Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'ekonom' (19 st.)

    • Elias57477

      ekonomi på YH eller SU?

      Hej Jag har sökt global politisk ekonomi med historiskt perspektiv via SU och redovisningsekonom på YH. Jag tror inte jag kommer kunna komma in på utbildningen via SU och undrar hur framtiden ser ut för någon med ekonomiskt utbildningen från YH, är det...

      Milla : : Hej!Att jämföra karriärmöjligheterna och löneutsikterna för yrken som man kan jobba inom efter olika utbildningar kan vara komplext och beror på många olika faktorer, inklusive... Läs hela svaret
    • Moya

      Välja mellan civilekonom- och ekonomprogrammet, Tips?

      Hej. Jag undrar vad skillnaden mellan Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är. Är det samma jobbmöjligheter man får eller skiljer det sig? Är någon bättre om man vill ha bra arbetsmöjligheter utomlands? Kan man göra en tvåårig...

      Milla : : Hej!Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är utbildningar inom samma kunskapsområde, men det finns vissa skillnader mellan dem när det gäller innehåll, akademisk nivå... Läs hela svaret
    • Lina

      Kan man jobba inom HR om man väljer ekonomi kandidat?

      Hej! Kan man jobba inom HR om man läser ekonomi kandidat? Eller är kandidat inom HR bättre? Om man vill bli ekonom, är ekonomi kandidat + master eller civilekonom + master bättre?

      Milla : : Hejsan,yrken inom HR är i Sverige icke-reglerade; det betyder att arbetsgivare får fritt bestämma med vilken utbildning de anställer. Men min erfarenhet är att utbildning i... Läs hela svaret
    • A-M

      Studera till ekonom efter teknikprogrammet?

      Hej, jag går nu tredje året i teknikprogrammet och planerar att studera till ekonom efter gymnasiet. Men jag är osäker på om jag kan det då majoriteten av mina betyg ligger på E, med vissa kurser som max nått C. Men jag har inte F i något,...

      Milla : : Hej,om du vill komma in på en högskole-universitetsutbildning i ekonomi, t.ex kandidatprogrammet i ekonomi, då krävs det Grundläggande behörighet + godkända betyg i matematik 3... Läs hela svaret
    • A.s1999

      Dubbel kandidatexamen psykologi & företagsekonomi?

      Hej. Jag har en kandidatexamen i ekonomi, företagsekonomi (management). Jag undrar vad som krävs för att få en kandidatexamen även i psykologi? Har kikat tex på psykologi 1 30hp. Men krävs det ytterligare? Många kurser i företagsekonomi har jag...

      Milla : : Hej,ett av kraven för kandidatexamen är minst 90 godkända högskolepoäng i Huvudämnet. Ett annat krav är att man får godkänt betyg i en kandidatkurs med rätt... Läs hela svaret
    • Elev1

      Ekonomijobb i framtiden och val av utbildning?

      Hej! Jag läser just nu ett basår. Jag började läsa för att jag tyckte det lät intressant och att jag alltid har haft lätt för matte. Men nu börjar jag undra om det är rätt. Jag har på senare år haft ett intresse av aktier och...

      Mikael: : Hej Lucke,med tanke på din ålder har du cirka 50 år till pension och ingen kan veta hur utvecklingen kommer att gå under så lång tid framöver. "Ekonomi"... Läs hela svaret
    • Cecilia

      Blir man ekonom av nationalekonomi utbildning?

      Hej! Jag upplever att det är lite svårt att veta exakt vad som krävs för att bli ekonom. Jag hade gärna velat läsa någon mer inriktad utbildning och tycker att nationalekonomi verkar intressant men är nervös över att det blir för...

      Julia: : Hej Cecilia!Ekonomiyrken, bl.a yrket Ekonom och Miljöekonom är i Sverige icke-reglerade, vilket betyder att arbetsgivare får anställa vem hen vill, med vilken tidigare utbildning som helst.Du... Läs hela svaret
    • Sara

      Hur svårt är uni?

      Hej! Jag är intresserad av ekonomi och kommer att söka till både yrkeshögskola och uni/högskola. Jag vill jobba med ekonomi så egentligen spelar de ingen roll om det e yrkes/uni, sålänge det är ekonomi. Såklart är uni lite bredare och man lär sig mer det teoretiska. Men Iaf till min fråga, jag...

      Anna: : Hej Sara, om universitetsstudier blir för svåra just för dig eller inte kan inte vi på FRåGA SYV uttala oss om; vi känner ju inte till ngt om din studiekapacitet.Prata gärna med... Läs hela svaret
    • Sara

      Uni/yrkes ekonom?

      Jag sökte t redovisningekonom men kom ej in, sökte i Linköping. allrid vsrt intresserad av ekonomi och tvungen nu att vänta t april för att börja hösten 21. Det e ekonomi jag vill plugga o såg att ekonomprogramet i skövde var ganska låg. Under tiden nu så tänkte jag läsa matte3 o höja mina...

      Mikael: : Hej! Om jag förstår dig rätt så sökte du till en yrkeshögskoleutbildning men kom inte in. För att söka till ekonomiutbildningar på högskolenivå har du ännu inte... Läs hela svaret
    • Sandra

      Antagning - HHS/SSE, Handelshögskolan i Stockholm?

      Hej, Jag har alltid haft två olika, på många vid lika, på många vis skilda drömutbildningar.

      1. Kandidat+Master i ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm.

      2. Juristprogrammet vid Lunds Universitet.

       

      Jag har alltid...

      Anna: : Hej,HHS är en privat högskola och deras behörighetskrav "avviker" rätt så kraftigt från de "vanliga" behörighetskraven; HHS kan också när som... Läs hela svaret
    • Elev

      Har ni tips vid valet av utbildning?

      Hej! Jag funderar att studera jurist eller ekonom -programmet. Jag har svårt att bestämma mig för vilken. Jag vet att man ska välja efter intresse, men har ni andra tips på hur jag kan tänka och vilken lönar sig i längden? Jag har prövat tester...

      Daniel: : Hej Linda,har du erfarenhet av att läsa på högskolenivå? Om inte så är det kanske bra om du tar en enskild kurs i vardera ämne - juridik och ekonomi - alltså, en juridisk kurs... Läs hela svaret
    • Jonna

      civilekonom eller socionom?

      Hej! Jag står nu i valet och kvalet mellan vilken utbildning jag borde läsa på universitetet. Jag studerade samhällskunskap i gymnasiet, och tyckte det var väldigt intressant med psykologi och sociologi. Jag älskar de ämnena, och hur hjärnan och människan fungerar. Socionomutbildningen låter...

      Julia: : Hej Jonna,intressanta och viktiga frågor du ställer, men som också är svåra att ge ett konkret svar på. ***De utbildningar du nämner i din fråga går på 3,5 respektive 4... Läs hela svaret
    • Maja

      Civilekonom eller mäklare?

      Hej! :) Jag undrar vilken utbildning som är mer givande i framtiden, att man blir civilekonom eller mäklare. Vilken bransch är det enklare att "klättra" i och vart finns det generellt bättre pengar? Lön är inte faktorn som kommer avgöra vad jag pluggar till men eftersom jag vill båda precis...

      Anna: : Hej Maja,det är omöjligt att veta exakt hur arbetsmarknaden kommer se ut om 3-4 år. Civilekonomprogrammet är 4-åriga.Ekonomiprogrammen är 3-åriga och utbilda sig till fastighetsmäklare... Läs hela svaret
    • Hanna

      Vad för utbildning ska jag välja?

      Hej! Jag sitter och funderar på utbildningar och yrkesvägar, men har lite funderingar. Yrken som lockar är framförallt kommunikatör, PR-konsult, marknadsförare och art director. Den utbildning som verkar stämma bäst till mina karriärmöjligheter är ”Medie- och kommunikationsvetenskap - PR,...

      Daniel: : Hej Hanna, inget av de yrken du nämner i din fråga är ett Reglerat yrke, dvs det står arbetsgivaren fritt att anställa vem hen vill. Det är endast inom de Reglerade yrken>>>... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga