L
    Hej jag undrar en sak

    Om jag t.ex har godkänt betyg i tex matte 1c, får jag då inte söka till den kursen på komvux eller distans komvux om jag vill läsa för att tex höja betyget? Gäller endast prövning?

    Gäller endast prövning

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej L. Söka studier kan/får alla göra. Sedan att bli ANTAGEN är en annan sak. På sin ansökan kan man få svar PLATSBRIST vilket man också oftast får om komvux ser att du redan kan godkänt betyg i samma eller i en motsvarande kurs.

    Det är mycket sällan som komvux tar in för "omläsning"/konkurrenskomplettering; det hör till undantagen.
    Så, som regel är det i det fallet som du beskriver i din fråga - Prövningar som gäller.
    Och det går att göra prövning i matematik 1a (en lättare kurs i vilken det därför också brukar vara lättare att få Högre betyg i) och betyget i matte 1a kommer i kompletteringsgruppen, BII, räknas in i stället för betyget i matte 1c (eller 1b).

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jaha okej. Det gällde egentligen kursen arkitektur. Det är så att jag är godkänd men vill ha högre. Jag hittar inga som erbjuder prövning i kursen men däremot hittade jag komvux i flertalet städer som erbjuder själva kursen men även distanskomvux som erbjuder kursen. Vet inte om dem kan ta in mig.
    • Milla :

      Du kan söka och det är inte så mycket jobb att göra en ansökan och det är gratis ... så sök. Vad jag tror kommer hända: om det är kurser i andra kommuner, kommer din kommun, där du är folkbokförd få frågan om "interkommunal ersättning" från den kommunen där du sökte. Det står din kommunen fri att svara "Nej, vi tänker inte betala" och då får du svar PLATSBRIST eller "pga din hemkommun ej har beviljat vår ansökan om Interkommuna ersättning, kan du inte beredas plats på kursen". ---- "Distans-komvux" som du skriver om, vet jag inte riktigt vad det skulle vara... Kurser som erbjuds på distans "hör" ändå till någon komvux för att det är ngn som måste betala lärare som bedriver undervisning och administratörer och programmerare som också alla vill ha lön... så den komvux som betalar personal som jobbar med distans-utbildningar är ju "den komvux" där utb.hör till och det är där man ansöker och får svar.
      Alltså, de flesta kommuner erbjuder kurser i Olika studieformer, bl.a på distans.
      **** "Ekonomin är överordnad"... alltså har Komvux begränsade ekonomiska resurser och Grundskola är rättighet (ej gymnasiet). När alla som söker grundskolekurser har fått platser, kan de resterande resurser fördelas - och där är det de som ej har läst på gymnasiet alls, som är först i kön...