Emma
    Har suttit och läst lite om introduktionsprogrammen på olika gymnasier och det var en sak jag inte riktigt förstod.

    ''Individuellt alternativ ska leda vidare till yrkesintroduktion, annan utbildning eller arbetsmarknaden.''

    - Betyder detta att jag kan ge mig ut och jobba efter färdiga studier om jag går ett introduktionsprogram med individuellt alternativ? Eller måste jag ändå söka vidare till ett nationellt program? (Är inte så jättehaj på att ta studenten när jag är över 20)

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Emma,
    gymnasiestudier är - än så länge - helt frivilliga. Det är bara grundskola som är obligatorisk. Går du åk9 och tänker på vad som händer om du inte blir behörig till ett nationellt gymnasieprogram?
    Om du beskriver din situation lite mer - t.ex. var du läser nu och varför du tittar på Individ.alternativ, kan jag ge dig ett mycket bättre svar.
    Individuellt alternativ är tänkt som just ALTERNATIV till ett Nationellt gymnasieprogram då man som elev inte kan gå ett Nationellt program pga olika omständigheter: det kan vara t.ex. hälsobekymmer eller otillräckliga betyg eller en annan omständighet som tillfälligt hindrar en elev från att läsa på heltid eller på ett Nationellt program.
    Studierna på Individuellt alternativ bör individanpassas och man läser väldigt olika antal ämnen och vissa elever går på helpraktik - dvs är inskrivna på gymnasiet men i praktiken går bara på praktik /om omständigheterna är sådana att de inte kan studera och inte har ngt. annat alternativ, dvs inte får jobb/.

    Det är många som tar studenten när de är över 20 år, t o m 22-23 år... t.ex. om man har haft hälsoproblem eller om man bytte program flera gånger eller om man kom till Sverige som 15-åring och läste först bara svenska i ett par år för att sedan börja på gymnasiet, när man är 17 eller t o m 18-19 år.
    De som går ut gymnasiet flera år senare än sina jämnåriga - är många fler än man tror. Det finns fördelar i att vara äldre när man slutar gymnasiet - man är då riktigt vuxen och vet vad man vill, har erfarenhet och kan lättare ta sig fram i arbetslivet och i livet i övrigt.

    Jag känner inte till din situation och kan därför inte ge dig ett bättre svar än så här... Råder dig studera info- som finns tillgänglig om olika alternativ på gymnasiet och i stället för gymnasiet och diskutera med kurator på din skola. Kuratorer är proffs på speciella lösningar. De känner till olika projekt och andra ställen där intressanta specialanpassade alternativ kan finnas just i din kommun.

    Önskar dig det bästa! Håller tummarna för dig!
    Liselotte SYV
    Liselotte
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej, om man är behörig till ett Nationell gymnasieprogram, är man i så fall OBEHÖRIG till Introduktionsprogrammen. Du, som blir behörig inte kan VÄLJA Introduktionsporgrammets utbildningar /inklusive Individuellt alternativ/. Bara i enskilda undantagsfall kan elever tas in på Individuellt alternativ om de är behöriga till Nationella gymnasieprogram: pga hälsoorsaker, sociala omständigheter och vissa andra speciella omständigheter (detta går nästan alltid via kurator eller skolpsykolog alt. att rektor fattar beslut att med hänsyn till vissa speciella omständigheter ta in en elev till Introduktonsprogrammets utbildning).
    Syftet med Introduktionsprogrammets utbildningar är att ge eleven möjlighet att uppnå behörighet till gymnasiets Nationella program ELLER - i fall det anses vara orimligt att förvänta sig att eleven skall inom tre år kunna gå över till ett Nationell program - ge så mycket kunskaper som möjligt inom både kärnämnena och (på Yrkesintroduktion även yrkesämnena) och i hoppas att personen sedan kan få jobb, trots avsaknad av gymnasiekompetens.
    Du får hemskt gärna höra av dig igen! Om du berättar mer om din situation & varför du är intresserad av just Introduktionsprogrammen, kan vi säkert ge dig ett mycket bättre svar! Ha det bäst tills vi hörs igen!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare