Linda
    Jag funderar på att läsa till beteendevetare.
    Jag undrar om det är möjligt att läsa kurserna på olika universitet och ändå plocka ut en examen som beteendevetare?
    För i era tidigare svar ang att läsa till beteendevetare och att läsa kurs för kurs står det att "Du bör ta kontakt med det universitet du planerar att plocka ut din examen ifrån"
    Betyder det att man måste läsa alla kurser på samma universitet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,

    eftersom varje universitet/högskola har ganska stor frihet i att bestämma över sina egna utbildningar /kallas för "den akademiska friheten"/ då är det varje lärosäte som bestämmer VILKA KURSER SOM FÅR INGÅ I KANDIDATEXAMEN från just det lärosäte.

    Om samma kurser finns på andra universitet, kan man givetvis läsa dem på andra universitet. Men just "uppsättning", vilka kurser som får ingå, är det bäst att fråga på just det lärosätet där du planerar ta ut kandidatexamen. Detta för att inte läsa kurser "i onödan", som du sedan inte kan ta in i kandidatexamen.

    Det som är gemensamt för alla universitet/högskolor i Sverige - "ramreglerna" för kandidat, kan man säga är att det måste vara minst 180 högskolepoäng och minst 90 hp av dem måste vara "inom ditt huvudämne". Vad de resterande 90 hp anbeträffar, här är det olika... men oftast måste man ha 30 hp av de resterande 90 hp inom "närliggande ämne" och 60 hp kan man ha - vilka högskolepoäng som helst. Alla kurser måste vara avslutade och betygsatta, dvs man kan inte ta in poängen från icke-betygsatta kurser, som man t.ex gjorde avbrott i och där man får "delbetyg",dvs inte betyg på hela kursen.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Julia SYV

    Se också om information på den här sidan>> blir till hjälp!