Greger

    Hej, jag går ekonomiprogrammet i 2:an men skulle vilja läsa några naturvetenskaps kurser. Typ som Fysik 1 med mera. Jag har frågat min rektor på ekonomiprogrammet om det är möjligt att läsa det som en prövning utöver mina programgemensamma kurser och i-val. Men hon säger att möjligheten inte finns. Men jag har en vän so läste flera andra kurser så som jag vill göra utan att det hade något att göra med sitt program (utöver i-val). Jag har hört talas om prövningsenheten som finns i Göteborg där jag bor men det står att det endast är för icke gymnasielever( men är inte det komvux?), Måste jag hitta en ny skola och fråga om jag kan göra det där och sedan byta eller kan jag gå till prövningsenheten även fast jag är en gymnasieelev och betala typ 500kr för att göra en prövning på t.ex Fysik 1. Finns bara möjligheten på mitt gymnasium jag är inskriven på eller finns det på fler ställen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Greger.
    Jag måste svara att din rektor har (tyvärr) rätt. De som är gymnasieelever läser kurser på eller via sin gymnasieskola. Prövningar får gymnasieelever göra också på sin gymnasieskola och endast i 2 fall: om de fick F i en kurs de läste eller om obligatorisk kurs inte kan erbjudas undervisning i. Komvux tar in elever när de är 20 år eller de yngre när de har genomfört 3-årig utbildning på gymnasiets nationella program.
    Du skriver att du har en vän som läste flera andra kurser så som du vill göra utan att det hade något att göra med hans/hennes program (utöver i-val). Fråga din kompis var hen läste de kurserna. Jag tror hen svarar att hen läste på sin egen gymnasieskola. Problemet är att det är inte elevens rättighet att läsa så kallade "utökade" kurser (utökat program). Om eleven vill och skola har möjlighet, kan rektor bevilja läsa U-kurser (utökat program). Förutom det att eleven vill och skolan också har möjlighet (här tänker jag på att Fysik-kurserna läses på NA & TE och om din skola inte har de programmen, så finns det ju inte ens fysiklärare på skolan), så måste också rektor göra bedömning att den ordinarie undervisningen inte bli lidande (alltså eleven måste vara så pass duktig och motiverad att hen vid studier på mer än heltid inte kommer riskera få F i sina vanliga/obligatoriska kurser).

    Läsa en kurs på en annan gymnasieskola?
    Om du vänder dig till en annan gymnasieskola med frågan om du får läsa någon kurs där, får du Nej som svar. Det handlar om resurser (budget/ekonomi). Den andra skolan får inte elevpeng för att ge dig undervisning och kommer därför svara att du måste i så fall byta helt till den nya skolan (om den nya skolan har ledig plats och kan dessutom erbjuda dig läsa fysik på ekonomiprogrammet som U-kurs, utökat program). Det är inte en omöjlig lösning. Om du hittar en gymnasieskola med ekonomiprogrammet som lovar dig att du ska få läsa fysik1a och som har ledig plats kan du byta till den nya skolan. Leta bland de skolorna som har NA eller TE i sitt utbud, för att det i så fall finns undervisning i fysik på de skolorna för NA och TE-elever (för att fysik1a är en obligatorisk kurs på de 2 programmen).
    Exempel på gymnasieskolorna i Gbg som erbjuder EK och minst ett av programmen, NA eller TE - se nedan:
    Angeredsgymnasiet, Donnergymnasiet ,Drottning Blankas gymn.skola, Klara teoretiska Vallgatan, Sjölins, - erbjuder EK och NA;
    Jensen, Kitas ,Klara teoretiska Postgatan, Kunskapsgymnasiet, - erbjuder EK och både NA och TE.
    Det är inte realistiskt att tro att man kan byta mitt i läsåret och börja läsa fysik mitt i läsåret på en ny gymnasieskola. Det som är realistiskt - att byta mellan årskurserna, alltså efter år2 innan år3, på sommarlovet. Här är dock en svårighet också att din kursplan måste stämma överens med den nya skolans kursplan (annars ska du inte kunna uppnå kraven för examensbevis). Om en elev byter efter år1 inför år2, då kan rektor på den nya skolan fatta beslut om Indivuduellt anpassat program, men efter det att eleven gick ut år2 finns inte den möjlighet längre och då måste sammansättning av kurserna helt rätt och olika gymnasieskolor ger inte alltid kurser i samma följd (exempel: på vissa gymnasieskolor under vissa år kan kursen idrott-och-hälsa 1 läsas under år2 eller år3, men de flesta skolorna läses den under år1.).

    De flesta elever som byter gymnasieskola gör det mellan åren 1 och 2. På den nya skolan kan man då justera deras kursutbud både genom Individuellt anpassat program och så finns det även mer tid, hela 2 läsår, kvar att "disponera med".

    Att du ska leta fram en ny skola som kan ge dig möjlighet att läsa fysik1a under år3 och att du ska byta och allt ska gå smidigt till kan gå bra men det är mycket jobb du måste göra själv och jag kan inte ge dig garanti på att lyckas. Det är upp till dig om du vill försöka.

    Tips!
    Om det på din skola finns NA eller TE  och med det finns undervisning i fysik1a, försök motivera för rektorn varför du vill läsa den kursen. Uppvisar du goda studieresultat, har utmärkt närvaro + har lite tur, så kan det gå bra att du får rektor att fatta beslut om utökat program för dig. Om det på din skola inte finns NA eller TE, då kan din skola (teoretiskt sett) köpa den kursen för dig på en annan skola - men sådant sker extremt sällan; förklaringar - det är dyrt för din skola; din skola måste inte göra det; om du får läsa en kurs på en annan skola, som din skola betalar för, borde alla andra elever som så önskar också få ... och det blir inte hållbart (ekonomiskt sett) för din skola.

    Om du inte ska få läsa fysik1a på din skola och du inte vill eller kan byta skola, är mitt råd att du bedriver självstudier och efter studenten försöker så fort som möjligt göra prövning i kursen.
    "Sista utvägen" blir då att du efter gymnasiet söker läsa fysik1a på komvux. Den kursen läser man på heltid på 7.5 veckor eller på halvtid under 15 veckor.

    Nu kom jag också på att i fall din gymnasieskola har NA eller TE  i sitt utbud och med det finns också undervisning i fysik1a på din skola, varför kan du inte i så fall försöka läsa fysik1a inom Individuellt val? Hinder här kan dock uppstå: både i schemat-krock (om du har en annan, för dig obligatorisk, kurs på samma tider som fysik1a lektionerna går) och i det faktum att fysik1a är på 150 poäng och för att matcha så att det blir 200poäng inom Individuellt val, måste du läsa en 50-poängskurs (och det finns över huvudet taget få 50p.kurser).