parisa
    Tack för det snabba svaret på föregående fråga. Det var både förklarande och vägledande. Jag har läst franska steg 3 och 4 därmed har jag fullt 1,5 meritpoäng när det gäller om moderna språk, samt har valt att läsa matematik 5 för att uppfylla den 1 poängen som kvarstår av meritpoängen. Digital skapande är en kurs som jag valde i sammanhang med individuella val. Kursen matematik 5 påbörjar nästa termin, alltså vårtermin 2015, så tycker du att det inte är möjligt att byta den mot en annan kurs?
    En annan kort fråga. Jag har läst modersmål steg 4,5 och 6. Hur kan de komma i nytta av mig när det gäller om jämförelsetal och meritvärde? Enligt min uppfattning, kan jag möjlighet att byta ut betyget på modersmål kurserna mot ett lägre betyg om jag vill. Stämmer detta? Jag har också läst om utöver kurserna, så nu är jag förvirrad. Modersmål kurserna är inte behörighet till något program så jag antar att de tillhör utöver kursernas grupp dock frågan är om man får byta ut betyget på en utöver kurs mot ett lägre betyg på en kurs som är obligatorisk i gymnasiets program?
    MVH.
    Parisa.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Parisa! Om du inte har påbörjat Matte 5 än, kan du byta den mot någon annan kurs /revidera Studieplan PROAKTIVT dvs i förväg - det är tillåtet/. Engelska 7 ger 1.0 i Merit. Kan du byta ut Matte 5 mot Engelska 7? Får du minst E i Eng7, får du full Merit (ihop med Moderna språk).

    ang. byta ut kurser med lägre betyg mot kurser i Modersmål - så kan man göra på grundskola, men ej på gymnasiet.
    "Utökade kurser" är det de som man läser utöver de 2500 poäng, som är obligatoriska för gymnasieexamen. De har inget med behörighet att göra. Du kan t.ex. ha två av kurser i Modersmål inom Individuellt val. Tredje kurs får inte plats - och då måste den reg. som "utökad kurs", antar jag.

    Om du uppger vilket program och inriktning du går - är det lättare att ge rätt svar, men Modersmål på gymnasiet får bara läsas inom Individuellt val eller som "utökade kurser".
    "Utökade kurser" kommer att vara markerade i Gymnasieexamen som betyg räknas in i Jämförelsetal bara om de utökade kurser är behörighetsgivande eller om de ger Meritpoäng. Modersmål är inte behörighetsgivande och inte ger meritpoäng, därför kommer inte de kurserna räknas in i Jämförelsetal. Slutsats: om du har höga betyg (högre än ditt övriga genomsnitt) på Modersmål - är det fördelaktigt för dig att ha dem som kurser inom Individuellt val.
    Mvh
    Mikael SYV