Jonathan
    Tjena.
    Jag tog studenten i år (2021)
    Jag jobbar som fast anställd men känner att jag även vill plugga vidare därav mitt intresse för Komvux.

    Min fritid finns men är självfallet inte obregränsad så därför undrar jag lite om hur jag ska göra när jag väljer kurser, min taktik var en kurs i taget, men jag vet inte hur intensiv en viss kurs är (ex om den är 100% eller 25%)

    Jag är beredd på att offra stora delar av min fritid för att få detta att gå ihop men behöver lite vägledning i hur jag ska lista ut hur jag väljer rätt kurs utifrån min sits, ex är en 20 veckor lång utbildning i biologi 1 rätt val eller den på fem veckor, vad är skillnaden på innehållet utom längden är också en fråga (distans), är det lektion varie dag på den på fem veckor eller ah.

    Hoppas min text går att tolka till viss del.
    Sammanfattningsvis.
    1. Osäker på vilken "intervall" av kurs jag ska ta pga mitt jobb.
    2. Vad är skillnaden utom längden på kurserna, får jag ut något mer utom tid
    3. Kan jag får dispens pga min ålder (19 fyller 20, 2022)
    4. Överlag nyfiken om det ens är möjligt att få kurser att gå ihop med fast anställning heltid.

    Övrig information.
    Eskilstuna Kommun
    "Obekväma" arbetstider förekommer på mitt jobb (om det skulle kunna krocka med kurser)
    • : Uppskattar svar, tack på förhand!
    • Anna : var god Läs mitt svar, nedan.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jonathan!
    Om du fick Examensbevis eller Studiebevis (ej Studieintyg) när du tog studenten, då är din ålder (19 år) ej något hinder. I annat fall är det från 1 juli det kalenderåret som du fyller 20 år som du kan börja läsa på komvux. Du söker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Angående kursinnehåll och studietakt. Innehåll i kurserna är detsamma, alltså läser man samma "saker" i kursen Biologi1 och i andra kurser, även om undervisning är på distans och oavsett om man läser snabbt eller långsamt.
    Upplägger på fem veckor för en 100poängskurs, som de flesta gymnasiekurser är, inkl.Biologi1, innebär att man ska lägga ner 40 timmar per vecka under de fem veckorna som kursen pågår (man läser då på heltid).
    Om man läser Biologi1 på 20 veckor, då läser man 100p. på 20 veckor, alltså är studieinsats som krävs 10 timmar per vecka (ungefär, i genomsnitt, om man är normalbegåvad). Är man superduktig kan man klara det på kortare tid. Vissa studerande får lägga ner mer tid än det som är beräknad för en "genomsnittlig elev".

    Allmänt gäller...
    100poängs gymnasial kurs läser man på heltid, 40 timmar/vecka - på fem veckor; på halvtid - på 10 veckor och på 25% av studietakt - på 20 veckor.
    Att man läser på distans förändrar inte kurs-"volym" eller kursinnehåll. Distans är bara en annan studieform. Distans kan finnas med eller utan träffar. Lektionerna kan vara förlagda på vissa tider, då är det fördelaktigt att delta i lektionerna (via webben) - man kan ställa frågor till läraren då. Ofta brukar man kunna se lektionerna i efterhand. Hur undervisning i din kommun är ordnad, är det bäst att du läser på komvux-sida eller ställa frågor till de som jobbar på komvux eller hos den utbildningsanordnare som utför undervisning på uppdrag av komvux.

    Hur mycket är det rimligt att läsa samtidigt som man jobbar heltid?
    Jo, det kan vara väldigt olika från en person till nästa... men i genomsnitt brukar man rekommendera max halvtid vid sidan av heltid, alltså att om man jobbar på heltid då läser man på max halvtid, så att man blir upptagen med jobbet och studierna sammanlagt 60 timmar per vecka (som max belastning).

    Webbsida för komvux i Eskilstuna är eskilstuna.se/forskola-och-skola/vux

    eskilstuna.alvis.se finns information om ansökningsperioder och kommande kursstarter för gymnasiala kurser på komvux i Eskilstuna.
    Om hur du kontaktar komvux i Eskilstuna på telefon finns info på eskilstuna.alvis.se/kontakt/ring

    Om du vill skriva till komvux i Eskilstuna kan du göra det via formuläret på eskilstuna.alvis.se/kontakt/skickafråga