Lina
    Jag läser nämligen en 30-poängskurs på högskola nu och är rädd att jag inte kommer klara alla då jag inte alls trivs, men det verkar inte som att jag kan byta kurs nu. Min fråga är om jag kan läsa om gamla gymnasiekurser för att fylla dessa högskolepoäng som jag saknar, för man behöver inte läsa på universitet om jag förstått det rätt? Måste jag läsa kurser som jag inte har läst då, eller är det ok om jag läser matematik 1a när jag har läst matematik 1c på gymnasiet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,
    jag tror inte du blir antagen till gymnasiala kurser på komvux, om du redan har betygen i samma eller i motsvarande kurser. Jag tycker du kan göra ansökan till komvux och se om du blir antagen. Jag tror inte du blir antagen.
    Vad gäller beslut som CSN fattar, så är det just där besluten fattas. Du måste därför fråga de som jobbar på CSN. Vi på FRåGA SYV fattar inte beslut om studiemedel. Och den frågan du ställer beskriver en situation som ej borde förekomma. Det är inte alls meningen att man ska uppta en studieplats och kosta pengar "i onödan". Att ge undervisning kostar pengar. Du vill planera för att uppta samhällets resurser i syfte med att bibehålla studiemedel. Det är inte så systemet är byggt för att fungera, och därför finns det nog inga regler skrivna för den situationen. Sedan om du skulle lyckas bli antagen till komvux-kurserna och få godkända betyg i dem, kan då en fråga dyka upp - varför sökte du inte studiemedel för komvux-studierna, om du bedrev de samtidigt som din högskolekurs? ... Som sagt, finns flera oklarheter i den situationen du frågar om.
    Vi har ingen tidigare erfarenhet av just en sådan situation. Och även om någon tidigare har lyckats genomföra det du frågar om, så är det inte säkert att CSN även i framtiden godkänner detta och kommer fatta ett positivt beslut om fortsatt studiemedel.
    Du får gärna ställa din fråga till CSN.

    • : Jag måste ju läsa in de poängen på något sätt? Jag kommer fortsätta studera efter denna terminen. Det spelar ju ingen roll vart jag gör det, så länge jag faktiskt gör det. Därför undrar jag bara om man kan läsa lite lättare kurser för att fylla de poängen. Antagningen har stängt, hade jag kunnat byta kurs hade jag gjort det. Men ja, jag frågar CSN.
    • Anna : Fråga CSN. Men CSN bestämmer inte om du blir Antagen till komvux-kurserna eller inte. Gör ansökan till komvux-kurserna och se om komvux bereder dig plats.