Amanda

    Hej! Jag läste Samhällsvetenskapsprogrammet på gymnasiet på distans men hoppade sedan av. Jag har 850p som jag har tillgängliga sedan dess. Om jag nu skulle vilja läsa färdigt på t.ex. Komvux, hade jag då kunnat välja att komplettera med kurser som tillhör Humanistiska Programmet istället? Jag är mer intresserad av det, och de kurserna som jag har läst är del av den kursplanen. Hur går man tillväga då? Läser man bara vilka ämnen man behöver komplettera med (ganska många för min del, det vet jag) för att få tillräckligt med gymnasiepoäng för att räknas som färdig, och kan man då läsa dem som enstaka kurser på distans? Jag har försökt hitta någon att fråga i min hemkommun men vet ej vart jag ska vända mig. Och om man redan kan ett ämne extremt bra då man har jobbat med det, men aldrig har läst det, kan man då bara göra en prövning för att få ett betyg i det eller måste man ändå läsa det? Jag hade gärna bara betat av allt som jag kan så att jag kan läsa på högskola i framtiden, men Samhällsvetenskapsprogrammet lockar mig inte alls lika mycket som Humanistiska gör och jag vill gärna komma igång och bli färdig så snart som möjligt. Tack!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda!
    på komvux i din kommun bör du prata med SYV, studie- och yrkesvägledare. Kontakta komvux och boka tid med SYV-en på komvux.
    Rekommenderar att du gör studieplanering tillsammans med SYV-en på komvux i din kommun.
    Allmänt gäller: på komvux läser man till yrkesexamen eller till högskoleförberedande examen, som i viss mån baserar sig på ett "visst gymnasieprogram", men inte alls så strikt som det är på gymnasiet, utan endast kurser som faller under "gymnasiegemensamma ämnen" som är obligatoriska och inom varje program, men alla de andra kurserna är ganska fritt vilka man kan ha i sin examen - kan man kort förklara det som men detaljerna tar du med SYV-en på komvux i din kommun (detta bl a för att det är hen som vet vilka kurser som komvux i din kommun kan erbjuda).
    Läsa en kurs eller "tenta av"?
    Tenta av kan du genom en Särskild Prövning. Förberedelserna sker genom självstudier och du har rätt att göra prövningar i olika städer, behöver inte vara där du bor eller är folkbokförd. Svårt dock att hitta var man kan anmäla sig till prövningar. Vi på Fråga SYV tycker att fördelarna med att läsa kurser är många, jämfört med prövningar. Det är också nästan alltid lättare att få högre betyg genom att läsa en kurs, jämfört med en prövning.

    Du kan förbereda dig inför samtal med SYV-en på komvux - se Programplan för HU här. Bortse från kursen Idrott-och-hälsa 1, den får ej ingå i examensbevis från komvux.
    Matematik: du kan ha betyget i matematik 1a in i ditt exam.bevis i stället för 1b (lättare att få högre betyg i matte 1a). Det blir alltså för dig 1050 poäng strikt obligatoriska kurser som du måste ha betygen i. Men totalt behöver du 2400p. för examen från komvux. Alltså finns det för dig 1350 "övriga poäng" och av dem måste minst hälften komma från kurser som får läsas på HU. Minst 700p. övriga kurser, förutom de gymnasiegemensamma, som du hittar i programplanen, länk ovan, och det får vara kurser från valfri inriktning eller från listan av programfördjupningar.