Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32202 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'livslön' (9 st.)
-
ekonomi på YH eller SU?
Hej Jag har sökt global politisk ekonomi med historiskt perspektiv via SU och redovisningsekonom på YH. Jag tror inte jag kommer kunna komma in på utbildningen via SU och undrar hur framtiden ser ut för någon med ekonomiskt utbildningen från YH, är det...
Hej!Att jämföra karriärmöjligheterna och löneutsikterna för yrken som man kan jobba inom efter olika utbildningar kan vara komplext och beror på många olika faktorer, inklusive... Läs hela svaret -
Kan man ha 2 yrkestitlar?
Hej! Jag går sista året på gymnasiet nu och funderar antingen på att studera till dietist eller biomedicinsk analytiker och sedan även vidare till diagnostisk cytologi, men jag vet inte vilken jag vill välja. Så jag undrar kan jag t.ex. plugga till...
Hej Hanaa,det är inte förbjudet att - i Sverige - ha flera högre utbildningar och flera olika yrken. Du kan därför göra som du berättar om i din fråga. De svårigheter jag ser är att... Läs hela svaret -
Är det en bra ide at börja studera högskola?
Hej, jag har redan ett fast jobb som konstruktör men känner att jag vill utbilda mig vidare till produktutvecklare på högskola. Jag har bara studerat yrkeshögskola och vill också prova på högskola men är det värt att sluta från sitt...
Hej Jasmine!Jag vill börja med att påminna om möjligt att ta Tjänstledighet för studier. Din arbetsgivare får inte neka dig tjänstledighet för studier men du... Läs hela svaret -
vad händer om jag hoppar av universitet?
Hej! Om jag nu skulle tacka ja till universitets plats på lärarprogrammet och sen väljer att hoppa av utan någon anledning vad händer då? Asså är det "okej" för universitet att man gör så och hoppar av hur som helst eller...
Hej Roro,jag vet inte vad du menar med "avstängd från det programmet"? om du hoppar av, vill du ju inte gå det programmet, så varför skulle det spela roll om du skulle bli... Läs hela svaret -
Plugga som medelålders?
Jag är 42 år och jobbar som undersköterska inom äldreomsorgen men skulle verkligen vilja högskoleutbilda mig, både för att det vore kul och för att jag vill ha bättre arbetsvillkor och lön. Jag har länge velat plugga till...
Hej Elin!Det finns många som studerar i din ålder och även om de är mycket äldre än du är! Det är inte för sent för dig! Det där med utmattning är en sak att ta hänsyn... Läs hela svaret -
masterprogram för förskollärare?
Hej! jag läser till förskollärare och undrar, ifall jag läser till något master program efter examen, kommer det gynna mig på något sätt? jag har försökt kolla runt efter info om det men kan ej hitta. Tänker ex på en vanlig...
Hej!med utbildning till förskollärare kan man även få jobb som rektor/forskolechef och det är inte någon nackdel att ha mer utbildning om man söker anställning som skolledare, men... Läs hela svaret -
Icke ekonomi-yrken med ekonomutbildning?
Hej! Jag studerar för närvarande den fjärde terminen på ekonomie kandidatprogrammet. Men jag har det senaste två terminerna tappat mitt sug ganska rejält för denna utbildning och kan inte riktigt se framför mig vad jag tycker skulle vara intressant...
Hej Ronja!Det är jättesvårt att ge råd i att fortsätta på en utbildning som du kanske kom fram till att "inte passar" dig, eller att fullfölja ändå. Det beror på... Läs hela svaret -
Kan jag ändra mitt val om moderna språk?
Hej, jag går första året på natur programmet, och har valt att läsa tyska 4 i 2:an, men nu har jag ändrat mig med tanke på att det blir för tufft för mig då det tar upp mycket tid. Kan man ändra sitt val nu i efterhand eller...
Hej Wilma,på Naturvetenskapsprogrammet är det En kurs moderna språk som är obligatoriskt att läsa. Läsa fler kurser än En är på NA - frivilligt, vilket du kan se i... Läs hela svaret -
Tekniskt basår - kommer man alltid efteråt att söka i BII-gruppen?
Hejsan! Jag funderar på att söka Tekniskt basår/Naturvetenskapligt basår mest för att komma in i hur det är att plugga på universitet, högskola mm och för att jag tycker att det skulle vara lite roligt att läsa matte, fysik, biologi under...
Hej Wendela,om den "kompletteringen" du gör på Naturvet.basår ej krävs för den högskoleutbildning du vill söka till, blir det som om du ej läst... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga