Thomas
    Hej! Jag gick ut gymnasiet i år med 2200 godkända poäng, man behövde 2250 för att få ut en gymnasieexamen men misslyckades då jag föll på slutprovet.

    Jag ska nu söka till C3L "komvux" i tyresö och läsa upp mina poäng. Det jag fick vägledning för är att jag bör läsa upp 200poäng då de drar bort idrott och hälsa (100 poäng) dvs att jag endast har 2100 godkända poäng hos de. För en examen krävs 2400 men fick även veta att man kan ha 100 poäng F och få ut examen hos dom.

    Min fråga är vad betyder det som framgår att de förflyttat övergångsbestämmelserna. ( http://skolverket.se/regelverk/forordningar/overgangsbestammelser-vuxenutbildningen/overgangsbestammelser-1.173791 ) Betyder det att jag kan läsa upp 50 poäng endast och få ut en examen?

    mvh, Thomas
    • Anna : Undrar vad du har för planer för framtiden? Du kan snabbt få ditt Examensbevis, men vad gör du sen? Om du vill få jobb snabbt, då är inte arbetsgivaren alltid så intresserad av att just se Examensbevis. Studiebevis räcker många gånger lika bra. För vidare studier - så gäller det att ha tillräckligt höga betyg för att komma in och F i Examensbeviset "drar ner snittet" ganska mycket. Därför rekommenderar vi att tänka noga innan man tar ut sitt Examensbevis. Det kan många ggr vara fördelaktigare att läsa några veckor till och få Examensbevis med mycket högre konkurrens kraft i. I ditt fall handlar det om att läsa 150 "extra" gymnasiepoäng. På heltid läser man dem på 7.5 veckor. Min personliga åsikt är att det är värt att lägga ner den tiden för att få bättre grund inför framtiden.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Thomas!
    Den länken som du skickar i din fråga har inte med ditt fall att göra. Slutbetyg fanns innan Examensbevis "kom till". Du borde vara betydligt äldre och ha påbörjat gymnasiet innan år 2011 - för att komma i fråga om ett Slutbetyg.

    Du är för ung för det och du omfattas av andra regler. Du bör läsa mot Examensbevis. Glöm Slutbetyg.
    Goda nyheter är att reglerna har "ändrats tillbaka" och numera får du ta med betyg i Idrott&hälsa 1 in i Examensbevis från Komvux.
    Du behöver 2400 betygsatta poäng och av dem 2250 poäng måste vara betygsatta med E eller högre. 150 p. får vara betygsatta med F.
    Men om du ändå läser på Komvux, så tycker jag du bör läsa flera kurser och ha som mål att inte ha några F i ditt Examensbevis.
    F drar ner betygssnittet och du kommer aldrig kunna få bort "F" från Examensbeviset. Även om du senare skulle läsa upp samma kurser och få högre betyg, kommer du LÄGGA TILL ett nytt dokument och visa upp ihop med Examensbeviset.
    Tänk dig Examensbevis som en bild som inte får redigeras - F finns där för all framtid.
    Nu, när du har möjlighet att läsa på Komvux - är mitt råd att du använder dig av den möjligheten och försöker få så få F som möjligt och helst inga alls in i ditt Examensbevis.

    Du behöver inte läsa samma kurser som du fick F i på gymnasiet. Du kan läsa andra kurser på Komvux.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    • : Hej jag har 2500 betygsatta poäng i nuläget varav 300 poäng är F. Dvs att jag har E minst på 2200 poäng. Jag har E minst i alla kärnämnen, dvs svenska 1,2,3 engelska 5,6,7 samt gymnasiearbetet. Det jag fick F på var matte 2C, 3C samt fysik 2. Jag får fick veta att C3L i tyresö inte räknar med idrott och hälsa 100p. Ska det vara så eller måste de ta med 100p för då kan jag enbart läsa en kurs för att få ut min examen dvs att jag har 2200 poäng med idrotten och sen läser 100 poäng och får ut 2300 poäng och man får ha 150p F av 2400.
    • Mikael : Läs på http://www.skolverket.se/skolutveckling/studie-och-yrkesvagledning/val-och-vagledning/komvuxgy/kurser-som-far-inga-1.234410 från 24 nov 2015 får idrott och hälsa ingå i Examensbevis från komvux. Du får, alltså, läsa 50 poäng på komvux och i fall du får E eller högre betyg i en 50 poängkurs, har du rätt att ta ut Examensbevis från Komvux.