Studie- och yrkesvägledare
    Hej! Jag är ny som SYV på gymanasieskola och har inte riktigt fått grepp på det samt hur saker och ting fungerar så jag passar på och frågar er gällande en elev som läser Språkintroduktion och har just nu grundskolebetyg på allt förutom SvA och Engelska. Hen undrar om man det går att kombinera med gymnasiekurser som t, ex Matematik och andra kurser inom Teknikprogrammet som då är hens intresseområde. Hur går jag tillväga? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Dia,

    läs gärna en kort sammanfattning på www.gymnasieguiden.se/program/IM/sprakintroduktion där det framgår att man får på Språkintro läsa även gymnasiala kurser.

    Dock kan det för eleven vara fördelaktigt att "skynda långsamt" och skaffa sig en stabil "språklig grund" först. Gymnasiala kurser läses ju "på svenska": läraren pratar svenska och läroböcker är på svenska. Även när man läser engelska, eller ngt. annat språk - så läser man det språket (oftast) "på svenska": översätter till och från svenska.

    I den situationen som du beskriver ovan, läser eleven dessutom både svenska och engelska på grundskolenivå samtidigt - 2 nya främmande språk. Och det är ofta så att man "blandar ihop" de två nya språken och bygger meningar på "svengelska" (det är ett mycket känt fenomen i språkundervisningen). Och om man "ovanpå" detta även ska stressa över att uppnå betyg i andra kurser, kanske det blir till nackdel för elevens progression.

    Men det är Individuellt bedömning som görs i varje enskild fall, vad som blir till gagn för eleven.

    Individuell studieplan görs för varje elev på Språkintro.

    Du kan tipsa eleven om att det går bra att bedriva självstudier - och att det t.ex i matte finns en mycket bra sida - www.matteboken.se

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA