Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'framtiden' (57 st.)

    • DARINA

      Är det bra FEI?

      Hej! Är det bra FEI yrekhlgskola? Om man pluggar hos FEI? Hälsningar Darine

      Milla : : Hej,Yrkeshögskoleutbildningar står under kontroll av MYH, myndighet för yrkeshögskola. Kvalité och resultat granskas noga och beslut fattas av MYH ang.nya yrkeshögskoleutbildningar eller nya starter på... Läs hela svaret
    • Leonar_1

      Komvux eller folkhögskola?

      Hey jag undrade för att jag kan inte söka gymnasiet nästa år för att jag fyller 20 då vilken skulle va bättre att gå på 3 år på folkhögskola gymnasie nivå eller 3 år på komvux gymnasium nivå? Och om jag...

      Milla : : Hej,olika skolformer passar olika personer bättre eller sämre. Vilken skolform som passar just dig bättre kan inte jag ha någon uppfattning om: känner inte dig.Vidare är det också så att... Läs hela svaret
    • Yevheniia

      Vilka jobb kan man ta med lärareexamen?

      Hej! Jag har det jätte svårt att bestämma om jag vill bli en ingenjör eller matte/fysik lärare (gymnasiet). När jag tänker på ingenjörs utbildning då tänker jag att det är otroligt många dörrar som ska öppnas och...

      Milla : : Hej Yevheniia!Jag vill börja svara med att visa en utbildning - Civilingenjör och Lärare på KTH. Man kan alltså utbilda sig till civilingenjör och till lärare samtidigt. Som... Läs hela svaret
    • Nadia

      Bli efter studenten?

      Hej, jag går 2:an på vård och omsorgsprogrammet och jag har ingen aning om vad jag vill bli i framtiden. Jag vet inte heller vilket jobb som skulle kunna passa just mig med min personlighet och intressen. Jag har väldigt mycket ångest för det då jag tar...

      Anna: : Hej Nadia,det är bra att du tänker på framtiden och vill vara förberedd. Men det finns några "svårigheter" t.ex kan dina intressen och möjligheter för ändras från nu tills... Läs hela svaret
    • Pontus

      Har jag valt rätt eller ska jag tänka om?

      Hej! Kort om mig: - Gick ut det gamla Medieprogrammet på gymnasiet 2013 efter förlängd skolgång. Gick ut med samlat betygsdokument. Ej slutbetyg. - Har läst upp lite på komvux och fick till slut ett slutbetyg som du finner i slutet av detta meddelande. - Jag har en fysisk...

      Anna: : Hej Pontus!Du får gärna titta på möjlighet att utbilda dig på en yrkeshögskoleutbildning, t.ex på den här distansutbildningen -... Läs hela svaret
    • Mila

      Master självständigt?

      Hej! Jag pluggar på socionomprogrammet på Göteborgs Universitet och funderar på att söka in till master direkt efter examen (vilket är om mindre än ett år). Jag skriver just nu på vårt examens arbetet tillsammans med en klasskamrat och vi båda upplever att vi fungerar väldigt bra ihop och skulle...

      Anna: : Hej Mila,det är en intressant fråga du ställer men tyvärr kan inte vi som är allmänna studievägledare, ej experter på masterprogrammen, svara på den. Ställ din fråga till... Läs hela svaret
    • Hej

      vad heter yrket där man arbetar med att "investigate" brottsplatsen?

      T.ex. en tjej har tagit självmord. personer åker dit för att uttreda om det verkligen var självmord eller mord. Personerna får kolla i hennes rum, skola och prata med hennes nära och kära. vad heter dessa personer? I filmer kan det vara plisen, fbi eller något utredningsteam, men vad heter...

      SYV-besökare: : Hej Alva,i verkligt polisarbete ser det inte exakt som det ser ut på film. Kika gärna på följande yrken: kriminolog, brottsplatsundersökare, kriminaltekniker,... Läs hela svaret
    • Nova

      Vilken utbildning för att bli textilslöjdslärare?

      Hejsan! Jag är intresserad av att bli textilslöjdslärare, helst på grundskolenivå (åk 1-6) och kan även tänka mig att jobba på fritidshem. Vilken/vilka utbildning(ar) tror Ni är rätt för mig? Jag har tidigare varit intresserad av konstfacks utbildning bild och slöjdlärare men är inte ett...

      Anna: : Hej Nova,läs gärna info på Framtid.se/yrke/textilslojdlarare där det bl.a uppgifter finns om vilka utbildningsvägar som kan leda till det yrket. Det är rätt svårt... Läs hela svaret
    • Johan

      Vad krävs för att få jobb som elevassistent ?

      Hej , Tänkte fråga om vad är det som krävs för att jobba som elevassistent. Har gymnasieexamen inom Handel och administration men vet inte vad jag ska göra för att få jobb som elevassistent.

      Julia: : Hej Johan! Elevassistenter kan ha olika utbildningsbakgrund. Gymnasieutbildning och gärna eftergymnasial utbildning, t.ex från en yrkeshögskola, kring den funktionsnedsättning som just den... Läs hela svaret
    • IB20 Elev

      Har jag valt fel program?

      Hej jag går IB just nu och har valt ämnen som Biologi, Kemi, Historia, Engelska, Svenska och svåraste matten. Jag är väldigt intresserad av både naturvetenskapsämnen och musik, men det finns tyvärr ingen musik kurs jag kan ta I mitt program. Jag har alltid gjort bra av mig i naturämnena och...

      Anna: : Hej Selma,du kan söka till estetiska programmet till nästa läsår och se om du kommer in. Att du söker till ES eller till ngt annat program till nästa höst påverkar inte dina nuvarande... Läs hela svaret
    • Vicky

      Finns det något yrke som skulle passa mig?

      Hej! Jag har precis tagit studenten och tar just nu ett sabbatsår. Nästa år vill jag börja plugga men vet inte riktigt med vad. Har kikat en del på olika designutbildningar på tex Konstfack och var ett tag säker på att jag ville bli...

      Anna: : Hej Vicky!Kika gärna på många olika yrken på www.framtid.se där det finns över 2.ooo yrken beskrivna.Du är fortfarande mycket ung och dina intressen och mål i livet kan... Läs hela svaret
    • Lisa

      I vilka yrken kan jag kombinera beteendevetenskap och lagererfarenhet?

      Jag har en högskoleutbildning i beteendevetenskap (kandidatexamen i psykologi) och väldigt mycket yrkeserfarenhet inom lager och logistikbranschen. Det är ju två väldigt olika områden och jag undrar därför om det finns yrken där båda...

      Anna: : Hejsan,en intressant och lite ovanlig (mycket svår) fråga du ställer. Mitt förslag blir att du kikar på många olika yrkesbeskrivningar. På www.framtid.se finns det t.ex över 2.ooo yrken beskrivna!
    • Tova

      Vad ska jag läsa på högskolan?

      Hej, jag tog studenten i år och är mitt uppe i en kris om vad jag ska göra med framtiden. Min dröm är att gå jurist, men jag måste läsa dam och historia 2 på komvux, och jag har bara 17,45 poäng i merit, så jag vet inte vilka kurser...

      Julia: : Hej Tova,du kan absolut göra högskoleprovet flera gånger. Det enda man "förlorar" är 450kr i avgift och en dag då man skriver provet! :) Det man kan vinna är så pass högt... Läs hela svaret
    • Daniel

      Vart kan jag jobba?

      Hjälp! Pluggar på universitet & kommer ta en kandidatexamen i sociologi - där jag i framtiden har tänkt att jobba med ungdomar som hamnat snett i livet. Dock undrar jag vad det är för yrke som matchar det jobb jag önskar? Och om examen jag tar kommer...

      SYV-besökare: : Hej Daniel, du borde kunna söka jobb i olika projekt för ungdomar och även på Arbetsförmedlingen där man bl.a kan jobba med Ungdomsgarantin.Diverse olika projekt och kommunala verksamheter - är det... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga