Kimmi
    Hej! Jag avslutar snart (juni-21) 90hp inom Kostvetenskap i Uppsala. Har tidigare läst 180hp inom IT och har arbetat med projektledning/administrativt i 10 år. Jag vill byta karriär till något med Nutrition och Kostvetenskap men vet inte vad jag kan söka till för yrken efter min dubbel kandidatexamen inom IT och Kostvetenskap. Skulle vilja ha lite tips och råd på hur jag kan tänka? Vill helst lämna IT jobbet och jobba mer med nutrition om det går och använda mig utav min projektledarerfarenhet där det går. Tacksam för råd!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Kimmi,
    prata gärna med studievägledare på den institutionen där du läser kostvetenskap och även med dina högskolelärare. De är experter inom den branschen (i alla fall mycket mer än jag som är en allmän studie- och yrkesvägledare).
    Du nämner "dubbel kandidatexamen" och jag undrar om du kommer ta ut kandidatexamen i kostvetenskap? Att göra det inkluderar bl.a få godkänt betyg i kandidatkursen inom rätt ämne och även uppfylla de övriga kraven för kandidatexamen (som kan skilja sig beroende på vilket lärosäte man tar examen ifrån). Prata även om det med studievägledare på din institution.
    Om du tar ut kandidatexamen i kostvetenskap, kan du söka till utbildningar på avancerad nivå inom det ämnet: magister och masterprogrammet och även enskilda kurser som ligger på avancerad nivå.
    Vilka jobb kan du söka? Fråga studievägledare på din institution, samråd med dina kursare, se på annonser i platsjournalen på arbetsförmedlingen och andra jobbannonser. Du har erfarenhet av projektledning. Det kan finnas eller skapas olika projekt och kanske kan du själv skapa något projekt och bli projektledare för det? Exempelvis projekt som har som mål att förbättra kosthållningen på förskolorna, skolorna och/eller äldreboende i en viss kommun. Det finns också ett antal privata grund- och gymnasieskolor som också måste erbjuda lunch och finns exempel på att de serverar även frukost, så kanske kan du komma med lösningar på bättre kosthållning för eleverna och bli någon sort kost-koordinator?
    Annars, så finns det jobben som man kan få med "vilken som helst" 3-årig högskoleutbildning, exempel: Folkbokföringshandläggare, Arbetsförmedlare, Studiestödsutredare, Utredare på FK, och jobben som man kan få med "vilken tidigare utbildning som helst":exempel Utbildningsadministratör, Praktiksamordnare.

    Studie- och yrkesvägledare