Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32226 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'karriärmöjligheter' (11 st.)
-
Skillnad på energiomställning och ingenjörsutbildning?
Hej! Jag undrar vad skillnaden på karriärmöjligheter är mellan kandidat i energiomställning på Uppsala universitet och civilingenjörsutbildning i energi (tex på KTH) är? Det står att de båda ger möjlighet till ungefär samma...
Hej!Skillnaderna i karriärmöjligheter mellan en kandidat i energiomställning och en civilingenjörsutbildning i energi kan vara betydande, även om båda programmen kan leda... Läs hela svaret -
Om projektledare?
Hej Jag undrar om yrket Projektledare. Är det smart att plugga till det och hur lång tid tar det? Med smart menar jag finns det jobb efteråt eller står man utan, oftast vissa yrken efter utbildning så är det svårt att hitta jobb sen, så står...
Hej!Att utbilda sig till projektledare är en smart karriärväg för många människor, eftersom projektledning är en central och eftertraktad kompetens inom en mängd olika branscher. Här är... Läs hela svaret -
Vart kommer jag med att kombinera HR med civilekonom(marknadsföring)?
Hej! Jag läser just nu till HR och är inne på mitt andra år. Jag har genom programmets gång funderat starkt på att kombinera HR med något annat. Jag har funderat på civilekonom utbildningen med inriktning mot antingen marknadsföring eller...
Hej!Att kombinera HR med marknadsföring är definitivt en intressant och potentiellt mycket fördelaktig kombination. Båda områdena involverar människor... Läs hela svaret -
Karriärsmöjligheter med MENA-Studier?
Hej! Jag är oerhört intresserad av MENA-regionen - politiskt, ekonomiskt, kulturellt, historiskt, etc. - och har kikat på denna: https://www.su.se/sok-kurser-och-program/hmesk-1.412568?open-collapse-boxes=program-detail utbildning, då den omfattar i princip allt som jag...
Hej!En utbildning som fokuserar på MENA-regionen kan ge dig en djup förståelse för området och kan vara mycket värdefull om du vill arbeta specifikt med frågor relaterade till... Läs hela svaret -
Kan jag jobba med näringslivsutveckling?
Kan jag jobba som näringslivsstrateg/utvecklare med en folkhälsovetenskaplig kandidatutbildning med hållbarhet som nisch? På framtid.se framgår det att det behövs en samhällsvetenskaplig utbildning och eventuellt företagsekonomi. Behöver jag bygga på med kurser i företagsekonomi, eller...
Hej Henrik!Det är bra att du läste på www.framtid.se men information om yrken är väldigt ofta inte någon exakt vetenskap. Med undantag av de rätt så få yrken som... Läs hela svaret -
Vad finns det för alternativ till vidareutbildning som Beteendevetare?
Hejsan! Jag undrar, vad man som examinerad Beteendevetare med 180hp har för möjligheter till vidareutbildning. Är Psykoterapeut möjligt att studera vidare till? Vad finns det för olika utbildningar att komma vidare med om man är just Beteendevetare? Tack på...
Hej Matilda, Beteendevetare är ett samlingsbegrepp som inkluderar ett antal olika yrken. Beteendevetare kan ha olika huvudämnen i sin beteendevetenskaplig utbildning. Beroende... Läs hela svaret -
studera vidare efter socionomexamien?
Hej, Förutom social arbete, hälso-sjukvårdskurator och psykoterapeut vad mer kan man plugga på master/magister nivån om man är en utbildad socionom?
Hej Sadaf,utbildningsutbud förändras. vilka utbildningar på avancerad nivå (magister- och masterprogram) som kommer erbjudas om några år kan man bara gissa på (eller utgå... Läs hela svaret -
Finns det utbildning för mitt kreativa, personliga skrivande?
Hej! Jag behöver verkligen ditt råd. Jag har suttit i timmar nu och sökt igenom mängder med olika utbildningar, dock finns det fortfarande ingen som känns rätt. Det som jag vet säkert är att mitt skrivande och min passion för att uttrycka mig...
Hej Charlotte, om du vill hitta just en Akademisk utbildning då är det på högskolor och universitet; de svenska utbildningar visas bl.a på den gemensamma sidan... Läs hela svaret -
Vilka påbyggnadsutbildningar finns för utbildade undersköterskor?
Hej, som rubriken lyder är min fråga Vilka påbyggnadsutbildningar finns för utbildade undersköterskor? Tack! S.
Hej, det finns många olika alternativ; exempelvis finns det Yrkeshögskoleutbildningar till Specialistundersköterska med olika inriktningar >> och det finns även... Läs hela svaret -
Förskolelärare söker ny karriär?
Arbetar idag som förskolelärare och trivs med arbetet som jag studerade till dvs, det sociala arbetet, gruppsykologi, analytiskt arbete. Men med dem förutsättningarna vi har i förskolan idag och där jag redan varit sjukskriven för stressproblematik ( varit verksam i två år som legitimerad), så...
Hej Amanda, möjligheterna är många. Förutom jobbet som förskollärare på en förskola, kan man med förskollärarutbildningen även få jobb som lekterapeut inom... Läs hela svaret -
Högre lön om man specialiserar sig inom tandhygienist?
Jag vill bli Tandhygienist och vill veta vilket är det högsta examen inom detta yrke man kan få, och då menar jag master examen och magister examen etc. Får man högre lön om man specialiserar sig inom det yrket? Vad jag vet är grund utbildningen 2 eller 3 år och om man vill specialisera sig så...
Hej, du är intresserad av yrket Tandhygienist>>. Du måste läsa på högskolenivå i minst 2 år för att kunna bli tandhygienist. vill du sedan in på... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga