Alaa
    Jag går andra året på ett naturvetenskapligt gymnasieprogram. Jag misstänker att naturvetenskapsprogrammet inte är något för mig och därför tänker jag att ansöka om en yrkesutbildning på komvux efter gymnasiet vilken motsvarar 1400 poäng och som min kommun erbjuder. Hur ska jag tänka gällande min gymnasieexamen i detta fall? Kombineras poängen från yrkesutbildningen och gymnasieutbildning till en gymnasieexamen?
    Gymnasieexamen är nämligen det enda kravet att uppfylla för mitt drömyrke.
    • Anna : Under vilket kalenderår fyller du 20 år? Och läs också mitt svar, nedan.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är mycket tveksamt att komvux kommer ta in dig på en yrkesutbildning på gymnasial nivå, om du ansöker efter 3-årig gymnasial utbildning. Detta pga komvux måste prioritera personer med "kort tidigare utbildningsbakgrund" och 3-årig utbildning på gymnasiet diskvalificerar, i så fall. Så, chansen att en person kommer in på en yrkesutbildning efter gymnasiet är minimal (typ - obefintlig). Så, det är en "icke-fråga" kan man tyvärr säga.

    Men om vi leker med tanken på att du efter gymnasiet ändå kommer in på en yrkesutbildning (vilket i så fall skulle vara en jätte Tur för dig) på komvux, då beror det på:
    - om du på gymnasiet får ut Examensbevis eller Studiebevis.
    - om du får Examensbevis från ett högskoleförberedande program, kan du inte få ett nytt högskoleförberedande examen, men du kan få ett Yrkes(examens)bevis från komvux om du uppfyller kraven för yrkesexamen: för det måste du bl.a få minst 400p. godkända betyg i yrkesspecifika kurser och godkänt betyg i Gymnasiearbete som passar in på det yrkesprogrammet.
    - Om du i slutet av år 3 på gymnasiet får ut ett Studiebevis (alltså ej uppfyllt kraven för examensbevis), då kan du på komvux läsa mot högskoleförberedande examensbevis, alltså komplettera din gymnasiala utbildning (det är lite friare kurssammansättning på komvux och det bl.a för att komvux brukar inte ha så många olika kurser att erbjuda platser på - utan man läser det som komvux kan erbjuda, och inte alltid just det man vill läsa, tyvärr).

    Om du idag läser år 2 och ska nästa år läsa år 3 på gymnasiet, kommer du söka till komvux tidigast till sommaren 2021 eller till höstterminen 2021 - och vilka utbildningar komvux i din kommun erbjuder då - är det idag kanske ingen som vet. Utbildningsbud förändras. Och, som sagt, komvux är tvungen prioritera personer med kort tidigare utbildningsbakgrund. Man kan därför söka många gånger till komvux men ej komma in, alls. Det finns ingen "kö" på så sätt att man "femte ggr man söker kommer in..." nej, tyvärr, utan vid varje ansökningsomgång: kortutbildade först, och de med mer utbildning - sist, och oftast får det inte plats för dem. Så, får man söka nästa gång, och nästa gång... och nästa gång. Under tiden rekommenderar vi titta på andra alternativ: allmänna kurser på folkhögskolorna, utbildningar inom yrkeshögskola och/eller söka jobb.

    Åldersgräns
    Om du under kalenderåret 2020 fyller 20 år, kan du börja läsa på komvux från 1 juli 2020. Om du fyller 20 år först nästa år, alltså 2021, kan du fortfarande komma in på ett nytt gymnasieprogram till hösten 2020.
    I fall du inte trivs på din utbildning, NA och/eller inte tror du kommer få tillräckligt höga betyg och uppfylla kraven för examensbevis, så kanske är det bättre för dig att "tänka om" och göra ngt. annat efter sommaren, än att fortsätta läsa år 3 på NA? :(

    Tips! Boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Förklara din situation och be om råd. Den yrkesutbildning du vill gå på komvux, kanske är det bättre om du försöker komma in på den snarast, i stället för att läsa år3 på NA.
    Välgidt tråkigt att avråda dig fortsätta läsa på din nuvarande utbildning, men du skriver att Na är inget för dig; annars så lär amn sig alltid !Något" brukar det heta och "någon utbildning" är bättre än ingen... men rätt utbildning är mycket bättre än "någon utbildning". :)

    • : Tack så jättemycket för ditt svar! Jag fyller 20 år under kalenderåret 2020. Är mina chanser att komma in på en yrkesutbildning större om jag hoppar av gymnasiet nu?
    • Anna : enligt min erfarenhet - Tyvärr, ja. ju mindre utbildning du har, desto högre prioriterad blir du på komvux. Men kan inte ge några garantier.