Info:
15 år
Åk 9
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32237 frågor besvarade.
Hej Arvid,
det är Lärarens kompetens att bedöma elevernas kunskaper och sätta betyg. SYV sätter inte betyg och har inte den kompetensen.
Egentligen kan inte en SYV svara på den frågan som du ställer... men jag ska i alla fall göra ett försök att svara (enligt min erfarenhet - det lilla jag vet om betygssättningen).
Betyg på kursen ska spegla de kunskaper som eleven har i slutet av kursen (då betyget sätts). Det som händer under kursens gång kan spela viss roll, men egentligen det är upp till läraren att ta hänsyn till hur eleverna presterar under kursen eller endast "gå på" slutprovet.
I de ämnen i vilka man gör nationella provet, kan läraren i princip endast "gå på" just resultat av NP. Innehåll i NP är samma för alla elever på alla skolor - och på så sätt säkrar man att det blir rättvisa betyg (till skillnad mot att "snälla lärare" sätter högre betyg och "strikta lärare" som skulle sätta - på samma kunskaper - lägre betyg... vilket skulle bli mycket orättvist, när elever från olika grundskolor söker till samma utbildning på gymnasiet och elever med samma betyg kan ha väldigt olika kunskaper, eller tvärtom: elever med samma kunskaper kan ha olika höga betyg).
Oavsett om man var aktiv på lektionerna, var 100% närvarande eller var sjuk ofta - så är det Kunskaper som eleven kan uppvisa i slutet av kursen, som ska betygsättas. Aktivt deltagande på lektionerna ska stimulera elevernas inlärning samt ge läraren feed-back om hur det går för eleven (för att vid behov sätta in extra-stöd).
Hoppas mitt svar förklarar - i alla fall en del.
I annat fall, om du inte förstår hur jag tänker, prata med din klasslärare/mentor eller med andra lärare på din skola.
Att ändra satta betyg är mycket svårt. Det händer extremt sällan, i princip aldrig.
Tänk på att det är de betyg som kommer ingå i Slutbetyg från Grundskolan, som ligger till grund för att konkurrera om plats på gymnasiet. Exempelvis om en elev får B i matte på hösten i åk9 men D - på våren, så är det vårens betyg (D) som gäller (inte genomsnittet utan det betyget som sätts sist och kommer med i dokumentet Slutbetyg).
Tips! repetera och träna matte med hjälp av www.matteboken.se (åk9 matte - se matteboken.se/lektioner/skolar-9)
Om det i din stad finns en Räknestuga >> - kan du gratis få mattehjälp där.
Hej! Jag har 60hp i historia och ska gå ytterligare 30hp i historia nu under våren. Jag har även 90hp i statsvetenskap sedan innan. Jag undrar därför vad mer som krävs för att jag ska kunna ta ut en lärarlegitimation i SO åk 7-9 i framtiden, om...
Hej Tobias,du behöver komma in på KPU, kompletterande pedagogisk utbildning, som är ett program på 90 hp (tre terminer om man läser på heltid). Kontakta studievägledare på de... Läs hela svaretHej! Jag skulle behöva hjälp med att hitta utbildningar inom ämneslärare 7-9 som har någon av dem här ämneskombinationer: ENG slöjd/ eng musik / eng svenska musik / Skulle vilja ha engelska som första ämne men kunna välja främst musik som andra alternativt textilslöjd. Gärna...
Hej Mikaela!det är tyvärr så att du måste lägga ner rätt mycket arbete själv för att hitta svar på frågan om rätt ämneskombination finns... Läs hela svaret
Hej Det är så att jag tänkte plugga till lärare. Men undrar vad skillnaden är mellan att söka till lära för årskurs F-3 och till exempel årskurs 7-9. Vad är skillnaden på utbildningarna?
Hej Leah,det finns många olika "läraryrken". F-3 lärare jobbar med barn från förskoleklass och t o m år3 i grundskolan (men ibland kan man även få behörighet att undervisa i... Läs hela svaret
Hej! Jag funderar på att läsa en komprimerad kemi/biologi gymnasielärare utbildning. -Vet ni hur framtidsutsikterna ser ut för att hitta jobb i Uppsala eller dess närhet? Vänliga hälsningar, Jessica
Hej Jessica, ingen kan veta säkert vilka jobb som i framtiden kommer att finnas och var. Lärare är annars bristyrke men exakt i vilka delar av Sverige, när och inom vilka... Läs hela svaretHej, jag är en tjej på 20 som hösten 2018 ska läsa till ämneslärare 7-9 på Linköpings universitet. Jag skulle gärna ha svenska som ingångsämne men känner mig inte bekväm med att undervisa i något annat språk så som engelska eller tyska. Jag har istället tänkt ta samhällskunskap som andra ämne...
hej Ebba, det är absolut möjligt att få jobb med kombinationen svenska och samhällskunskap - som sina undervisningsämnen. Jag tycker du bör satsa på den kombinationen, med vilken du känner dig... Läs hela svaretHittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga