H.B

    Hej!Jag vill plugga till redovisningsekonom men saknar gymnasieexamen för att komma in direkt ,och då är det inte några betyg jag saknar utan upp mot över 10 betyg vilket betyder att det tar sin lilla tid att plugga upp dem, men också att få bra slutbetyg på dem för att kunna komma in på yrkeshögskolan. Jag har länge suttit och tvivlat och tänkt om jag bara borde köpa en utbildning på tex Distanslära.se eller en annan.För att inget av privat utbildning och yrkeshögskoleutbilding garanterar mig ett jobb ,tyvärr.Jag känner att jag inte kan förlita mig på recensionerna för sådana utbildningar då dem alla känns ”köpta”,Jag har även inte så mycket möjlighet att plugga i flera år och speciellt inte på plats då jag måste jobba för att överleva om man säger så. Jag undrar bara om jag kan få samma innehåll och färdigheter till yrkeslivet som redovisningsekonom på en privat utbildning (nu tar vi Distanslära som exempel)och en yrkesutbildning. Jag har kollat runt på annonser för jobbet o flera skriver bara att man ska vara ”utbildad ” medans andra skriver ”högskoleexaminerad” vilket man inte blir via yrkeshögskola och högskola är det en ännu längre utbildning om jag inte har fel.så tacksam för ett bra och snabbt svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Att välja mellan att studera till redovisningsekonom via en privatutbildning som Distanslära.se och att gå en utbildning på yrkeshögskola är en viktig övervägning. Båda alternativen har sina för- och nackdelar, och det är viktigt att noggrant överväga vilket som är bäst för dina behov och mål. Saken är den att yrket redovisningsekonom är i Sverige icke-reglerat (vilket betyder att varje arbetsgivare får fritt bestämma vem hen anställer, med vilken utbildning...).

    När det gäller innehållet och färdigheterna du får från utbildningen är det viktigt att förstå att olika utbildningsvägar kan erbjuda olika upplägg och innehåll. En privatutbildning kan vara mer fokuserad på praktiska färdigheter och specifika yrkeskompetenser som är relevanta för arbetslivet. Å andra sidan kan en utbildning på yrkeshögskola erbjuda en mer omfattande utbildning med en bredare kunskapsbas och en högre grad av akademisk förankring.

    När arbetsgivare efterfrågar att en kandidat är "utbildad" eller "högskoleexaminerad" kan det tolkas på olika sätt. Ibland kan en utbildning från en yrkeshögskola vara tillräcklig för att uppfylla arbetsgivarens krav, särskilt om utbildningen är erkänd och respekterad inom branschen. Å andra sidan kan vissa arbetsgivare föredra kandidater med högre akademiska meriter, såsom en kandidatexamen eller masterexamen.

    När du överväger dina alternativ är det viktigt att ta hänsyn till din egen situation, dina karriärmål och din tidsram. Om du har begränsad tid och möjlighet att studera på heltid kan en privatutbildning på distans vara ett mer flexibelt alternativ. Å andra sidan kan en utbildning på yrkeshögskola ge dig en mer strukturerad och formell utbildning som kan vara mer attraktiv för många arbetsgivare.
    OBS! En yrkeshögskoleutbildning kan göra undantag och anta obehöriga. Så, du kan söka utbildningar inom yrkeshögskola som du inte är behörig till... Jag kan inte lova att du blir antagen, men du har en chans att komma in.

    En stor fördel med yrkeshögskoleutbildningar är att det brukar ingå ganska mycket "praktik" (LiA, lärande i arbete) och på sin LiA knyter man viktiga kontakter och många blir anställa på eller med hjälp av sin LiA-plats.
    Med det sagt, så kan man bli anställd med "vilken utbildning som helst" (eftersom yrket redovisningsekonom är icke-reglerat); och vad varje enskild arbetsgivare tycker och tänker är omöjligt att redogöra för... Du kanske kommer att jobba för en arbetsgivare som idag ännu inte finns (hen kanske ännu inte startat sitt företag än...). Och du kan också fundera på att själv starta eget och bli din egen arbetsgivare... Kika gärna på framtid.se/yrke/entreprenor-egenforetagare

    Studie- och yrkesvägledare

    Alla frågor och svar som innehåller 'yrkeshögskol' (55 st.)