mk
    Hej, jag slutade gymnasiet förra året och eftersom jag hade F i sva1 och sva3 började jag med Komvux. Så jag hade 2300 poäng och jag behöver 2500. När jag började KOMVUX tog jag sva1 och sva3, men jag tvingades ta ytterligare 100 poäng för att få diplom från Komvux. Så jag behövde 300 poäng för att få examen, så jag tog också natur1 och his1a2. Min fråga är om jag klarar sva1 och sva3 med bra betyg, men får F från bara 1 ämne till exempel his1a2. Kan jag bara läsa his1a2 nästa år eller måste jag ta ytterligare 300 poäng.
    • Anna : Vad är "diplom från komvux"? :)
    • : Alltså ett dokument som visar att jag är klar :D
    • Anna : Menar du Examensbevis?
    • : Ja
    • : Min fråga är.., alltså jag läser sva1,sva3 his1a2 och natur1. Om jag klarar sva1,sva3,natur men får F i historia, kan jag bara läsa historia nästa år, eller måste ja ta 250 nya poeng
    • Anna : Om jag förstår din fråga rätt (vilket är inte är helt säker på) så kan du läsa endast historia nästa år. Men prata gärna med SYV på komvux!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag vet tyvärr inte vad "Diplom från komvux" skulle kunna vara för någonting.
    Läsa på komvux är frivilligt. Man kan läsa endast en liten kurs eller läsa på heltid i flera år. Allt beror på vad du vill eller behöver läsa och vad komvux i din kommun antar dig till.
    Om du menar att du vill ha studiemedel från CSN när du läser på komvux, så beror det på flera olika "saker", bl.a din ålder, och om du tidigare uppvisade godkända studieresultat. CSN kan göra avslag på ansökan om studiemedel på grund av olika orsaker.
    Att uppfylla kraven för examensbevis, att få plats på kurser man söker på komvux och att kunna få studiemedel från CSN när man studerar - är tre Olika saker.
    Att uppfylla kraven för examensbevis kan man bl.a genom att göra prövningar, alltså behöver inte vara just genom att läsa kurser på komvux. Svenska 1 eller SAS 1 med godkänt betyg måste ingå i examensbeviset. Om man ska ha högskolebehörighet måste även Svenska 3 (eller SAS 3) ingå med godkänt betyg.
    Att få plats på komvux-kurser är inte en självklarhet. Man söker och får svar om man blir antagen eller inte. Att läsa på heltid är en rättighet som gymnasieelever på gymnasiet har, men ej studerande på komvux.
    Frågor om studiestöd (studiehjälp och studiemedel) besvaras bäst av CSN då det är där som de beslut fattas.