Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32220 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'pre-IB' (9 st.)
-
Påverkas man negativt när man börjar om med nytt program?
Hej, jag går I samhällbeteende programmet åk 1 men vill byta program och skola efter åk 1 till IB programmet. Skolan säger att det är för de som är 16-19. Och när jag börjar om så kommer jag ta examen när jag är 20 för...
Hej,hur olika universitet utomlands genomför sina ansökningsprocesser kan jag tyvärr inte redogöra för. Det kan vara olika i olika länder och även kan skilja... Läs hela svaret -
Hur spelar Pre-IB betygen roll när man ansöker till Universitet?
Hej, Jag har nyss gjort klart mitt första år på IB linjen på Borgarskolan, men jag undrar hur mina Pre-Ib betyg kommer att spela roll när jag gör min ansökning på ett Svensk Universitet. Om jag inte har valt kemi till mitt andra år på...
Hej Oliver!om du med IB-examen vill söka till svenska högskole- / universitetsutbildningar, så kika gärna på... Läs hela svaret -
Hur svåra är inträdesproven till pre-IB year?
Kan provet vara olika svårt för olika skolor som erbjuder IB-programmet eller skall alla prov ligga ungefär på samma nivå även om de är individuella fö varje skola? VI fick information av en skola i en medelstor svensk stad att nivån på...
Hej Anna-Karin,IB är en internationell utbildning och står under IB-organisationen och inte under Skolverket.Det finns IB-skolorna som antar endast på betygen från årskurs 9, och ej... Läs hela svaret -
Byta till PreDP (IB) efter en och en halv termin på EK?
Hej! Jag började gymnasiet hösten 2019 på ekonomiprogrammet och kände direkt att något var fel. Några veckor in bytte jag klass då jag trodde att felet var det sociala och nu har jag några vänner i klassen. Trots detta trivs jag inte alls utan...
IB-diploma är ett Interantionellt program som är 2årig. IB lyder inte under Skolverket utan under IBO-organisationen.Skolledare/utbildningsansvarig på IB-diploma programmet kan fatta... Läs hela svaret -
IB programmets ämnen?
Hej! Jag undrar hur man väljer ämnen i ib programmet? När man sk välja gymnasium, ska jag bara skriva ib programmet och skolan? När väljer man ämnen och hur många alternativ finns det, vilka ämnen finns det?
Hej A,första året läser man "pre-IB" förberedande året. Ämnen på IB väljer man inför år 2. Under förberedande året läser man ämnen ur "svenska" samhällsvet.... Läs hela svaret -
Vad är Pre-IB för kurs?
Vill helt enkelt veta vad Pre-IB är och vart man kan läsa det.
Hej Shams, "pre IB" är första året som svenska elever läser när de kommer in på gymnasieskolans IB-programmet i Sverige. Det kan vara olika på olika skolor, men allt som oftast läser man... Läs hela svaret -
HHS vill ha en individuell studieplan för IB, vad är detta?
Jag ska ansöka till Handelshögskolan i Stockholm på alternativt urval. De vill ha en individuell studieplan (även kallat transcript). Vad är detta? Jag går på IB och har därmed inte fått mina betyg, utan endast Pre-IB betyg.
Hej Isabelle, HHS är en privat högskola och har lite annorlunda krav på sökande; de lyder inte under de "vanliga allmänna" regler, t.ex erkänner inte HHS några... Läs hela svaret -
Får man särskild behörighet i moderna språk på IB Pre-DP?
Får man särskild behörighet i moderna språk steg 3, områdesbehörighet A3 och A6c om man bara läser språket under Pre-DP på International Baccalaureate? Jag planerar nämligen att bli läkare och tänker därför läsa Swedish, English, Mathematics, Chemistry, Biology och Physics, vilket innebär att...
Här>> kan du läsa vad som gäller när man söker till högskola I Sverige med IB-diploma. Olika IB skolor erbjuder olika kurser under pre-IB året och... Läs hela svaret -
IB utbildning utan pre-IB år?
Hej jag läser just nu ett år high school i USA och funderar på att byta till IB utbildning när jag kommer tillbaka till Sverige. Jag har läst hotell och turism programmet på DCC Stockholm och känner inte att det är tillräckligt utmanande. Jag har tankar på att studera mera utomlands och tänker...
Hej Emma! Du får hemskt gärna ta kontakt med IB-koordinatorer på alla de gymnasieskolor som du kan tänka dig att läsa på. Det är ganska många sökande till IB-skolorna (till alla... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga