Kevin

    Hej! Jag har en fråga angående urval 2. Det är så att jag inte vet om jag kommer in på urval 1 nu i hösten. Jag ligger på strax över 18 meritpoäng och antagningen för HT 2020 för cirka 17,2. Därför kommer jag komplettera en kurs (matte 1a) och om jag får A t.ex. kommer det betyget räknas med istället för mitt matte 1 c betyg. Vi tar ett scenario här: Val 1 : Datateknik Linköping Val 2: Datateknik Lund Val 3: Datateknik Örebro Vi säger att jag inte kom in på Val 1 i första antagningen och är därmed placerad som reserv ifall någon tackar nej. Jag kom däremot in på Lund (urval 1). Men måste jag tacka Ja eller Nej vid den första antagningen? För tänk om jag blir placerad som reserv i Linköping och jag tackar ja till Lund, men sedan vid den andra antagningen visade sig att jag kom in på Linköping (urval 2). Då har jag ju redan tackat ja till Lund och min plats är borta.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kevin,
    det är Antagning.se som hanterar (administrerar) antagning till svenska högskolor och universitet och du bör läsa på deras webbplats och ställa frågorna till de som jobbar med den frågan: du kan t.ex ringa 0771-550720 tel.tid på vardagar kl.9-16, men jag kan ändå förklara såsom jag förstår hur hanteringen går till (OBS! FRåGA SYV hanterar inte antagning till lärosätena).
    Så förstår jag att antagning.se hanterar den situationen som du beskriver:
    om du ej direkt kommer in på ditt första alternativ, är det mycket riktigt så att du (om du är behörig sökande) ställs i RESERV. Du kan ställas i RESERV även på ditt andra (och så vidare) alternativ. Du kan då t.ex bli ANTAGEN till ditt tredje alternativ och du bör svara JA eller Nej till den platsen (för att det finns sökande som kommer bli beroende av ditt svar: svarar du Nej till den platsen där du är antagen, kommer platsen gå "vidare" till den sökande som har lite lägre meritvärde än du har; svarar du Ja till den platsen där du är antagen, kan inte din plats tas ifrån dig förutom den här situationen: om du i Urval 2 får besked att du kan få plats på något av dina högre prioriterade alternativ  och kommer då svara på frågan om du vill "byta" från den platsen där du är antagen och tackade Ja till en annan plats; du kommer då ha ett val att behålla den plats där du tidigare tackat Ja till eller om du vill anta erbjudande att komma in från reserv. Bestämmer di dig för att "byta" då blir du antagen till en ny plats och den "gamla" platsen går i så fall "vidare" till ngn som står i RESERV till den utbildningen).
    Om du inte svarar eller tackar Nej till den platsen där du är ANTAGEN, då tas den platsen ifrån dig och går till någon annan, då har du i så fall ingen plats. Så, det är till nackdel för dig att inte anta en plats som du ändå sökte till (eftersom du sökte - även om det är i tredje hand - till den platsen, då har du tänkt tanken på att du ska läsa den utbildningen, för att varför sökte du den, annars? :).

    • :

      Hej,

      Ok, så som jag förstår det nu så om jag väljer LINKÖPING DATORTEKNIK som första val. LUND DATORTEKNIK som andra val. ÖREBRO DATATEKNIK som tredje val.

      Och sedan om jag vid det första antagningsbeskedet inte kommer in på Linköping (RESERV) och istället kommer in på Lund, så ska jag tacka JA till LUND. Sen vid det andra antagningsbeskedet om jag blir antagen som RESERV i Linköping så kan jag bara byta från LUND till Linköping och då går min plats på LUND vidare till en annan RESERV. Är detta rätt?

      Men det jag inte begriper att om jag nu byter från Lund till Linköping vid det andra antagningsbeskedet t.ex. precis innan antagningen stänger, då kommer ju inte den som fått sin plats på LUND som reserv hinna svara.

      Tacksam för svar!

    • Julia : Du får gärna vända dig tll Antagning.se med den frågan. Så vitt jag vet, svarar man även efter Urval 2 till antagning.se - på något sätt brukar det ändå fungera. Alla detaljer är det bäst du tar med de som jobbar på antagning.se Lycka till med din ansökan!