Anton
    Hej! Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går t.ex ekonomi-ekonomi? Typ på individuellt val eller liknande och hur många timmar är naturkunskap 2? Sedan undrar jag vad man mer exakt får av naturkunskap 1 respektive naturkunskap 2.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anton, på Ekonomiprogrammet är det 300 poäng kurser inom Programfördjupningen som ingår. Naturkunskap 2 är en kurs á 100 poäng som får läsas som Programfördjupande på Ekonomiprogrammet.

    Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.

    Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).

    Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.

    Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
    Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
    Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.

    Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
    bästa hälsningar
    Milla SYV


    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Jag undrade mer vad man kan likna natukunskap 2 med då jag inte hittade det på länken du skrev. Har hört att den kan liknas med fysik 1a, biologi 1a och kemi 1a men vet som sagt inte riktigt.
    • Mikael : På länken som du fick beskrivs alla olika kurser i naturkunskap, bläddra ner på sidan. I natur kunskap läses delar av kurser i fysik, kemi och biologi. Om man redan har betyg i fysik och kemi kanske behöver man inte läsa naturkunskap. Det finns ersättningsmöjligheter. Är naturkunskap en kurs som du behöver för behörighet till en eftergymnasial utbildning ? Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
    Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
    Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
    Mvh Mikael SYV
    NATURKUNSKAP 1b
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
    Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
    Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
    Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
    Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.

    NATURKUNSKAP 2
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
    Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
    Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
    Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
    Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.

    Frågor och svar taggade med 'kurs' (43 st.)

    • Jannat

      Kan man ha med en kurs i sitt examensbevis som är utanför programmet?

      Hej! Det är så att jag har läst en juridisk kurs på 30hp innan jag började Läkarprogrammet och undrar därför om den juridiska kursen kommer finnas med i mitt examen eller inte. Jag har även sedan innan samlat ihop 10hp på olika kurser så totalt sett blir det 40hp + Läkarexamen. Hur brukar...

      Milla : : Hej,min uppfattning är att dina "övriga kurser" á totalt 40 hp INTE kommer finnas med i ditt examensbevis från läkarprogrammet. Dock har du de... Läs hela svaret
    • s2004

      Vilka kurser räknas?

      Hej hej! Jag går i gymnasiet nu i åk 2. Det är så att i åk 1 gick jag en annan linje och till 2an så bytta jag. Det var från en estetisk linje till sam. Nu har jag iallfall gjort 2 prövningar på de kurser som inte fanns med på estetiska. Det jag undrar över är ifall de estetiska kurserna...

      Milla : : Hej,vad jag förstår av din fråga, så går du nu år2 på SA (vet dock inte vilken inriktning på SA som du läser). Jag vet inte heller om det finns rektorns beslut om Individuellt... Läs hela svaret
    • Hamodi

      Registreras min betyg i tid innan kompletteringsdagen?

      Hej! Jag har en fråga angående en kurs jag ska börja nu som är matte 2a. Jag ska börja 20 Mars och den avslutas 26 Maj. Jag undrar om betyget registreras i tid innan 21 Juni som är sista kompletteringsdag? Jag vill verkligen kunna börja universitetet denna höstterminen.

      Milla : : Hej, hoppas ditt betyg hinner utfärdas så att du hinner ladda upp det på Antagning.se innan 21 juni 2023. Påtala för komvux att du behöver komplettera din ansökan till höstterminen. 
    • Ellinor

      Vilken kurs bör jag gå i juridik?

      Hej! Jag funderar på att läsa juristprogrammet. Tror inte jag är intresserad av att bli advokat eller åklagare utan skulle snarare vilka jobba med familjejuridik eller något liknande nära människor. Vet ni hur möjligheterna ser ut att jobba med något sådant? Är det hög jonkurrens om jobben som...

      Anna: : Hej Ella,jag vill tipsa dig om UJIK, en distanskurs med platsgaranti, vilket betyder att alla som är behöriga tas in på den kursen; du behöver alltså inte konkurrera om plats och vara orolig kring... Läs hela svaret
    • J

      Hur många sommarkurser får man söka?

      Hej! Jag har aldrig sökt CSN-berättigade sommarkurser innan och undrar hur många man kan söka? Jag hörde någonstans att det var 6 stycken utbildningar man kan söka men jag tycker det låter lite förvirrande då jag tänkt blanda att söka 15 hp och 7,5 hp. Jag planerar att antingen gå en 15 hp...

      Milla : : Hej Jonna,börja gärna med att läsa tråden på https://www.fragasyv.se/fragor/sommarterminen-hur-manga-hp-far-man-laesa där det framgår att enligt Antagning.se får man läsa... Läs hela svaret
    • Lina

      Kan man läsa kurs samtidigt som man läser ett program på universitet?

      Jag har sökt till ett program, Entreprenöriellt företagande, på 120 hp och sökt en språkkurs i arabiska på 15 hp. Om jag kommer in på båda. Kan jag läsa båda samtidigt eller måste man bara välja en?

      Anna: : Hej Lina,Antagning.se antar till max 45 hp per termin, vilket motsvarar 1,5 "heltider", alltså går det att komma in på ett heltidsprogram + på en... Läs hela svaret
    • Henrik

      Hur mycket per vecka är 7,5p och 15p kurser?

      Hej, Jag har till hösten sökt några enstaka kurser. Jag kom in på ett antal kurser men det landade i att jag tackade ja till två kurser som jag fann intressanta. Grejen är den att jag inte vill lägga för mycket arbetsbörda på mig i...

      Milla : : Hej!Jag gissar på att kurserna du kom in på är högskole-/universitetskurser, stämmer det? Poängen och timmar räknas nämligen olika, beroende på vilken skolform det... Läs hela svaret
    • unsure

      Vad krävs för att bli doktorand?

      Hej! Min fråga är uppdelad i två kan man säga. Ena delen är handlar rent om kurser och behörighet, medan andra delen handlar om själva universiteten som erbjuder utbildningarna. Jag är väldigt intresserad av att studera min väg upp till att...

      Julia: : Hej Ivana,inför mastrprogrammet måste man ha 3-årig högskoleutbildning, och det är 180 hp.Självaste masterprogrmmet är sedan 2-årigt, alltså 120 hp.Att endast läsa fyra... Läs hela svaret
    • Elsa

      Utökad kurs på komvux?

      Hej, jag undrar om man kan läsa en utökad kurs på komvux om man exempelvis fått F eller E i en kurs på gymnasiet som man inte kan plugga upp?

      Anna: : Hej Elsa,betyg i U-kurser (utökade) räknas in endast i vissa fall, inte alltid.Det är stor skillnad om en F-betygsatt kurs ingår i ditt examensbevis eller om du i slutet av år3 på gymnasiet får ut... Läs hela svaret
    • Emil

      Är komvux csn berättigat?

      Hej! Jag har tänkt läsa en kurs på komvux nu under 10 veckor, är det csn berättigat och hur ska jag gå tillväga isådannafall för att få csn?

      Daniel: : Hej Emil; info om Studiemedel för studier i Sverige finns på csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/studiemedel. komvux-kurserna brukar vara CSN-berättigade, om det inte är en alldeles speciell kurs, t.ex ngn... Läs hela svaret
    • Amanda

      Kan skolan ändra poängplanen efter påbörjade gymnasiestudier?

      När vi sökte till gymnasiet blev vi lovade kursen rätten och samhället i poängplanen och den stod där ända tills vi började trean då kursen plötsligt dragits ifrån oss och ersatts med etnicitet och kulturmöten. Om vi kollar i skolans broschyrer står rätten och samhället fortfarande kvar som...

      Anna: : Hej Amanda,har ni frågat VARFÖR det blev en sådan ändring?Valbara kurser på gymnasiet kan skola välja åt eleverna... skolorna försöker göra... Läs hela svaret
    • Alva

      Vilka kurser ska jag välja?

      Hej! Jag går mitt första år på gymnasiet och jag går samhällsvetenskapliga linjen med inrikting beteendevetenskap. I framtiden vill jag gärna bli psykolog och jag undrar vilka kurser jag måste lägga till? Vi ska välja kurser i vår och jag känner mig lite stressad, eftersom att jag inte vet...

      Julia: : Hej Alva, psykologprogrammen i Sverige kräver för Särskild behörighet godkända betyg i Matematik 2 och i Samhällskunskap 1b och båda de kurserna läses som obligatoriska på... Läs hela svaret
    • Angelica

      CSN för en kurs?

      Hej, jag har försökt googla runt men hittar verkligen inget.. Jag gick ur gymnasiet förra sommaren, och läste då tyska alla åren. Just nu är jag arbetslös och pluggar inte just nu, men hr funderat på att läsa någon eller några kurser på distans nu innan jag tänkte plugg till hösten. Jag skulle...

      Liselotte: : Hej Angelica,CSN kan bevilja studiemedel för att läsa fristående kurser, ja. Villkor är att man läser på minst halvtid och att kurslängt är minst 3 veckor. Exempelvis om du läser spanska 1... Läs hela svaret
    • Mikael

      Byta program till kurs?

      Hej, Jag började plugga ett visst program med start HT18 och känner att det inte är riktigt för mig. Jag har istället hittat en kurs med start VT19 som jag vill gå. Hur gör jag rent praktiskt för att söka kursen? Är jag tvungen att hoppa av programmet redan nu eller kan jag studera kvar och när...

      Julia: : Hej Mikael,det beror på hur din ansökan till vt-19 ser ut: om du ex. har den Nya kursen som ditt första alternativ och kurser inom ditt pågående program - som ett lägre prioriterat alternativ, kommer... Läs hela svaret
    • Saga

      Ta en kurs utomlands?

      Hej! Jag funderar på att plugga utomlands (Portugal/Italien) i vår men är lite osäker på exakt hur jag ska gå tillväga. Jag vill egentligen bara gå en kurs men vet inte var jag hittar såna och om det ens är möjligt. Sedan är den också en fråga om pengar, kostar alla utbilningar utomlands? Tack...

      Anna: : Hej Saga,börja med att kika på studera.nu/studera-utomlands/pa-egen-hand/lander-a-o/portugal och studera.nu/studera-utomlands/pa-egen-hand/lander-a-o/italien.Din fråga är väldigt "bred", ex. skriver du inte... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga