Alice
    Hej!
    SVARA SERIÖST ELLER LÅT BLI!!
    Jag går i 9:an och har ett stort problem.
    Jag har aldrig varit speciellt intresserad av skolan och läxor. Jag har alltid tänkt att saker kommer lösa sig.
    Men nu är det mitt sista år i grundskolan och jag börjar få panik.
    Jag behöver höja mina betyg i ett par ämnen. Till exempel matte, No ämnena och musik. Matte är mitt sämsta ämne.
    Jag undrar vad jag ska göra? Finns det någon hjälp att få?
    Tacksam för svar.
    PS. Jag försöker redan göra mitt absolut bästa i skolan för att höja betygen.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Alice,
    det finns hjälp att få med Matte. Gå in på www.matteboken.se där finns alla de olika kurser i matte, uppgifter och hjälp med att lösa dem. Det är gratis att använda den sidan.
    Jag vet inte var i Sverige du bor, men titta in på http://www.mattecentrum.se/raknestugor - Mattecentrum driver Räknestugorna i 26 städer och de blir fler. Det är också kostnadsfritt att få hjälp i Räknestugan.
    I Göteborg, Trollhättan & Skövde kan man få hjälp med Matte av http://www.intize.org/intizeforeningar/.

    För övrigt, så råder jag dig att prata med dina lärare: du kan börja med din klasslärare/mentor - be om ett samtal och berätta om att du vill satsa på skola och betyg och be om råd. Din klasslärare känner till både dig och skolan.
    Om du redan har bestämt dig ang. vilket gymnasieprogram du vill söka till - kanske du kan bestämma dig på vilka ämnen du skall satsa och vilka ämnen du kan "släppa" lite mer... jag menar för att bli BEHÖRIG - det är olika ämnen i grundskolan som man bör ha godkända betyg i - för olika gymnasieprogram. Svenska, engelska och matte måste man ha godkända betyg i - till samtliga nationella gymnasieprogram. Sedan är det OLIKA: till yrkesprogram är det fem övriga valfria ämnen och till högskoleförberedande program 9 övriga ämnen /olika ämnen, beroende på program/.
    Om du riskerar att inte bli behörig till Nationella gymnasieprogram kan Specialpedagog på din skola sätta in extra resurser i form av stödundervisning individuellt eller i mindre grupp. Du kan be att få träffa specialpedagog och diskutera vad du känner att du behöver för hjälp av skolan.
    Prata även med dina föräldrar och övriga släktingar och be om hjälp med läxförhör. Det kanske finns någon i din omgivning som är duktig på matte eller andra ämnen som du behöver hjälp med. Du kan se efter på det kommunala biblioteket om de erbjuder läxhjälp.
    Fler tips: studera hemma i små "portioner" - en kvart åt gången /med raster emellan/, det är svårt att hålla koncentrationen längre än 15 min. Det är mycket bra att repetera det som förklarades på lektionen - så fort som möjligt efter lektionen och sedan på kvällen samma dag (kanske precis innan du skall sova - det finns undersökningar som påvisar att vår förmåga att minnas saker är något förhöjt när vi har lämnat alla dagens bekymmer bakom oss och förbereder oss på för natten/.
    Ang.Studieteknik - så finns det mängder av tips på Internet, men alla vi är olika och det som hjälper en person mycket bra hjälper kanske inte dig och tvärtom. Du måste testa och komma fram vilken studieteknik som passar dig bäst. Den kunskapen kommer du sedan att ha nytta hela livet.

    Jag hoppas att något i det som jag har skrivit i mitt svar till dig blir till hjälp och du är alltid välkommet att återkomma med fler frågor.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Liselotte SYV
    Liselotte