Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32078 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'öppet hus' (29 st.)
-
Öppet hus i coronatider?
Hej, undrar hur det är med öppna hus i coronatider, närmare bestämt öppna hus på yrkeshögskoleutbildningar inom spel (dataspel)? Tack för ett snabbt svar! Tim
Hej Tim!i coronatider sker öppet hus oftast on-line, alltså i digitalt format. Och inom dataspel kommer följande öppna hus ske inom mycket kort (en av dem redan imorgon, den 25 febr 2021), se gärna... Läs hela svaret -
IB eller Natur?
Hej! Jag går i nian och skall snart välja mitt gymnasieval. Än så länge vet jag inte vad jag vill bli i framtiden men är säker på att jag vill jobba inom dem naturvetenskapliga ämnen samt matematik. Mina betyg inom kemi, biologi och matte...
Hej,läs gärna all info på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NAochgymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IBang.frågan om att byta ut moderna språk från NA - så kan du börja med ett annat... Läs hela svaret -
Hur går allt egentligen till?
Hej! Mitt namn är Samira! Jag är född år 2007 men jag går i 7:an och skall snart börja 8:an. Jag tänker ofta på att nästa år börjar jag 9:an och snart är det dags att bestämma vilket gymnasium och vad man vill bli när...
Hej,du ställer några frågor och jag ska försöka svara på dina frågor:1. Har ni några tips på hur man kan göra om man inte vet vad man vill arbeta som eller linje man vill... Läs hela svaret -
Frågor om stockholms idrottsgymnasium?
Hej,jag är intresserad av stockholms idrottsgymnasie men undrar om man måste vara ett proffs eller om kan börja som en nybörjare o utveckla sig därifrån? Jag är inte ett ett proffs på idrott och går inte på någon speciell sport men...
Hej! är det den här skolan som du vill läsa på? I så fall vill jag råda dig besöka den på Öppet hus 30 jan 2020 klockan 18.00 till 20.00 (det är om ca en vecka) och... Läs hela svaret -
Vad betyder A-tid på schemat?
Hej! fick ett exempelschema från jensen när jag besökte dem på gymnasiemässan. En tjej som gick där berättade då oftast att de hade något som kallas A-tid varje dag (utom onsdag). De har alltså sina lektioner på morgonen en...
Hej Noah,Jensen har många gymnasieskolor - i olika städer och du i din fråga skriver inte vilken stad det gäller; "A-tid" är inget begrepp som jag känner till, det är troligtvis ngt "lokalt"... Läs hela svaret -
Vilka fristående gymnasieskolor i Malmö kommer ha öppet hus ?
Hej jag undrar om det är möjligt att få en lista på Fristående (ej kommunala eller landstingsdrivna) gymnasieskolor i malmö som ännu kommer ha öppet hus innan sommaren 2019? Tacksam på förhand! S.
Hej,de fristående gymnasieskolorna i malmö, som vi känner till - kommer ha öppet hus under våren 2019... Läs hela svaret -
gymnasiemässorna endast på hösten?
Hej, undrar om gymnasiemässorna äger rum endast på hösten, de är alltså slut nu, eller? Och vad gör man om gymnasiet ej bjuder på öppet hus heller, hur ska man veta om skolan är bra? mvh Fia
Hej Fia!De flesta (majoritet av) gymnasiemässorna äger rum, precis som du skriver i din fråga, på Hösten (oftast under oktover-november), men det kan finnas några få även... Läs hela svaret -
Frågor om gymnasievalet?
Hej! Är 03:a så ska välja gymnasie snart. Jag undrar hur omvalet i typ sommar fungerar. Man söker ju in i Februari och sen har man typ nåt omval. Är det bara för dem som vill göra omval eller måste alla göra det. Är det isåfall typ ifall man inte kom in på den linjen man ville och söker in på...
Hej, Hej!Man behöver, som regel, inte ändra sitt val under Omvalsperioden. Om man sökte under "den vanliga valperioden" och är nöjd med sitt val, behöver man inte ändra... Läs hela svaret -
Kan man gå på öppet hus och mässor om man ännu inte går i nian?
Hej, jag går ännu inte i årskurs nio, men är väldigt intresserad av frågor kring gymnasieval. Vill vara ute i god tid. Kan jag (får jag) gå på gymnasiemässan och på öppna hus på gymnasieskolorna om jag går i en lägre årskurs än nio? Jättetack för ert svar! T.K.
Hej Tuva!Så roligt att du är intresserad av gymnasieval!Man kan visst gå på öppna hus och gymnasiemässor även om man ännu inte går i åk9.... Läs hela svaret -
Vilka gymnasieskolor i Karlstad erbjuder Ekonomiprogrammet?
Hej min fråga är - Vilka gymnasieskolor i Karlstad som erbjuder Ekonomiprogrammet och om eleven idag är bosatt utomlands - och har därför svårt att gå på alla de olika öppna hus (svensk familj som jobbar i Utlandet men tills gymnasiedags kommer flytta tillbaka till Sverige) - hur rekommenderar...
Hej Eva,utbildningsutbud till nästa höst är kanske inte till 100% ännu fastställt. De gymnasieskolorna som idag (13 sept 2018) planerar från ht19 erbjuda... Läs hela svaret -
Frågor till öppet hus?
Hej! Vilka frågor tipsar ni om att ställa på öppet hus på högskola?
hej Adina ! Kika gärna på https://fragasyv.se/info/ga-pa-oppet-hus-pa-en-gymnasieskola där vi Tipsar om vad man kan fråga om när man går på Öppet hus på en gymnasieskola; Jag kan... Läs hela svaret -
Vad kan jag välja för tillval i tumba gymnasiumet?
Jag undrar vad jag kan välja för tillval i tumba gymnasiumet har försökt få kontakt med dom men dom svarar inte :(
Hej Samuel, tillvalskurser väljer man vanligtvis inför åk2 och 3 och gör det under åk1 - kanske till jul i åk1... eller kanske ännu senare; "dead-line" för... Läs hela svaret -
Får inge svar från rektorn eller syv?
Hej jag går estetisk media och vill byta till Samhäll och jag har både mejlat och ringt till skolan men dom har inte svarat på något och jag mejlade för typ två veckor sedan. Vad ska jag göra?
Hej Evelina, ett tips är att du ser om gymnasieskolan dit du vill byta till bjuder på Öppet hus eller någon annan aktivitet, som infokväll eller ställer ut på en gymnasiemässa.... Läs hela svaret -
Hur ska jag söka till ett gymnasium i ett annat län?
Hej, Jag bor i Sigtuna (Stockholms län) och vill söka till ett gymnasium i Uppsala. Hur ska jag göra?
Hej Christoffer, om det inte är Idrottsutbilnding - då söker man inom en "vanlig ansökningsperiod" som för dig börjar 17 januari. Info finns på... Läs hela svaret -
Skulle ni kunna punkta upp några geniala frågor till gymnasiemässan?
Jag behöver viktiga frågor Kan jag få hjälp med det?
Hej Atakan, vi har punktat upp ett antal frågor - på www.fragasyv.se/info/ga-pa-oppet-hus-pa-en-gymnasieskola se om du tycker att några av dem är viktiga för... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga