Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32231 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'nationalekonomi' (12 st.)
-
Kan jag komplettera behörighet för KPU senare?
Hej! Jag läser för närvarande samhällsvetarprogrammet på MIUN, sista terminen. När jag blir klar innebär det att jag bland annat har läst 90 hp statsvetenskap och 60 hp sociologi, med mera. Sammanlagt 180 hp. Behörighet till ämneslärare, två ämnen till gymnasiet är emellertid...
Hej,du får bäst (mest rätt) svar från antagningsgruppen på det lärosäte där du vill läsa KPU. Ansökan måste man göra inom anmälningsperioden... Läs hela svaret -
Vad kan man jobba med efter?
Jag har kommit in på nationalekonomi & statistik på Stockholm universitet. Jag undrar nu vad man kan jobba med efter man har läst programmet eftersom det inte står så tydligt på deras hemsida
Hej Viviana,kika gärna på yrkesbeskrivningar av yrken Nationalekonom och Statistiker. Du får annars gärna kontakta studievägledare på den institutionen där utbildningen ges, som... Läs hela svaret -
Blir man ekonom av nationalekonomi utbildning?
Hej! Jag upplever att det är lite svårt att veta exakt vad som krävs för att bli ekonom. Jag hade gärna velat läsa någon mer inriktad utbildning och tycker att nationalekonomi verkar intressant men är nervös över att det blir för...
Hej Cecilia!Ekonomiyrken, bl.a yrket Ekonom och Miljöekonom är i Sverige icke-reglerade, vilket betyder att arbetsgivare får anställa vem hen vill, med vilken tidigare utbildning som helst.Du... Läs hela svaret -
Nationalekonomi?
Tack på förhand
Hej Lale,om du är intresserad av yrket Nationalekonom, läs gärna på framtid.se/yrke/nationalekonomOm du vill se vilka utbildningar i nationalekonomi som - i Sverige - erbjuds, var god se listan på... Läs hela svaret -
Inriktning inom program?
Hej! Ska plugga civilekonomprogrammet senare och mitt mål är för tillfället att i framtiden jobba som börsmäklare. Enligt flertal sidor står det att de flesta börsmäklare har examen i civilekonomprogrammet men har ännu inte hittat någon sida som berättar mer specifikt om vilken inriktning...
Hejsan,En börsmäklare (eller aktiemäklare som är ett annat namn på samma yrke) är oftast anställd på en mäklarfirma eller bank. Mitt förslag är därför att du... Läs hela svaret -
Söka master statsvetenskap med examen statsvetenskap nationalekonomi?
Hej! Min fråga är om jag har studerat politices kandidatprogrammet med inriktning nationalekonomi, kan jag då också söka ett masterprogram inom statsvetenskap/politices masterprogram? Spelar programinriktningen roll för vilken master jag kan söka? Tack...
Hej Jimmy,din fråga besvaras bäst av antagningsgruppen på det lärosäte där du vill läsa masterprogrammet. Behörighetskraven brukar stå... Läs hela svaret -
Doktor i nationalekonomi?
Hej! Jag funderar på att bli doktor i nationalekonomi. Vilka skolor kan man bli det på och vad krävs det att man läst innan? Dvs måste jag läst nationalekonomi på avancerad nivå eller räcker grundnivå. Sedan har jag svårt att hitta...
Hej Mollie,för att uppnå högre "titel" inom ngt. kunskapsområde behöver man skaffa sig utbildning på avancerad nivå (alltså först läser man på Grundnivå och sedan... Läs hela svaret -
Vilken ekonomikurs är smartast att välja först?
Jag tror att jag så småningom är intresserad av att plugga ekonomi och ta kandidatexamen i ekonomi. För att få reda på om jag faktiskt är intresserad tänkte jag ansöka om att plugga en kurs på distans till våren. Jag har läst...
Hej Rebecka!Varje svensk högskola och universitet får i mångt och mycket bestämma själva vilka kurser som krävs för att ta ut kandidatexamen och vilka kurser som... Läs hela svaret -
Tillgodoräkna kursen nationalekonomi på olika universitet?
Hej! Jag har i framtiden tänkt att läsa ekonomi kandidatprogram på lunds universitet. Efter att nydligen ha tagit studenten vill jag inte börja plugga direkt men är sugen på att läsa någon kurs. Till hösten frunderar jag på att läsa kursen nationalekonomi på Stockholms universitet som är på...
Det är upp till de ansvariga för programmet att svara dig. Om du kommer in på ett program, kan du ansöka om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och får då... Läs hela svaret -
Läsa kurser separat istället för program?
Hej! Tar snart studenten. Känner att jag vill börja plugga något direkt, däremot vill jag ännu inte binda mig till ett program i flera års tid. Har funderat på att plugga nationalekonomi som separat kurs till hösten, och sedan eventuellt läsa någon mer kurs eller ta ett sabbatsår och göra GMU...
Inom programmet är man inte "bunden" - utan du kan hoppa av programmet när som och inom många program finns det valbara kurser.Fördelen med programmet är att du vet att du har plats... Läs hela svaret -
Plocka ihop sin egen ekonomie kandidat?
Hej, jag har nu läst en grundkurs i NEK. Jag skulle vilja bygga på detta till en kandidat inom ekonomi men vet inte hur jag ska gå vidare. Tacksam för råd och rekommendationer. Tack på förhand!
Hej Rasmus! Grundprincipen är att man måste ha minst 90 högskolepoäng i ett och samma ämne, t.ex i Nationalekonomi. Sedan kan du ha 30 hp Företagsekonomi och resterande 60 hp kan du ha... Läs hela svaret -
Vilka betyg krävs det för att komma in på nationalekonomi?
Hej! Jag studerar tredje året på gymnasiet sam-sam. Jag har fått F i Ma2b. Jag skulle vilja plugga nationalekonomi eller kanske företagsekonomi efter gymnasiet. Vilka behörigheter krävs det för att komma in? Vart pluggar jag upp mina betyg?
Hej Filip! Det finns många olika utbildningar inom Nationalekonom och Företagsekonomi, t.ex den här utbildnignen men du hittar alla högskoleutbildningar på... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga