Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32207 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'arkitektyrken' (10 st.)
-
Vilken program i gymnasiet ska jag ta för att bli arkitekt?
Jag går i 9:an och jag kollar på olika gymnsieprogram men jag vet inte vilken programm jag ska ta för att bli arkitekt. Och jag vill helst gå i teknikprogrammet eller naturvetenskapsprogrammet. Och en annan fråga är att vilken typer av arkitekter finns det?
Hej, det finns flera Arkitekt-yrken, se framtid.se/yrke/arkitektyrkenKika gärna på följande yrkespresentationerna:ArkitektByggprojektör... Läs hela svaret -
Hur kan jag komplettera min utbildning från hemlandet i Sverige?
Hej! Jag har utbildning från mitt hemland som architechet. Och jag har SFI betyg och Sas grund delkurs 1,2,3 och 4. Jag skickade två gångar mina universitet dokumentär till UHR i Stockholm men de accepterade inte min dokumentär. Jag skulle fråga dig om det...
Hejsan,jag är nyfiken på hur motiverar UHR att dina utbildningsdokument inte accepteras? Någon sort förklaring borde du ju få, tycker jag.Vad gäller bli... Läs hela svaret -
Kan arkitekt yrket vara något för mig?
Hej jag heter Marie och går 1 året på teknikprogrammet. Jag valde SBM som inriktning. Den enda anledningen till varför jag just valde SBM var för att den har arkitekt förberedande kurser, vilket jag vill fortsätta arbeta med i framtiden. Men det ända...
Hej,Om du är intresserad av arkitektyrket och fortfarande tycker att det är roligt att rita och inreda hus så tycker inte jag att du ska oroa dig så mycket över din personlighet, utan snarare... Läs hela svaret -
Vad kallas yrket?
Hej! Jag är väldigt intresserad av framtiden och allt som har med det att göra, alltså robotar och byggnader (teknologin). Jag vill jobba inom att planera och designa byggnader men samtidigt hålla på med robotar, men vet inte vad för yrke det är.
Hej A,du får gärna kika på många yrken på www.framtid.se - på den sajten finns det över 2.ooo yrkesbeskrivningar.Nya yrken tillkommer också! Vilka nya yrken ska tillkomma under kommande... Läs hela svaret -
Kan jag bli arkitekt utan arkitektexamen?
Hej! Jag läser just nu programmet Högskoleingenjör inom Byggteknik. Jag har sedan länge haft intresse för arkitektur och därav velat bli en arkitekt men eftersom antagningskraven är så pass höga så har jag inte kunnat komma in på den...
Om du skulle komma in på arkitektprogrammet-ansök om tillgodoräknande av tidigare utbildningen och även om du skulle få svar att det ej går hoppa över delar av... Läs hela svaret -
vilka andra yrkeskategorier jobbar på Arkitektkontor?
Hej, om en person vill jobba på ett Arkitektkontor men inte som just en Arkitekt, vilka yrken kan hen i så fall satsa på? Tack för så många förslag och så utförligt svar som möjligt! Tim V.
Hej Tim;vi har tillfrågat flera sakkunniga och här nedan får du läsa svar från dem:... "Det är vanligt att vissa arkitektkontor endast har arkitekter på sitt kontor.... Läs hela svaret -
Andra vägar till landskapsarkitektur?
Hejsan! jag har kollat på Landskapsarkitektprogrammet som erbjuds på SLU i Uppsala och Lomma men jag har tyvärr inte riktigt så höga poäng för att komma in där. Jag undrar om det finns liknande program att söka där man jobbar med utformning...
Hej Anders,kika gärna på Yrkeshögskoleutbildningar också, ex. på... Läs hela svaret -
vilka jobb möjligheter finns för Arkitekter?
Vad man jobbar med, när man läsa arkitekter utbildning?
Hej! Se gärna info om olika arkitektyrken på https://www.framtid.se/yrke/arkitektyrken och eftersom det finns olika arkitektyrken, har man ganska olika arbetsuppgifter i de olika... Läs hela svaret -
Hur svårt är det att bli arkitekt?
Hej! Jag går första terminen på TE- programmet och min stora dröm är att bli arkitekt. Men alla lärare på skolan säger att det är svårt och att utbildningen kräver höga betyg i alla kurser. Jag är inte naturligt smart, utan jag måste kämpa med varje ämne. När jag valde teknikprogrammet...
Hej Emma! Det finns flera olika arkitektyrken: planeringsarkitekt http://www.saco.se/studieval--karriar/studieval/yrken-a-o/planeringsarkitekt/ landskapsarkitekt... Läs hela svaret -
Hur ska jag bli arkitekt?
Jag tror att jag vill bli arkitekt när jag blir stor, men jag vill veta vilka gymnasielinjer jag kan gå, jag undrar även om jag skulle kunna gå teknik? Sedan vill jag veta vilka inriktningar som rekommenderas för att bli arkitekt och var man ska gå efter.... Isabella
Hej Isabella! Det finns fyra olika arkitektyrken och det är inte exakt samma utbildningar som leder till dem, t.ex är det skillnad på inredningsarkitekt http://www.framtid.se/profession/inredningsarkitekt/ och landskapsarkitekt... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga