Anton
    Hej! Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går t.ex ekonomi-ekonomi? Typ på individuellt val eller liknande och hur många timmar är naturkunskap 2? Sedan undrar jag vad man mer exakt får av naturkunskap 1 respektive naturkunskap 2.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anton, på Ekonomiprogrammet är det 300 poäng kurser inom Programfördjupningen som ingår. Naturkunskap 2 är en kurs á 100 poäng som får läsas som Programfördjupande på Ekonomiprogrammet.

    Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.

    Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).

    Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.

    Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
    Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
    Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.

    Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
    bästa hälsningar
    Milla SYV


    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Jag undrade mer vad man kan likna natukunskap 2 med då jag inte hittade det på länken du skrev. Har hört att den kan liknas med fysik 1a, biologi 1a och kemi 1a men vet som sagt inte riktigt.
    • Mikael : På länken som du fick beskrivs alla olika kurser i naturkunskap, bläddra ner på sidan. I natur kunskap läses delar av kurser i fysik, kemi och biologi. Om man redan har betyg i fysik och kemi kanske behöver man inte läsa naturkunskap. Det finns ersättningsmöjligheter. Är naturkunskap en kurs som du behöver för behörighet till en eftergymnasial utbildning ? Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
    Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
    Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
    Mvh Mikael SYV
    NATURKUNSKAP 1b
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
    Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
    Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
    Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
    Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.

    NATURKUNSKAP 2
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
    Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
    Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
    Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
    Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.

    Frågor och svar taggade med 'antagning' (270 st.)

    • En nyfiken tjej

      Behöver jag läsa om 1 år när jag börjar på korr?

      Hej! Jag har blivit preliminärt antagen på Korrespondensgymnasiet och kommer då börja till hösten om jag nu blir antagen. Undrar därför ifall jag har med mina betyg från 1:an på mitt nuvarande gymnasium trots att de inte är satta förrän i maj? Då det stod att min ansökan baseras på betygen...

      Milla : : Hej!satta betyg gäller tillsvidare och om du har godkända betyg behöver du inte läsa samma kurser igen. Du kan alltså ta in dina redan godkända kurser i examensbeviset som du senare tar från "Korr-on-line".
    • quriouspanda

      Komma in i läkarprogrammet med 21,82?

      Hej jag har ansökt till läkarprogrammet i lund, och jag tror att mitt slutliga jämförelsetal är 21,82. Vad finns det för chans att jag kommer in i höstterminen, om det ens finns en chans? Och om jag inte kommer in i höstterminen hur möjligt är...

      Milla : : Hej!antagningsstatistiken (antagningsgränserna) visar hur det var "förr" men det kan bli annorlunda i framtiden... Det vi ser i antagningsstatistiken till Läkarprogrammet vid Lunds... Läs hela svaret
    • s2004

      Hur fungerar urvalsgrupperna?

      Hej hej! Jag ska söka till universitetet nu! Jag har ett bra resultat på HP som säkrar en plats på programmet jag vill söka. Det jag undrar över är hur jag söker med HP? Kommer det automatiskt läggas in på antagning.se? Söker man i...

      Milla : : Hejsan, När du gör anmälan på www.antagning.se så kan du inte välja i vilka urvalsgrupper du kommer att prövas; antagning.se kommer pröva dig i alla de olika urvalsgrupper där... Läs hela svaret
    • miyon

      Går det att pausa nuvarande program och söka/komma in på nytt program?

      Jag går spelutveckling men tycker inte det passar mig och vill gärna byta till något som jag gillar, men vet inte vad just nu. Går det att söka nya program på antagning.se medan jag går kvar om jag inte hittar något annat jag vill plugga?

      Milla : : Hejsan,det går alldeles utmärkt att söka till andra utbildningar samtidigt som du läser en utbildning. Du behöver inte hoppa av eller "pausa" din... Läs hela svaret
    • Anonym955

      Kan inte hitta utbildning på antagning?

      Hej Jag har tänkt att söka till Ämneslärarprogram med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, Historia, Religionskunskap men när jag kollar på antagningen för att anmäla mig så hittar jag inte utbildningen. Utbildningen ges varje termin så...

      Milla : : Hej!du får gärna ringa till Antagning.se, tel.nr 0771-550 720 och tel.tid på vardagar kl.9-16. Min uppfattning är att alla sökbara utbildningar som ska starta HT24 bör vara synliga och... Läs hela svaret
    • Sol

      Komplettering påverka antagningen för vidare studier?

      Hej! Min fråga är, om jag inte läser eller inte kan läsa en viss kurs på mitt program och måste senare komplettera, kan det påverka hur jag blir antagen även fast jag har gjort kurserna, fått godkänt men har gjort dem senare?

      Milla : : Jo, det kan det göra. Reglerna säger att i fall den sökande kompletterar för särskild behörighet efter det att hen fick ut sitt examensbevis (från gymnasiet eller... Läs hela svaret
    • felix06

      Höja betyg för högskoleutbildning?

      Hej! Jag började gymnasiet höstterminen 2022. Snabbt kände jag av social press. Jag ville skaffa vänner och tog det lugnt det första året. Tyvärr utvecklade jag dåliga vanor, som att skjuta upp uppgifter av rädsla för att prestera...

      Milla : : Hejsan,jag förstår att det finns orsaker till varför du fick lägre betyg än du skulle kunnat få. Reglerna säger att du har rätt att göra prövningar i de kurser i vilka... Läs hela svaret
    • frågande_Student

      Saknar grundläggande behörighet, kan jag komplettera och söka ändå?

      Hej! Jag vill söka in på ett program till höstterminen 2024 och kommer göra högskoleprovet nu i vår. Dock saknar jag matematik 3 som grundläggande behörighet för det programmet jag vill ansöka till. Kan jag söka det programmet...

      Milla : : Hej,sista dag för komplettering av anmälan till högskola-universitet, i Sverige, för utbildningar med start HT24 blir den 20 juni 2024, det kan du se... Läs hela svaret
    • Anonym955

      Ämneslärarprogrammet Antagningsstatistik HP?

      Jag har tänkt att börja plugga till ämneslärare nu i höst eller nästa vårtermin men vet inte om jag kommer in och är lite rädd. Jag har lyckats skriva 0.8 vad gäller högskoleprovet och undrar vad mina chanser är att komma in...

      Milla : : Hejsan,jag hoppas du kommer in men jag kan inget garantera. Själva utbildningen som du "siktar på" att komma in kan t.ex läggas ner eller flyttas till ett annat lärosäte eller... Läs hela svaret
    • MariaE123

      Byta från ett program till ett annat?

      Hej! Jag undrar om man på något sätt kan tillgodogöra sig exempelvis en påbörjad psykologi-utbildning när man söker till läkarprogrammet, eller räknas det bara in i gruppen lästa högskolepoäng?

      Milla : : Hejsan,när du skriver "en påbörjad psykologiutbildning" menar du att du har godkända betyg i hela avslutade kurser från den utbildningen? Om Ja, då har du "godkända... Läs hela svaret
    • Anonym2000

      Antagning urval 2?

      Jag vet att det är svårt att ge ett rakt svar men kan man säga att det är en stor sannolikhet/ finns goda chanser att man kommer in på urval två i HP-kvoten om man är på reservplats 7 på ett program som antog 86 personer i urval 1? Jag har samma HP poäng som den som blev antagen sist i urval 1

      Milla : : Hej,utifrån informationen i din fråga skulle jag säga att jag tror du har en god chans att komma in men jag kan inte garantera ngt., som du säkert själv förstår också. För att någon,... Läs hela svaret
    • cheyen

      * på antagning?

      Hej! Utbildningen jag vill söka har visat sig vara öppen för alla i mån av plats, dvs alla kommer in då det inte har varit så mycket konkurans dem senaste åren. Min fråga är, kommer jag in även fast jag söker in via...

      Milla : : Hej!handlar din fråga om en högskole-universitetsutbildning i Sverige eller om någon annan utbildningsform? Uppge gärna vilken utbildning eller i alla fall inom vilken skolform utbildningen ligger som du fil komma in... Läs hela svaret
    • raminda

      Komma in på sjuksköterskeprogrammet med utländskt diplom?

      Hej, Jag är utbildad specialistläkare med ett utländskt diplom som inte är giltigt i Sverige men som kan godtas om man skriver och får godkänt på några stycken prov. Nu var det ett tag sedan som jag tog examen och har glömt bort för mycket för att klara dessa proven. Därför vill jag testa...

      Milla : : Hej,jag råder dig vända dig till UHR, universitets- och högskolerådet och samtidigt även till antagningsgruppen/antagningsenheten på det lärosäte... Läs hela svaret
    • Annathunberg

      Kan man tacka ja?

      Hej! Jag börjar få lite olika frågor angående ansökan till högskolan. Det är så att jag har sökt bl.a 1.socionom i Göteborg 2 kandidatprogrammet i offentlig förvaltning 3 sjuksköterska i högskolan väst Jag kommer säkert inte in med mina poäng till socionom Men nu känner jag att jag hade...

      Milla : : Hej,det är Antagning.se som jobbar med administration kring antagning till svenska högskole- och universitetsutbildningar så du vinner på att fråga där. Du kan t.ex ringa till Antagning.se på vardagar... Läs hela svaret
    • Anonym2000

      Statistik för reservantagning?

      Hej! Jag har som mål att komma in på ekonomie kandidat i Uppsala eller Lund nu till våren. Jag har ett meritvärde på 19.9 och kollar jag på tidigare år innebär det att jag ligger på gränsen till att bli antagen till utbildningen. Min fråga är om det finns någon statistik för hur många...

      Milla : : Hej,reserver kan antas om de som är antagna tackar Nej till sina platser och på förhand kan man inte veta om det blir någon som skulle tacka Nej. Det är mycket möjligt att ingen tackar Nej utan... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga