Anton
    Hej! Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går t.ex ekonomi-ekonomi? Typ på individuellt val eller liknande och hur många timmar är naturkunskap 2? Sedan undrar jag vad man mer exakt får av naturkunskap 1 respektive naturkunskap 2.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anton, på Ekonomiprogrammet är det 300 poäng kurser inom Programfördjupningen som ingår. Naturkunskap 2 är en kurs á 100 poäng som får läsas som Programfördjupande på Ekonomiprogrammet.

    Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.

    Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).

    Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.

    Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
    Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
    Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.

    Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
    bästa hälsningar
    Milla SYV


    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Jag undrade mer vad man kan likna natukunskap 2 med då jag inte hittade det på länken du skrev. Har hört att den kan liknas med fysik 1a, biologi 1a och kemi 1a men vet som sagt inte riktigt.
    • Mikael : På länken som du fick beskrivs alla olika kurser i naturkunskap, bläddra ner på sidan. I natur kunskap läses delar av kurser i fysik, kemi och biologi. Om man redan har betyg i fysik och kemi kanske behöver man inte läsa naturkunskap. Det finns ersättningsmöjligheter. Är naturkunskap en kurs som du behöver för behörighet till en eftergymnasial utbildning ? Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
    Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
    Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
    Mvh Mikael SYV
    NATURKUNSKAP 1b
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
    Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
    Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
    Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
    Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.

    NATURKUNSKAP 2
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
    Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
    Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
    Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
    Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.

    Frågor och svar taggade med 'sommarkurs' (16 st.)

    • svartaconverse

      Finns det någon nybörjarkurs i franska i sommar?

      Jag har ingen tidigare erfarenhet av att plugga franska. Jag vill läsa på antingen universitet eller folkhögskola, eventuellt även på distans men hellre på plats. Jag vill plugga under sommaren. Jag hade kunnat tänka mig att bo på ex...

      Milla : : Hej,sommarkurserna (sommaren 2024) på universitetetsnivå kommer bli sökbara från 19 febr 2024; Webbanmälan öppnar. Kl. 10.15 och alla utbildningar på de svenska... Läs hela svaret
    • Ebba_99

      Vad gäller vid CSN om man vill hoppa av en sommarkurs?

      Hej! Jag studerar vanligtvis till förskollärare (förskollärarutbildningen) men tog under sommaren en sommarkurs på 7,5 hp (50%) och tog så mycket CSN jag kunde få för att klara mig med pengar under sommaren. Nu har det uppstått personliga...

      Milla : : Hej!Frågor om studiemedel besvaras bäst av de som jobbar vid CSN, eftersom det är där beslut fattas. Utifrån den informationen som finns på CSN´s webbplats/hemsida... Läs hela svaret
    • Elev

      Läsa sommarkurs?

      Hej! Jag läser grundlärarprogrammet med inriktning mot fritidshem vid linneuniversitetet I Kalmar. Jag har funderat på att läsa en sommarkurs och undrar om jag kan läsa en sommarkurs vid ett annat universitet eller om jag måste läsa den vid det universitet...

      Julia: : Hej Sara,så vitt jag vet, så kan du läsa sommarkurser och andra kurser vid sidan att ditt högskole-universitetsprogram på vilka lärosäten som helst. 
    • Elev

      CSN vid avhoppad kurs på universitet?

      Hej, Jag studerar en kurs under sommaren, utöver mitt ”vanliga” program, för att få CSN. Jag behöver inte uppnå ett godkänt resultat på den 7,5 poängskursen för att få behålla mitt CSN så länge jag klarar mina...

      Mikael: : Hej Isabella,beslut om Studiemedel ligger hos CSN, inte hos oss på FRåGA SYV. Om du får pengarna (studiemedel) för studierna då ska du studera och försöka få så högt... Läs hela svaret
    • Nohmi

      Läsa 2c under sommaren?

      Hej! Jag går just nu i 9an och har merit över 330. Jag planerar att läsa natur på katedralskolan. Under detta läsår har jag tentat av matte 1c. Jag tycker matte är roligt och skulle gärna läsa 2c på egen hand under sommaren. Jag har läst om prövningar men så som jag tolkar det är det...

      Julia: : Hej Nohmi!Så fort du blir inskriven på gymnasiet, är det endast på just den gymnasieskola som du ska kunna göra prövningar. De som inte är gymnasieelever får lov att göra... Läs hela svaret
    • Alma Lo

      CSN under sommaren med blandad nivå på kurser?

      Jag ska liksom många andra plugga under sommaren nu när det är svårt att få tag på sommarjobb. Jag har dock bara kommit in på 1 universitetskurs på 7,5 hp så min plan är att utnyttja mina kvarvarande 5 veckor av studiemedel på gymnasial nivå och läsa en 100p kurs på Komvux också. Problemet...

      Milla : : Hej Alma Lo!Frågor om studiemedel besvaras bäst av CSN, då är det där beslut fattas (oavsett vad någon annan säger om studiemedel).Att söka kurser på komvux kan... Läs hela svaret
    • Mattias

      Läsa en kurs i sommar inför program på hösten?

      Hej jag funderar på om det är smart att läsa en fristående kurs under sommaren som sedan dyker upp i ett program jag tänkt söka till hösten, jag är behörig för att läsa kursen i sommar. Men jag undrar om det kanske rör om...

      Daniel: :  Hej Mattias!om den kursen som du kan läsa på sommaren ligger precis i början av programmet, som första kursen, och du får godkänt betyg i den, så kan du troligtvis... Läs hela svaret
    • J

      Hur många sommarkurser får man söka?

      Hej! Jag har aldrig sökt CSN-berättigade sommarkurser innan och undrar hur många man kan söka? Jag hörde någonstans att det var 6 stycken utbildningar man kan söka men jag tycker det låter lite förvirrande då jag tänkt blanda att söka 15 hp och 7,5 hp. Jag planerar att antingen gå en 15 hp...

      Milla : : Hej Jonna,börja gärna med att läsa tråden på https://www.fragasyv.se/fragor/sommarterminen-hur-manga-hp-far-man-laesa där det framgår att enligt Antagning.se får man läsa... Läs hela svaret
    • SYV-besökare

      Var finns sommarkurser på eftergymnasial nivå inom it film media?

      Hej! Som rubriken lyder så undrar jag var hittar man alla de olika sommarkurser inom IT-"avdelning"webbproduktion (alltså inte programmering) inom film, foto och liknande? Hen som vill gå en sådan sommarkurs har fullständig gymnasiekompetens inom mediaprogrammet, Slutbetyg från gymnasiet som är...

      Anna: : Hej,en intressant fråga men som också är svår att svara på, detta pga det finns utbildningar inom många olika skolformer: högskola-universitet,... Läs hela svaret
    • Jack

      Kan jag få studiebidrag om jag läser en sommarkurs?

      Jag ska läsa en kurs på 7,5 poäng kurstiden är 2018-06-04 till 2018-08-24. Jag hört att man måste läsa minst 50% 0,75 poäng per vecka för att bidrag. Min kurs är längre än 10 veckor. Kan jag ansöka studiebidrag för endast 10 veckor (0,75*10=7,5) och inte hela kurstiden?

      Anna: : Hej Jack,du kan inte själv bestämma när din kurs slutar; för att din kurs ska vara halvtidsstudier måste skola registrera Kursstart - Kursslut och du måste få ditt... Läs hela svaret
    • Julia

      Hur fungerar sommarkurs på komvux efter studenten?

      Hej! Jag tar studenten i år 15 Juni från teknik design och produktutveckling och är 19 år. Jag har anmält mig till en intensivkursen i Fysik 2 nu i sommar på komvux, som börjar 3 juli. Komvux vill att jag ska lada upp mitt slutbetyg från mina tre år på gymnasiet, men problematiken är ju att jag...

      Anna: : Hejsan, det är klart du inte kan ladda upp ett betyg som du ännu inte har fått! :) Och det måste även personal på komvux förstå, tänker jag... :) Mina... Läs hela svaret
    • Adela

      Fråga gällande sommarkurs i programmering?

      hej jag har sökt till högskolan nu till hösten och där är de 2 program som man läser programmering. Jag har ingen tidigare erfarenet om programmering och är lite orolig för att jag inte ska förstå något om jag blir antagen på en av de programmen. Igår fick jag en förfrågan om att börja på...

      Anna: : Hej Adela, det är alltid bra att lära sig mer. Programmering är det mycket bra att lära sig och speciellt om du sökte ett program som handlar om programmering. Om kursen är bra eller... Läs hela svaret
    • Moa

      Sommarkurs i franska?

      Hej! Jag är sugen på att läsa franska i sommar, problemet är bara att jag bor i Skåne där det ej finns några kurser och jag hittar inte någon distanskurs. Jag bör väl tillägga att jag inte är intresserad av en kurs utomlands. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig? Jag ligger på nivå A2....

      Julia: : Hej Moa!Folkuniversitetet kommer med stor sannolikhet att erbjuda sommarkurs i franska i Malmö eller Lund. Hela utbudet av sommarkurser kommer att publiceras på Folkuniversitetets webbsida>> senast 15/5. Vi håller... Läs hela svaret
    • mansoora

      läser upp betyg med distans?

      hej! jag har en fråga! är det möjligt att läsa upp betyg på distans när man fortfarande går på gymnasiet alltså jag menar om man går andra året och är inte nöjd med sina betyg under första året, kan man då läsa upp betygen på sommaren (distans) eller samtidigt som man väl går "tvåan"? om inte,...

      Julia: : Hej Mansoora! I dagens läge finns det i princip inga möjligheter att läsa upp betyg medans man går på gymnasiet. Man kan givetvis bedriva självstudier och inhämta kunskaper, men man... Läs hela svaret
    • patrik

      När kan man kompletera i komvux?

      Jag undrar om kan man gå till komvux under sommarlovet efter studenten?

      Milla : : hej Patrik! Om du får Examensbevis eller Studiebevis (dvs har genomgått en 3-årig gymnasial utbildning) kan du efter det läsa på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Se om... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga