Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'ett år utomlands' (6 st.)

    • Izabelle

      Kan jag studera IB utomlands i ett år?

      Hej! Jag är 16 år och går just nu i pre-IB här i Sverige, jag undrar däremot om det är möjligt att åka utomlands i ett år eller halvår och studera i år 2? Vilka länder kan man välja mellan, och hur mycket kostar det...

      Milla : : Hej Izabelle,Var du bor fram tills du fyller 18 år - är det dina vårdnadshavare som bestämmer.Det är dina vårdnadshavare som också har försörjningsansvar för... Läs hela svaret
    • Matilda

      Ska jag söka redan nu?

      Jag ska iväg ett år utomlands och plugga, och jag åker om ett halvår. Jag går i Åk 9 nu och funderar över hur tanken är när jag ska söka? Ska jag söka samtidigt som resten av klassen, och då välja den linjen jag absolut vill gå när jag kommer hem redan nu, och då typ pausa ansökningen tills året...

      Peter: : Hej Matilda,jag tycker du ska söka nu, dvs i år, men samtidigt vara beredd att söka om - söka på nytt även nästa år. Jag ska förklara... Du förlorar inget på att... Läs hela svaret
    • Carolina

      Studera på gymnasium utomlands?

      Hej! Jag har alltid velat gå minst ett år på gymnasiet utomlands (svenskt gymnasium). Jag har kollar runt på flera svenska gymnasium utomlands, men på alla som jag har hittat så behöver minst en förälder bo där, vilket inte någon av mina förälder gör. Jag vill helst hitta ett svenska gymnasium...

      Anna: : Hej Carolina! De svenska gymnasieskolorna utomlands ser du på www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=&vocation=&variant=&expo=&county=UTOMLANDS Det finns 7 gymnasieskolor och 2 av dem... Läs hela svaret
    • Emilia

      Studera utomlands efter gymnaset?

      Jag går för tillfället andra året i gymnasiet och har börjat fundera på att studera ett år utomlands efter att jag tagit studenten, den plats som lockar mest för tillfället är England. Det som är mitt huvudsakliga problem är hur jag ska ansöka för bara ett år då de flesta utbildningar är flera...

      Anna: : Hej EmiIia, om du viII åka utomIands för ett år, är kanske studier ett av aIternativen, men det finns även andra aIternativ - t.ex du kan söka jobb, t.ex som Au Pair>>  
    • Louise

      Kan man slippa gå om en årskurs?

      Om man efter årskurs 1 åker som utbytesstudent som utbytesstudent till Frankrike i ett år och följer deras läroplan kan man på något sätt göra så att man kan komma tillbaka till sin gamla klass när man kommer tillbaka? Är det möjligt att ta igen ett helt år under sommaren är kan man läsa årskurs...

      Liselotte: : Hej Louise! Svar på din fråga är "i princip - nej", tyvärr. Jag känner inte tiII att någon elev lyckades göra så som du önskar. Anledningar till det är flera: det är... Läs hela svaret
    • Astrid

      High School (exchange year)?

      Jag är väldigt trött på livet här hemma i Sverige just nu och vill väldigt gärna åka utomlands ett tag och även prata engelska. Jag undrar om det är möjligt att åka på ett high school år under det första gymnasieåret (går just nu i åk 9)? Eller vilken årskurs är vanligast att åka under? Och om...

      Liselotte: : Hejsan, jag vill tipsa om IB-programmet, där undervisning är på engelska. Det kan bli på sätt och vis som att vara utomlands, men i Sverige. :) Vilka CA 30 STYCKEN gymnasieskolor som... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga