Daniella
    Hej!
    Jag går åk 2 ekonomi, juridik. Just nu läser jag spanska 4 som i-val, men jag ångrar att jag valde det för det går inte så bra och kommer ändå inte få bra betyg i kursen. Går det att byta? Vill inte hoppa in i en ny kurs som redan har pågått ett tag. Kan jag läsa det i-valet jag väljer istället för spanska 4 under åk 3?

    Är det verkligen värt att läsa spanska 4 för att få meritpoäng? Kan jag inte välja tex matematik 3b och engelska 7 och få meritpoäng för det istället?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Du vinner mycket på att kämpa på med spanska för att du kommer få 1.0 i merit för godkänt betyg i den. Det höjer konkurrenskraft i dina betyg ganska mycket. Max i merit är 2.5 och för engelska 7 får du 1.0 och för matte 3 får du 0.5 i merit.
    Om du hoppar av en kurs läser du på deltid under resten av läsåret och med det inte har rätt till studiebidraget från CSN.
    Sedan finns det också en regel att betyg måste sättas på alla påbörjade gymnasiala kurser och även om du hoppar av den kursen nu, kommer du troligtvis få betyg i kursen och det blir F i så fall.
    Att läsa en extra kurs under åk3 kanske skulle gå. Det är inte förbjudet men schemat måste gå ihop och plats i gruppen måste hittas åt dig, vilket inte kan garanteras på förhand.
    I värsta fall kan det bli så att i fall du hoppar av spanska, får du F i den i ditt examensbevis och blir av med studiebidraget under resten av året. Därför tycker jag att du vinner mycket på att kämpa för godkänt betyg i spanska 4.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för vägledningen! Jag får kämpa på med Spanskan!
    • Mikael : Även E i moderna språk 4 höjer ditt meritvärde och detta även om du har A i betyg i alla andra kurser. Prata med läraren. Säg att du behöver extra hjälp. Se även om det finns mötesplats att prata spanska t ex på ett bibliotek. Språk-café aktivitet finns på många ställen. Fråga läraren i spanska var man kan träffa spansktalande i din stad.