majsen
    Hej
    jag läser HR/personalvetare med en inriktning till företagsekonomi på Jönköpings universitet. Jag undrar om jag kan ta en magister eller master i ngt ekonomi relaterat. Ex marketing management/finans osv. Eller måste jag ha läst en kandidat inom ekonomi typ?

    om det nu finns möjlighet att ta en magister inom ngt ekonomi relaterat, tillföljd av min HR utbildning med en inriktning i företagsekonomi. Vad finns det för jobb alternativ som öppnas för mig bortsätt från HR relaterade jobb?

    Och om det nu inte går, vad finns det för alternativ som öppnas för mig tillföljd av min HR utbildning med inriktning till företagsekonomi? vad kan jag jobba med, som är mer åt ekonomi hållet kanske?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Det borde vara möjligt att hitta en magister eller masterprogrammet i något "ekonomirelaterat ämne" som du blir behörig att söka till, även om din grundutbildning är inom HR/personalvetare med inriktning mot företagsekonomi. Många universitet erbjuder magister- eller masterprogram inom olika ekonomiska områden som inte kräver en kandidatexamen i just det specifika ämnet. Utbildingsutbud förändras. Vilka program på avancerad nivå som kommer bli sökbara på vilka lärosäten är mycket av en "färsk-vara"; utbildningutbud fastställs till första dagen i anmälningsperioden, men du kan även tidigare kontakta studievägledare på de institutioner som brukar erbjuda relevanta utbildningar och få svar om vilka planer institutioner har vad gäller utbud av utbildningar.

    När det gäller jobbmöjligheter efter en magister- eller masterexamen inom ekonomi finns det en mängd olika alternativ som kan vara öppna för dig. Här är några exempel:

    Finansiell analys: Du kan arbeta som finansiell analytiker där du analyserar företags eller organisationers ekonomiska prestanda och gör rekommendationer för investeringar, budgetering och strategisk planering.

    Marknadsföringsstrateg: En magisterexamen inom marknadsföring management kan öppna upp möjligheter inom marknadsföringsstrategi, varumärkesutveckling och kampanjplanering för företag och organisationer.

    Företagskonsult: Med kunskaper inom både HR och företagsekonomi kan du arbeta som företagskonsult och hjälpa företag med strategisk planering, organisatorisk utveckling och förändringsledning.

    Riskhantering: Du kan arbeta inom riskhantering och försäkringsbranschen där du analyserar och hanterar olika typer av risker för företag och organisationer.

    Supply Chain Management: En magisterexamen inom logistik eller supply chain management kan öppna upp möjligheter inom inköp, logistik, lagerhantering och leveranskedjan för företag och organisationer.
    OBS! urvalskriterier till utbildningar på avancerad nivå (bl a magister- och masterprogram) brukar basera sig på det totala antalet godkända högskolepoäng; med 180 hp är man behörig men sedan deltar alla behöriga i konkurrensen om utbildningsplats och de som vinner och kommer in kan ha ganska många fler högskolepoäng "i bagaget" än endast de 180hp som ger behörighet. Om du kan vid sidan av din kandidatexamen läsa några kurser på deltid, så samlar du på dig fler högskolepoäng "den vägen" + att de kurserna kan hjälpa dig senare att "sticka ut" ur mängden av sökande till samma tjänst (detta oavsett om du även kommer ha magister- eller masterexamen också).

    Om du kommer att söka jobb utan någon utbildning på avancerad nivå, t.ex en magister- eller masterexamen inom ekonomi, finns det fortfarande många möjligheter för dig att använda dina kunskaper inom HR och företagsekonomi. Du kan arbeta inom HR-avdelningar inom olika branscher och sektorer, t.ex som rekryterare, personalansvarig eller i en annan roll inom personalutveckling, specialist inom löneutveckling, kompensation och förmåner, eller med organisatoriskt utvecklingsarbete, kika bl a på framtid.se/yrke/organisationsutvecklare. Du kan också utforska roller inom projektledning, ledarskap och förändringshantering där din kunskap om organisationer och människor är mycket värdefull.
    Jag vet inte vilken termin inom din utbildning du läser nu; om du läser nästa termin då är det hög tid att förbereda en plan på vad du ska göra efter examen; mitt förslag är att du gör allt på en gång - sök jobb inkl.sommarjobb (sommarjobb kan bli en ingångsport till fastanställning); sök till olika utbildningar - både på avancerad nivå men också, i andra hand, på grundnivå (detta för att fördjupa eller bredda din kompetens men också för att "samla på sig fler högskolepoäng"); du kan även kika på utbildningar inom yrkeshögskola (det är inte alls ovanligt att man med en universitetsexamen söker läsa mot en yrkeshögskoleexamen); se några exempel på utbud av utbildningar inom yrkeshögskola:
    utbildning/affarshogskolan/lonekonsult-med-digital-kompetens
    utbildning/kyh/loenekonsult
    utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/lone-och-ekonomikonsult

    Studie- och yrkesvägledare
    • majsen :

      Har hört att det är svårt att växa inom HR branschen generellt. Samtidigt som det är ett yrke som ”vem som helst” kan jobba med lite grann. Du kan ha en ekonom utbildning och jobba inom HR. Men om du utbildar dig inom HR kan man typ bara jobba inom den branschen…. Såsom jag har fattat det. sen så självklart kan det finnas möjligheter där man har tur och kommer in i andra branscher.
      Är för tillfället jätte förvirrad över vad jag vill göra, vill jobba med hr för det låter intressant och roligt, men det är främst när man får dem lite ”roligare” projekten/utmaningarna, såsom manager eller direktör/chef! Men känns super svårt att komma in i branschen, samt att växa i branschen? Eller?

      Är det svårt att få jobb som projektledare osv eftersom att jag har en hr utbildning och inte den ”vanligaste” utbildningen man brukar ha för just dem exempel du gav?

      Har alltid drömt om att jobba i England, och skulle älska att få den möjligheten, tror du att de är lätt om man har en hr utbildning i Sverige? tror du att det finns möjlighet att dra sig in i branschen där borta när man inte har så mycket erfarenhet. Är HR i behov i England och är det ngt som dem brister inom? Anses hr som ett bra jobb där borta?

      Är HR ett jobb med bra lön, kanske låter korkat men tror inte på lönestatistik….. för har hört massa annat om lönen när det kommer till HR!

      Den här texten är super huller om buller. Det finns så mycket jag vill fråga och få svar på, ahh super jobbigt när man inte vet längre. Skulle uppskatta om du kunde svara på mina ”frågor” men även skriva lite extra om saker du tror jag borde veta typ( lite generellt)

      Gud har läst igenom texten! Den är super huller om buller! Förlåt. Så skickar in den som den redan är, för annars kommer jag babbla mer!

    • Milla :

      Ingen orsak, jag förstår att du har många frågor och funderingar kring din framtida karriär. HR är verkligen ett område med många möjligheter och utmaningar, och det är normalt att känna sig förvirrad och osäker när man utforskar olika vägar. Låt mig försöka svara på dina frågor och ge lite allmän vägledning: Jobb inom HR och karriärmöjligheter: Det är sant att det finns många olika vägar in i HR-branschen och att det är möjligt att jobba inom HR även om man har en annan utbildningsbakgrund. Samtidigt kan en utbildning inom HR ge dig en starkare grund och förståelse för ämnet, vilket kan vara fördelaktigt när du söker jobb och strävar efter att avancera inom branschen. Att växa inom HR kan vara möjligt, men det kan kräva tålamod, engagemang och möjligen även vidareutbildning eller specialisering.
      Jobb som projektledare: Att ha en HR-utbildning kan vara en tillgång även för jobb som projektledare, särskilt om projekten är relaterade till personalhantering, utveckling eller förändringsledning. Det är viktigt att betona de färdigheter och erfarenheter du har som är relevanta för projektledning när du söker sådana jobb. Jobb i England och internationella möjligheter: Det finns definitivt möjligheter att jobba inom HR i England och andra länder, även om det kan vara konkurrenskraftigt. Att ha en HR-utbildning och erfarenhet från Sverige kan vara en tillgång när du söker jobb utomlands, särskilt om du kan visa på dina färdigheter och anpassningsförmåga. Att ha kunskaper i engelska är också avgörande för att lyckas på den internationella arbetsmarknaden.
      Lön inom HR: Lönen inom HR kan variera beroende på faktorer som erfarenhet, utbildning, bransch och geografisk plats. Generellt sett kan lönen för HR-positioner vara konkurrenskraftig, men det är viktigt att göra research och jämföra lönestatistik för att få en realistisk bild av vad som är vanligt förekommande.
      När det gäller din karriär är det viktigt att tänka på vad som verkligen motiverar dig och vad du tror att du skulle trivas med på lång sikt. Att utforska olika alternativ, prata med yrkesverksamma inom branschen och göra studiebesök, praktik eller volontärarbete kan vara bra sätt att få mer klarhet och riktning. Kom ihåg att det är helt OK att vara lite förvirrad och osäker - det är en del av att utforska din karriär och hitta rätt väg för dig. Stort :) Lycka till!