be på skolan att de lägger in kurserna i Matematik 3 och 4 - inom Programfördjupningen.

    Kemi, Fysik och Biologi läses inte, normalt sett, på Ekonomiprogrammet.
    200 poäng får du välja inom Individuellt val. Det är inte säkert att du kan ta kurser i Kemi, Fysik eller Biologi inom Individuellt val.
    Även om du skulle kunna välja de kurserna och även lägga till 100 poäng extra /en utökad kurs/ - kan du omöjligt få in alla kurser, som du behöver för behörighet till Tandläkarprogrammet.

    Du kan prova läsa in de resterande kurserna på egen hand och göra prov /tenta av/ i dem.
    Det blir, dock, att läsa ganska mycket utöver heltid.

    Sammanfattningsvis, vill jag påpeka att det blir mycket svårt att bli behörig till Tandläkarprogrammet direkt efter gymnasiet - om man inte går på Naturvetenskapligt program.
    Jag vill även tipsa dig om en yrkeshögskoleutbildning Tandsköterska, du kan se exempel på länkarna nedan:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskola-sodertalje/tandskoterska14
    och
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-helsingborg/tandskoterska1
    Utbildning till Tandsköterska finns även på distans:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/medlearn/tandskoterska11.

    Ett alternativ för dig skulle kunna vara att direkt efter gymnasiet söka utbildning till Tandsköterska & vidareutbilda dig sedan till Tandläkare.

    Önskar dig allt väl och lycka till! Du får gärna återkomma om du vill ha en mer detaljerad förklaring eller om du har fler frågor.
    Liselotte, Studie- & yrkesvägledare
    Liselotte