Elev

    Hej! Vilken typ av ekonomiskt arbete skulle man kunna arbeta med efter utbildningen offentlig förvaltning och ledning? Vore super snällt om ni kunde ge några exempel. På studentum verkar utbildningen väldigt bred då det står att man kan jobba som ekonom, utredare, personal, chef, revisor...kan man få sådana jobb med denna examen? Läste det här: https://www.studentum.se/utbildning/offentlig-forvaltning-utbildning

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag vill råda dig att läsa på utbildningarnas egna webbplatser och kontakta de som jobbar med de utbildningar eller de som studerar där, t.ex finns det ofta "studerande ambassadörer" på universitetsutbildningarna; se om du hittar kontaktuppgifter till dem men fråga annars studievägledare på de institutioner där utbildningarna ges. Det som brukar stå i avsnitt "karriär" eller "efter examen" på den typen av utbildningar som du frågar om är följande: "Programmet ger möjligheter till en framtida yrkeskarriär som utredare, analytiker***, projektledare, handläggare, administratör eller chef i lokal, regional, nationell eller internationell förvaltning. Programmet ger också goda förutsättningar för fortsatta studier på avancerad nivå."
    *** se yrkespresentation Arbetsmarknadsanalytiker på framtid.se/yrke/arbetsmarknadsanalytiker
    Fråga på institutionerna om de nyligen har gjort uppföljning ang.var deras f d studerande jobbar idag. Och du kommer att se att folk gör "allt möjligt", bland annat studerar på avancerad nivå: t.ex masterprogrammen som är 2-åriga eller jobbar med "allt möjligt" på väldigt många olika arbetsplatser. Vilket jobb man får och var beror (i fall man tar ut en generell examen, Ej yrkesexamen) på väldigt många olika faktorer: även slumpen kan spela stor roll; vidare är det viktigt att tänka på att arbetsgivare kan önska att man har vissa språkkunskaper och ibland krävs (eller önskas) att man har körkort (t.ex har Arbetsförmedlingen fram tills nyligen krävt för anställning som Arbetsförmedlare att man har B-körkort).
    Och jag vill också "påminna om" att det finns yrken/jobb där arbetsgivare anställer med i princip "vilken akademisk utbildning som helst" och utbildar sedan på arbetsplatsen, under anställningen (med lön); exempel på sådana yrken/jobb är  FolkbokföringshandläggareArbetsförmedlareUtredare på FK och Studiestödsutredare på CSN. Så, det finns säkert många exempel på att de f d studerande jobbar inom de yrken (se exemplen ovan) men det kunde de ha gjort även om de gick en annan 3-årig universitetsutbildning.

    Studie- och yrkesvägledare