Hej Kimia,
    behörighet till ett Naturvetenskapligt basår är lite olika på olika universitet/högskolor: till exempel i Örebro & Jönköping, räcker det att ha Grundläggande behörighet + Matematik 2a,

    men inte i Stockholm & Göteborg, där krävs det Matematik 3.

    Svar på din fråga är, alltså: så som behörighetskraven ser ut just nu, så kan man med betyg i Matte 2a komma in på VISSA högskolors Naturvetenskapliga basår.

    Mvh
    Anna SYV