Nellie
    Hej! Jag går ekonomilinjen just nu men trivs inte med klass eller linje längre. Jag undrar om man kan byta till Sam-media i tvåan utan att behöva gå om? För vill gå med mina vänner som jag då inte gick med i ettan, eftersom jag inte har några nära vänner nu. Många ämnen är ju lika men problemet är att de redan har läst t.ex naturkunskap som jag ska läsa i tvåan och jag har redan läst psykologi som de ska läsa i tvåan. Sen har jag ju läst juridik o företagsekonomi. Hur ska jag göra? Vill inte gå om ettan då jag insett att vänner spelar stor roll för mig

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nellie!

    Det är rektor på det programmet som du vill byta till, som fattar beslut att ta in dig (eller inte göra det). Har du frågat rektorn? Vad fick du för svar? Om vilka kurser du har läst, spelar det ingen roll, om ingen plats finns i Samhällsvetenskapsprogrammet. Om plats finns, kan rektor besluta att ta in dig. I så fall kan rektor också fatta beslut om Individuellt anpassat program och då kan din studieplan och innehåll i ditt examensbevis skilja sig från resten av klassen.

    Programmen /Ekonomi och SA/ är inte så olika och det går att "fixa och trixa" lite - kanske även utan att läsa enligt Individuellt anpassat program... det kan SYV på skolan ordna till - nästan garanterat, men att byta program är inte en rättighet. Det som du har rätt till är att söka om - till åk1 och konkurrera om plats med dina grundskolebetyg och om du kommer in, gå om åk1 i så fall. Det vill du inte göra, om jag förstår dig rätt.

    Det du vill göra, kan du inte göra på egen hand. Det är Rektor som bestämmer och om inte någon ledig plats finns, då kan inte rektor ta in dig (även om hen skulle velat det).

    Jag hoppas att plats finns och att rektor säger Ja, men du måste ta upp frågan från rektorn på SA-prorammet (på större skolor finns det flera rektorer och programmen är fördelade mellan dem - på mindre skolor kan det finnas en rektor; jag vet inte om det på din skola är samma rektor på EK och för SA).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vi håller tummarna!

    ANNA