Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31987 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'skuggning' (18 st.)
-
Är civilingenjör tekniskt?
Hej! Jag läser just nu åk2 på ekonomiprogrammet, men har blivit mer och mer intresserad av att plugga civilingenjör på universitetet. (Energi, miljö och management på Liu) Jag är inte jätteintresserad av teknik, men inte av ekonomi direkt...
Hej,utbildningsutbud förändras och fastställs i sin helhet till första dagen i anmälningsperioden. Du läser nu år 2 på EK och du kommer behöva komplettera för behörighet... Läs hela svaret -
skuggning i 8an?
Hej, det finns en skola som jag är intresserad i och de erbjuder skuggning av en elev under en dag. jag går i 8an och är det okej/normalt att skugga redan i 8an istället för 9an?
Hej,jag tycker definitivt att du bör ansöka om (boka) skuggning även om du ännu går i "åttan" och inte i "nian". Många gymnasieskolor erbjuder även gå på PRAO på... Läs hela svaret -
Vilken linje ska man välja?
Hej, jag har skrivit här förut när jag kände mig osäker på djurvårdslinjen, det slutade med att jag hoppade av och ska söka in igen tills nästa år (är 07). Det kändes inte rätt på djurvårdare linjen även fast...
Hej,du har ännu mycket gott om tid för att du kan göra ditt gymnasieval under Omval/nyvalsperiod senare på våren. Eller så kan du göra ditt val tidigare men du kan ändra dig fram till... Läs hela svaret -
Hur får man fler godkända grunskolebetyg efter åk 9?
Hej! Om man får betyg från åk 9 i sve, ma, eng och fem ämnen till, så är man behörig till gymnasieskola och får inte gå IM i vår kommun. Men om betygen på 80 p inte räcker till en gymnasieutbildning man vill gå...
Hej,jag tycker din dotter behöver få och även borde ha rätt till någon "speciallösning" på grund av hennes diagnos. Jag tycker att kurator,... Läs hela svaret -
Vilken utbildning innehåller minst respektive mest laborationer?
Hej! Jag undrar vilken utav utbildningarna kandidatprogrammet i biomedicin och kandidatprogrammet i kemi som innehåller mest respektive minst laborationer? Jag är intresserad av det teoretiska inom båda utbildningarna men inte lika mycket åt det laborativa arbetet och...
Hej Student!Frågor om innehåll i olika högskole-universitetsprogram (bl.a hur många laborationer som ingår) måste du ställa till de som jobbar på... Läs hela svaret -
elev för en dag?
Hej! jag är en gymnasieelev på en skola men ska gå elev för en dag på en annan gymnasieskola eftersom att jag inte trivs. Får man det, även fastän man är en gymnasieelev?
Hej Sara,det finns inga förbud mot att skugga på andra gymnasieskolor när man är elev på gymnasiet. Det jag tänker på är att du bör nog be om "ledighet" för den dagen så att det inte... Läs hela svaret -
Vård och omsorg?
Hej, är vård och omsorg programmet svårt? Jag gick in och kikade lite på hur mycket meritpoäng man behöver och det är inte så värst mycket, men så fick jag höra av någon som gått linjen att den är super svår...
Hej Daniella, det som är lätt för en person kan vara mycket svårt för en annan; vi är alla olika. Vad som är lätt och svårt för just Dig kan inte vi här på Fråga SYV... Läs hela svaret -
Vad betyder A-tid på schemat?
Hej! fick ett exempelschema från jensen när jag besökte dem på gymnasiemässan. En tjej som gick där berättade då oftast att de hade något som kallas A-tid varje dag (utom onsdag). De har alltså sina lektioner på morgonen en...
Hej Noah,Jensen har många gymnasieskolor - i olika städer och du i din fråga skriver inte vilken stad det gäller; "A-tid" är inget begrepp som jag känner till, det är troligtvis ngt "lokalt"... Läs hela svaret -
Hur är studietakten på IB?
Hej, Mitt barn funderar på att studera på IB men har hört att studietakten är hög. Är studietakten högre där än på "normalskolor"?
Hej K, studietakten på IB är "heltid" och det innebär att elever lägger ner ca 40 timmar per "skolvecka" precis som på de andra utbildningar som går på heltid. Heltidsstudier är... Läs hela svaret -
Vad är skuggning för exakt?
hej, ska välja till gymnasiet och många pratar om "skuggning". Vad är det mer exakt? Tack på förhand. Fia
Hej Fia, du har rätt: många gymnasieskolor erbjuder inför gymnasievalet även en aktivitet som kallas för skuggning. Besökande grundskoleelever (oftast just niondeklassare) följer då med... Läs hela svaret -
Natur eller teknik?
Hej, Jag är intresserad av matte framförallt, men spelar också mycket fotboll. Jag tycker programmering är riktigt intressant och skulle gärna bli bra på det, men samtidigt när vi besökt skolor så besökte jag ena teknikskolan och andra naturskolan. Jag tyckte verkligen om naturskolan i sig,...
Hej Edvin,jag skulle rekommendera att du "skuggar" på båda utbildningarna - följen en elev eller en klass under en skoldag; då kan du riktigt känna på hur det är att vara elev på båda... Läs hela svaret -
Skugga flera gånger?
Hej! Jag undrar om det går att skugga i samma skola flera gånger under samma termin. Jag & mina vänner funderar på att skugga en linje tillsammans innan vi väljer gymnasium, dock vill alla gå olika linjer. Kan man då skugga flera gånger, t.ex. att man skuggar ekonomi en dag och natur en annan...
Hej Sandra,börja med att se på de aktuella gymnasieskolornas hemsidor - om det står ngt. om "skuggning". vissa gymnasieskolor ber att eleverna kontaktar deras SYV eller biträdande rektor. Andra - vill att SYV... Läs hela svaret -
Jag ångrar mitt val men vågar inte heller byta vad ska jag göra?
Jag har sökt till barn och fritid men jag ville igentligen gå på samhäll men jag var rädd att jag tappar betyg på matte o engelska och nu vill jag byta till samhäll men jag vet fortfarande inte om jag ska byta?,för jag vill ju inte gå...
Hej Hamdi, det är omöjligt så här - på distans - utan att veta någonting om dig, om din studieförmåga, dina styrkor och utvecklingsområden -... Läs hela svaret -
Kommer jag klara natur?
Hej! Jag har funderat på vad jag vill välja för gymnasium i 1 år nu och går snart ut 8an och vet fortfarande inte. De två program som jag funderar mest mellan är estet och natur. De är två väldigt olika program men jag valde de eftersom att jag älskar dans och jag älskar NO. Jag försöker komma...
Hej Evelina, tråkigt att du "hatar matte". I så fall kanske yrket Läkare inte är helt rätt för dig. Till läkarprogrammet behöver man godkänt betyg i Matte 4. Innehåll i mattekurser... Läs hela svaret -
Angående Skuggning på gymnasieskola?
Hej! Ska skugga ett yrkesprogram på gymnasiet om cirka 2 veckor, hur funkar detta? Vad gör man och hur går det till? Tacksam för svar!
Hej Marcus! "Skuggningen" funkar så att du får vara med på en gymnasieskola under en dag. Ibland handlar det om en halvdag och avslutas med lunch. Du får då sitta med på lektionerna, men behöver, givetvis, inte kunna... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga