sara
    Hej! Jag har tänkt att söka in till ekonomprogrammet. Jag behöver därmed plugga upp min matte eftersom att programmet kräver matematik C. Min fråga är då, måste jag först plugga B för att få plugga matte C eller kan jag börja plugga Matte C med en gång? Är matematik 3b/3c samma som matte c? och räcker det att man läser en utav dem två?

    Jag måste även ha Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 menas det då samhällskunskap A och B?

    Och sist står det "Områdesbehörighet 4/A4 med undantag för Engelska B" vad menas med det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    men om det är "med undantag för eng B" då behöver man inte ha godkänt betyg i engelska B (en ny, motsvarande, kurs eng 6).

    Angående matematik
    Om du har godkänt betyg i Matematik A, råder jag dig läsa Matematik 2b och sedan 3b. Jag tror inte komvux tar in dig på matte 3b direkt, med endast betyget i matte A - det kan lätt bli för svårt och chanserna att få godkänt betyg i små.
    Matematik 3b eller 3c behöver du få godkänt betyg i. Jag rekommenderar 3b och det av två anledningar: 3b är mer inriktad på Ekonomi (medan 3c - på naturvetenskap) och för att de flesta tycker det är lättare att få högre betyg i 3b, än i 3c.

    angående Samhällskunskap
    Om du har godkänt betyg i Samhällskunskap A, är du behörig, vad gäller samhällskunskap. Om du inte har det, behöver du få godkänt betyg i Samhällskunskap 1b (som är en "motsvarande kurs").

    • : Tusen tack för hjälpen! Så om man ska sammanfatta, om jag har godkänt i Samhälsskunskap A, Engelska A och matte A så räcker det att jag pluggar upp matte 2b och 3b?
    • : Och rekommendera du även där att jag plugga matte 2b och inte 2c för det är också mer inriktat på ekonomi?
    • : det räcker att man pluggar en utav dem och för att få godkänt i kurs B men det nya är att man kan välja inriktning?
    • Anna : b-spår i matte är mer inriktad på ekonomi, ja. Och samtidigt lite lättare (enligt de flesta) än c-spår. ... ang. behörighet så ställde du endast frågan om Särskild behörighet. Du måste även ha Grundläggande behörighet. Har du SLUTBETYG + har du alla kurser i ditt slutbetyg med lägst G (godkänt betyg)?
    • Anna :

      Din kommentar som lyder "det räcker att man pluggar en utav dem och för att få godkänt i kurs B men det nya är att man kan välja inriktning?" förstod inte jag. Om det gäller olika spår inom matte, var god läs info på https://www.fragasyv.se/info/matematik-pa-gymnasiet

    • : Okej, ja jag har ett slutbetyg men har några IG.. Det jag menade med den frågan var om man var tvungen att studera både matematik 2b och 2c för att få "godkänt" i matematik B. Men förstod nu att det räcker med en utav dem.
    • Anna : Det stämmer, det är En av matte-kurser på varje "nivå" som man läser; antingen matte 2b eller 2c eller 2a... Men på nivå 3 finns inte längre a-spår, som är "lättare matte".
    • : okej jag förstår och matematik 2a vad är det? inte relevant för mig om jag ska söka in till ekonomprogrammet? Jag läste att grundläggande behörighet angående slutbetyg så måste man ha 2250 poäng när jag går igenom mina betyg så står det att jag har fått poäng även fast jag har en del kurser som jag har fått IG i, kan det stämma? högst upp står det "elevens studieplan 2250", när jag räknar ihop alla mina poäng inklusive mina IG så är det den summan jag får fram alltså måste det vara dem poängen jag fick i mitt slutbetyg?
    • Anna : Jo, du kan läsa matte 2a och sedan 3b. Men jag råder dig läsa 2b och sedan 3b; detta pga du genom att läsa 2b blir bättre förberedd inför 3b, men formellt sett, är det OK att läsa 2a och sedan 3b.
    • Anna : Ta ditt Slutbetyg till SYV på komvux. Utifrån din beskrivning låter det som att du har läst reducerat program för att fullständigt program är på 2500 poäng.
    • : Okej då förstår jag allt angående matten! Jag skrev fel, det står att "programmets omfattning i poäng enligt poängplanrn är 2500 och elevens studieplan är 2550. Få måste alltså mina poäng vara 2550? Det står även "programmets omfattning utökat,
    • Anna : För att det ska vara rätt - ta ditt betyg till SYV på komvux.
    • : Okej då gör jag det! Tack för all din hjälp
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer