Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32140 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'kreativitet' (9 st.)
-
Finns det något yrke som skulle passa mig?
Hej! Jag har precis tagit studenten och tar just nu ett sabbatsår. Nästa år vill jag börja plugga men vet inte riktigt med vad. Har kikat en del på olika designutbildningar på tex Konstfack och var ett tag säker på att jag ville bli...
Hej Vicky!Kika gärna på många olika yrken på www.framtid.se där det finns över 2.ooo yrken beskrivna.Du är fortfarande mycket ung och dina intressen och mål i livet kan... Läs hela svaret -
IT-forensiker/UX-designer?
Hej,
Jag har valt att läsa kandidatprogrammet data- och systemvetenskap med huvudområde interaktionsdesign. Mitt mål är att arbeta med UX senare. Jag har sedan tidig ålder haft ett stort intresse av tekniska produkter, testa de och bedöma. Samtidigt har...
Hejsan,yrken som du är intresserad av i Sverige (i alla fall som det är nu, i augusti 2020) icke-reglerade. Alltså finns inga strikta krav på vilken utbildning man ska ha***. Arbets- eller uppdragsgivare... Läs hela svaret -
Högskoleval med framtidsutsikter, för en kreativ person?
Hej, gått ut gymnasiet (natur/samhäll) för ett par år sedan, med mediokra betyg, utom engelska och gymnastik, där jag har ett B. Jobbat ett år på ett bemanningsföretag. Dags att utbilda mig till "något", där det finns hyfsade...
Hej Sören,känner du till sajten www.framtid.se ? där finns det över 2.ooo yrkesbeskrivningar.Du är jättevälkommen att kika på många olika yrken.... Läs hela svaret -
Elev behörig till YP men Kan man söka programinriktat mot ex Estet då?
Hej. Jag har en elev som är behörig - precis - till yrkesprogram. Av olika anledningar vill jag gärna veta om eleven har rätt att gå programinriktat val som riktar sig till exemplel mot Estet. Har läst på skolverket men blir inte klokare av det.
Hej Jennie; vi har skrivit en kort och ganska tydlig sammanfattning om den nya (från hösten 2019) utbildningen PROGRAMINRIKTAT VAL på... Läs hela svaret -
Finns det utbildning för mitt kreativa, personliga skrivande?
Hej! Jag behöver verkligen ditt råd. Jag har suttit i timmar nu och sökt igenom mängder med olika utbildningar, dock finns det fortfarande ingen som känns rätt. Det som jag vet säkert är att mitt skrivande och min passion för att uttrycka mig...
Hej Charlotte, om du vill hitta just en Akademisk utbildning då är det på högskolor och universitet; de svenska utbildningar visas bl.a på den gemensamma sidan... Läs hela svaret -
Kreativa konstnärliga utbildningar?
De är så att jag har sökt in till ingengör och computer science till hösten, men jag undrar egentligen vilka skolor finns det i Sverige om man egentligen vill utbilda sig inom animering av tecknad film och illustratör/serireckande de är ju väldigt centralt styrt i USA med alla filmbolag där som...
Hej, angående Kreativa Konsnärliga utbildningar - så finns det en relativt ny studieform - KKU >>. Du får gärna se info på framtid.se/studier/konst-och-kultur. -
Vad ska jag göra nu till hösten?
Hej! Jag är en kille på 21 år som för tillfället studerar min sista termin på en folkhögskoleutbildning inom Manusförfattande. Jag älskar att studera, med fördelar som social tillhörighet och ökad kunskap i toppen av anledningar till varför. Jag är väldigt kreativt lagd och har många...
Hej Joel! Det är ingen lätt uppgift att "bestämma" vad du ska bli "när du blir stor"! :) När jag läser hur du beskriver dig, så tänker jag på följande yrken: Lärare... Läs hela svaret -
Naturlinjen passar det mig?
Hej! Jag har så svårt att bestämma mig om vad jag ska välja! Det är så att jag är väldigt intresserad för människokroppen, skelett, osv tycker sånt är jätte intressant, typ sömn, vad man bör äta, hårceller,hudceller biologi i stort sätt, älskar matte även mitt favorit ämne, men alla säger att...
Hej, Noor! Att vara kreativ och älska matte - passar i väldigt många olika yrken! Om du är intresserad av biologi, men inte vill ha med blod att göra - då kan du kanske bli Biolog /och... Läs hela svaret -
Framtiden och läsa vidare på högskola?
Hej! Jag går just nu sista året på gymnasiet och läser samhällsvetenskapliga programmet. Jag har ett problem, jag vet inte vad jag vill jobba som i framtiden. Jag vill läsa vidare på högskolan, det verkar roligt och intressant, men jag kan inte bestämma mig för vad jag ska läsa. Jag har inget...
Hejsan, ja, det är inte så lätt att veta så där på en gång vad man vill pyssla med efter skolan. Ibland kan man behöva lite tid utanför skolan och testa på livet där för att öka sitt perspektiv och lära känna sig själv... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga