Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31921 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'antagningskansliet' (115 st.)
-
Om jag har valt till gymnasiet och "val tiden " inte är slut?
Kan man byta gymnasieval under tiden där man fortfarande kan söka till gymnasiet utan att det påverkas alltså att om jag har valt till gymnasiet och "val tiden " inte är slut (Alltså att man fortfarande kan välja till gymnasiet), hamnar man...
Hejsan,t o m sista dagen i Omvalsperioden/Nyvalsperioden som ligger senare på våren (lite olika datum i olika svenska län) så kan eleverna ändra sina val utan några... Läs hela svaret -
Jag ska börja gymnasiet efter sommaren?
Jag undrar om jag kan fortfarande söka till NIU i fotboll ändå om jag går i gymnasiet. Kan jag söka till NIU då?
Hej,min uppfattning är att det inte går att söka NIU om man redan går på gymnasiet, men kanske om du ska under år1 på gymnasiet söka till år1, på nytt, till en... Läs hela svaret -
Söka gymnasiet efter 1 år utomlands?
Min dotter sökte Ekonomi i Sverige men kom inte in. Hon blev antagen till ditt 2a alternativ; Samhälle. Vi tackade nej till platsen då vi istället flyttade utomlands. Väl utomlands kom hon in på Ekonomi och går den nu men svensk läroplan. Om vi...
Hej,i vilken kommun i Sverige vill din dotter läsa på gymnasiet (år 2 på EK)? Mitt råd är att ni gör flera saker samtidigt:- att din dotter gör ansökan till år1... Läs hela svaret -
Krävs antagningspoäng om man byter gymnasium?
Jag har börjat ettan men jag ångrar mitt val. Jag vill börja en annan skola som passar mig men jag har inte antagningspoängen. Kommer det krävas om det har lediga platser efter reservantagningen
Hejsan,så länge en gymnasieskola kan ta in fler elever i årskurs 1 så bör de som står i RESERV tas in. Om alla reserver tog slut men det ändå finns... Läs hela svaret -
Byta från natur till Teknik?
Jag ska börja 1an om ett par veckor kom in på natur men ångrar mig och vill gå teknik. Teknik skolan jag vill börja på krävs 260 merit och jag har 295 merit, släpps jag in direkt eller ställs i reservkön? isf vilken plats? Tack i...
Hej,det är inte så att en viss gymnasieutbildning "kräver" ett visst antal betygspoäng, utan den siffran som är "antagningsgräns" uppstår i konkurrensen om... Läs hela svaret -
Registrering av nya gymnasieelever?
Hej! Jag undrar hur gymnasielever kan bli registrerade i ett nytt gymnasium? Ska man kontakta deras respektive hemkommun ang skolbyte? Hur processen går till? Tack på förhand!
Hej, gäller din fråga byte av gymnasieskola, alltså de elever som är inskrivna i en gymnasieskola men vill börja läsa på en Annan gymnasieskola i stället? I så fall... Läs hela svaret -
Smart att söka till åk 1 om man vill komma in i åk 3?
Hej! Jag funderar på att byta skola till en annan, har för det mesta godkänt i de flesta ämnena men MA2B lär vara tveksamt om jag kan bli godkänd i. Jag går EK programmet, men har gått om 2an nu då jag bytte linje men sedan senare bytte...
Hej,det finns inga nackdelar för dig att söka till år1på gymnasiet och det kan du göra t o m det året du fyller 19 år. Du bör göra anmälan inom val-... Läs hela svaret -
hur kan jag börja gymnasiet fast jag är 18 år?
hej, I årskurs 9 hade jag inte betyg i engelska och svenska och efter det började jag i yrkesintroduktion och efter 1 år kom jag in i ett nationellt program och efter det började jag må psykiskt dåligt och hoppade av gymnasiet. Nu när jag mår...
Hej Joel,t o m det året du fyller 19 år kan du bli antagen till gymnasiet. Senare är det komvux (kommunal Vuxenutbildning) som du vänder dig till. Mitt bästa förslag är att... Läs hela svaret -
Byte från IB till natur utan att gå om något år, går det?
Hej SYV!
Just nu går jag första året på IB programmet och vill byta till natur men INTE gå om något år. Vad skulle man kunna göra då jag har missat några kurser såsom Biologi 1 och Samhällskunskap 1. Vad finns det...
Hej Elizabeth!Jag har förståelse för din situation. Men jag tror det blir svårt att ordna så att du skulle kunna läsa år2 och 3 på NA om du inte inför... Läs hela svaret -
Finns det någon gräns för hur många gånger man får byta gymnasium?
Hej, nu är det så att jag skicka in en lapp om att byta gymnasium igår, men jag skrivs in där på måndag enligt gy antagningen. Om man ångrat sig tills dess finns det något man kan göra för att fortsatt vara inskriven på gymnasiumet...
Hej Adam,vi på FRåGA SYV känner inte till några centrala/generella regler som skulle begränsa antal gymnasiebyten. Men jag kan inte utesluta att vissa kommuner... Läs hela svaret -
Kan jag byta gymnasium efter första året?
Hej! Jag går mitt första år i gymnasiet och ville byta gymnasium pga flera anledningar. Min fråga är om det är möjligt att börja på en annan gymnasium inför mitt andra år? Jag tänkte att det skulle vara bäst att börja...
Hej,jag råder dig söka via gymnasieantagningen, till år1 på samma program men på andra gymnasieskolor. Om du blir antagen (du konkurrerar om plats med dina grundskolebetyg), och kan... Läs hela svaret -
Hur är chanserna att bli antagen till gymnasiet om man har mest "E"?
Hej, Jag har frågor inför gymnasieval. Vi har en son som har mest "E" i betyg. Han är skärpt, men har svårt med driv och vi jobbar med att få honom utredd. Han fungerar bra socialt. Hur brukar antagningskraven se ut på Danderyds gymnasium som...
Hej Mikael. På Danderyds gymnasium finns flera olika program och antagningsgränserna är olika till olika program. Anatagningskansliet: Gymnasieantag.Storsthlm bör kunna... Läs hela svaret -
jag har F i svenska i åk 9 kan jag fortfarande komma in?
Jag har F i svenska, som första språk. Min dröm är att komma in på naturbruk, jag går just nu i åk 9, påväg på att välja gymnasie. har sätt att många kommit in där med lågt betyg, men vet ju inte om de har haft...
Hej Tilda!för att bli behörig till gymnasiets nationella program, inklusive NB, krävs godkänt betyg i svenska eller i svenska som andraspråk från vårterminen i... Läs hela svaret -
Börja om i gymnasiet med moderna språk 1?
Om en elev hoppar av sina studier i spanska i 8:an kan hon då välja att studera spanska igen på gymnasiet Moderna språk 1?
Hej Malin,moderna språk 1 är en Nybörjarkurs, alltså är tanken att eleven är nybörjare i språket (inte har läst det språket sedan innan). Men vissa... Läs hela svaret -
Kan SYV svara på gymnasieantagning istället för en själv?
Hej. Jag ställer denna fråga åt min syster. Det är så att hon har glömt sitt indra lösenord (för länge sen + har hön glömt sitt mailkontos lösen med...). Under tiden som hon skulle svara för antagningsbeskeden fick hon ringa...
Hej!jag rekommenderar att ni tar kontakt med personal på gymnasieantagningskansli. Om man glömt inloggning, bör personal på gymnasieantagningskansliet hjälpa till att fixa... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga