Lovisa
    Hej jag har allt som krävs för att komma in på natur natur alltså godkänt i 11 ämnen (kärnämnena också såklart) men problemet är att jag endast har betyg i 11 ämnena och vad jag vet så behöver man betyg i 12 ämnen alltså ett ämne till för att komma in på ett högskoleförberedande program. Så jag undrar om jag kan gå på sommarskola för att läsa upp ett ämne? Jag tänker läsa upp samhällskunskap. Jag vill absolut inte gå på ett introduktionsprogram.
    • Milla : Det är stor skillnad på Introduktionsprogram och yrkesprogram. Yrkesprogram är nationella program (och introduktionsprogram - IM - är inte det). Vad för yrke har du tänkt jobba när du blir "stor"? :)
    • Milla : Vilka 11 ämnen har du godkända betyg i?
    • : Har godkänt i kärnämnena, NO ämnena, bild, slöjd, hemkunskap & historia. Jag vill gå naturvetenskapsprogrammet.
    • : Jag vill tandläkare när jag blir stor. Anledningen till varför jag just vill gå natur är för att jag älskar fysik och matte. Hade höga betyg i 8:an men sänkte mig enormt mycket av personliga skäl.
    • : Har alltid haft högt betyg i matte. Hade B i 8:an och C i 7:an.
    • Milla :

      Läs gärna mitt svar, nedan. Jag rekommenderar att du lägger in VO, vård- och omsorgsprogrammet in i din gymnasieansökan (senast sista dag i omvalsperioden). Du kan ha VO som sistahandsval, men bra om den finns med. För att om du får svar OBEHÖRIG på ansökan om alla högskoleförberedande program och inte sökt ngt. mer - då är du utan gymnasieplats till hösten.

    • :

      På Programinriktat val (ett av IM-programmen) läser man med en "vanlig klass" - du kan se de skolorna som i Skåne kommer ha platser på den utbildningen med inriktning "mot naturkunskap": skanegy.se/program?pro-NA

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa,

    om du får läsa på en sommarskola (eller om sommarskola för elever på din skola eller i din kommun, över huvudet taget, kommer att erbjudas) kan vi på FRåGA SYV inte svara på. Det ligger helt utanför vår kontroll. Du måste få svar på frågan om sommarskola - från personal på din skola.
    ***
    Angående behörighet och gymnasieansökan
    De behöriga sökande deltar i konkurrensen om utbildningsplats. Att man har godkända betyg i 12 ämnen från grundskola garanterar inte plats på något program, utan om man har minst 12 godkända betyg, då deltar man i konkurrensen och kanske får plats på den utbildningen som man söker till.
    Om man blir behörig sent, efter det att antagningsbesked (som brukar ges kring midsommar) redan skickats ut - då har man mindre chans att komma in.

    Varför vill du läsa på just Natur-natur (NA/inriktning naturvetenskap): är du mycket duktig på matte och naturvetenskapliga ämnen?
    ***
    Du svarade i kommentaren till frågan att du vill på sikt bli Tandläkare. Därför vill jag rekommendera VO, vård- och omsorgsprogrammet (i alla fall som andra- eller sistahands val).

    Det finns många yrken inom Hälsa, vård och omsorg, och Tandläkare, Tandtekniker, Tandhygienist, Tandsköterska och även sjuksköterska, röntgensjuksköterska och specialistundersköterska samt steriltekniker och apotekstekniker är några av de yrken. Att ha bra grund inom vården (läsa omvårdnadskurserna på gymnasiet) är en stor fördel. Du kommer behöva komplettera med natur.vet ämnena efter gymnasiet (det borde rimligen kunna gå på ett år, 2 terminer - att komplettera).

    Fråga på din skola om sommarskola kommer att finnas och om du kan delta. Tveksamt att samhällskunskap kommer undervisas på sommarskola (brukar endast matte, engelska och svenska erbjudas men fråga på din skola).

    Studie- och yrkesvägledare