Eken
    Hej!

    Jag gick på naturvetenskapliga programmet i gymnasiet och har pluggat upp alla samhällsämnena och fler än som behövs för att ta ut en samhällsvetenskaplig gymnasieexamen. Komvux ger också en examen med endast 2400 poäng.

    Kan jag då önska att ersätta de naturvetenskapliga ämnena (biologi 1 och 2) med samhällsämnena (kultur och etnicitet samt juridik) för att höja mitt värde innan jag tar ut examen? För att biologi är väl inte obligatoriskt för samhällsvetenskapsprogrammet och eftersom att det krävs endast 2400 poäng kan jag väl ersätta de innan jag tar ut en examen?

    För att om jag ska söka vidare till en utbildning som kräver särskild behörighet så har jag väl alltid läst biologi 1 och 2, även om de inte räknas med i mitt meritvärde?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ellen,
    jag vill först svara på den frågan som du ställer sist - om särskild behörighet och hur meritvärde räknas ut i det fallet. Antagning.se räknar fram meritvärde till varje alternativ i din högskole-universitetsansökan separat. Du kan därför ha olika meritvärden vid en och samma tidpunkt. Om du söker en utbildning som för särskild behörighet kräver Biologi2, då kommer betyget i kursen Biologi2 räknas in i ditt jämförelsetal och med det även påverkar ditt meritvärde. Om betyget i Biologi1 inte ingår i ditt examensbevis, då kommer inte det betyget räknas in. Alltså, betyg i de kurser som krävs för särskild behörighet räknas in i ditt jämförelsetal, även om betyget finns utanför ditt examensbevis. Om du vet att du kommer söka till en utbildning som kräver biologi2, då är det smart att inkludera just den kursen inom ditt examensbevis och exkludera en annan kurs där du har lägre betyg än A (för att det där "lägre betyget än A" inte ska räknas in).
    Vidare vill jag påminna om att betyget i Idrott-och-hälsa1 får ej ingå i examensbevis från komvux, så du ska "glömma" det betyget men skulle du söka till en utbildning t.ex för att bli Idrottslärare, som kräver den kursen för särskild behörighet då kommer betyget räknas in (enligt samma princip som jag har beskrivit tidigare - att kurser som krävs för särskild behörighet räknas alltid in).
    Vad gäller utformning av ditt examensbevis från komvux: från 1 juli 2021 har reglerna - ännu en gång - ändrades. Numera finns det två "typer" av  högskoleförberedande komvux-examina: examen inom Naturvetenskap-Teknik och examen inom Samhälle-Humaniora. Det är rätt fritt vilka kurser som får ingå, dock finns det ändå rätt många regler. I vissa fall får rektor göra en bedömning (rektor på komvux i den kommunen där du är folkbokförd, alltså) och SYV-en på komvux och även rektorn kan höra med experter/sakkunniga.
    Mitt förslag är därför att du antingen bokar tid med SYV på komvux och diskuterar vilka kurser som ska ingå i ditt examensbevis eller skriver ihop ett eget förslag och lämnar in det som begäran att få ut examensbevis.

    Liselotte
    • Eken :

      Hej,

      Jag kommer att söka in med naturvetenskapligt basår utöver min examen. Kommer mina utökade betyg även då påverka? Jag har nämligen endast biologi som naturvetenskapliga ämnen, inte matte eller fysik.

      Jag har redan svetsat ihop min plan, men jag har ett naturvetenskapligt gymnasiearbete vilket gör att jag inte kan ta ut en samhällsvetenskaplig examen. Därför önskar jag att höja mitt värde i ett.

    • Anna :

      Ditt meritvärde kommer räknas ut på de kurser som ingår i ditt examensbevis. Men med det meritvärde kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen (eftersom du var tvungen att komplettera för behörighet). Betygen eller omdömen i ämnen/kurser som inte ingår i ditt examensbevis och som inte är kurser du läste på gymnasiet eller på komvux eller gjort en särskild prövning i och fått betyget på det sättet, kommer inte påverka ditt meritvärde. ... Vad gäller ta ut examen från komvux, så är det inte förbjudet att i examensbeviset inom område Sahälle-Humaniora ha gymnasiearbete med innehåll inom naturvetenskap - det är ett sådant svar vi fick när vi tillfrågade en sakkunnig på skolverket. Prata med SYV-en på komvux. Du kan också själv ringa till skolverkets upplysningstjänst: tel.nr 08-52733200. Du kan annars (om rektor på komvux insisterar att hen ej vill låt dig ta in ditt redan godkänt gymnasiearbete in i ditt examensbevis) ansöka om att få göra komvuxarbete med samhällsvetenskapligt innehåll (om du gör det på heltid tar det 5 veckor).
      Vad gäller ta ut examensbevis från komvux så rekommenderar vi att göra planering tillsammans med SYV på komvux. Reglerna är många och komplicerade. Förändringar sker med jämna mellanrum. Från 1 juli 2021 är det förändrade regler vilket är till fördel för de flesta studerande, eftersom det blev mer flexibelt vilka kurser man kan ta in i examensbevis från komvux. När vi senast pratade med skolverket om hur pass bra bör temat för gymnasiearbete (eller komvuxarbete) stämma överens med övrig innehåll/inriktning i examensbeviset - detta gäller KOMVUX, ej gymnasiet - då fick vi svar att det är en bedömning som komvux bör göra (ytterst är det rektor som är ansvarig men många ggr har rektor delegerat det ansvar till en biträdande rektor eller till en SYV). Det blir lite "orättvist" eftersom komvux i olika kommuner kan göra olika bedömningar i liknande fall. Min förhoppning är att komvux i din kommun gör bedömning att du kan ta in godkänt betyg i gymnasiearbete inom naturvetenskap in i ditt examensbevis från komvux även om det beviset blir inom område Samhälle/Humaniora. Om du tidigare har fått svar om att det inte går, även i det fallet råder jag dig ta upp frågan igen: de nya reglerna trädde i kraft för cirka ett år sedan och allt har ännu "inte satt" sig, kan man säga... Så, du kan få ett annorlunda svar om du frågar på nytt. Du kan också be SYV på komvux kontakta skolverket och verkligen försäkra sig om att hen ger dig rätt svar.